معنی ترک اعتیاد و وابسنگی های ناسالم چیست ؟

 معنی ترک اعتیاد و  وابسنگی های ناسالم چیست ؟

در ادامه سری مقالات کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی (مرکز سم زدایی مدرن شمیرانات) در این مقاله به معانی مختلف اعتیاد و ترک آن می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

حال ببینیم کلمه ترک چه معنی شده است:

ترک= وا گذاشتن، ول کردن، دست برداشتن از کاری یا چیزی، معالجه شدن، شفا یافتن، بهبودی حاصل کردن

در اینجا معنی ترک را برای مسائلی مثل: قمار بازی، کبوتر بازی و امثال آنها قبول داریم اما موقعی که برای اعتیاد مطرح میشود مثل ترک اعتیاد دیگر این معنی را قبول نداریم.

کمپ ترک اعتیاد با تجارب به دست آمده و کسب مشاوره از متخصصین حوزه ترک اعتیاد و سم زدایی وابستگی ناسالم را این گونه تعریف می کند:

هرنوع وابستگی (به هرچیز، فکر، احساس، رفتار، شخص و ...) که باعث شود:

  1. صدمه ببینیم.
  2. دروغ بگوئیم.
  3. حقیقت را پنهان کنیم.
  4. احساس گناه کنیم.
  5. رابطه ی ما با دیگران دچار اشکال شود(سرزنشمان کنند).
  6. مشغولیت ذهنی بیش ازحد داشته باشیم.
  7. احساس رضایت نداشته باشیم.
  8. نتوانیم آن را متوقف کنیم.

وابستگی ناسالم (اعتیاد) است و نیاز با رسیدگی و درمان دارد.

چیزهایی در دنیا ماهیت سالم دارند که می توانیم رابطه ی سالم با آنها را بیاموزیم و نسبت آنها وابستگی داشته باشیم.

مثل: غذا، کار، روابط انسانی، تحصیل، ورزش، تفریح و....

چیزهایی در دنیا ماهیت ناسالم دارند که استفاده و رابطه با آنها به وابستگی ناسالم و اعتیاد ختم خواهد شد.

مثل: مواد اعتیاد آور که به چند دسته تقسیم می شوند برخی از آن دسته بندی ها که عبارت است از:

مواد مخدر: تریاک، هروئین، کراک، ترامادول و .....

مواد محرک: آمفتامین، شیشه، کوکائین، قرصهای روانگردان و ......

کانابیس: مارجوآنا، حشیش، بنگ (جدیدن با اسم گل شایع شده و توزیع می شود) و ...

توهم زاها: اسید، ال اس دی، ماشروم و ...

الکل: ودکا، ویسکی، شراب و ...

مواد استنشاقی: بنزین، تینر، اسپری، حشره کش و ...

این مواد اعتیاد آور هر روزه با اشکال جدید و اسامی جدید و با تبلیغات نادرست و گول زننده در بازار اعتیاد دنیا عرضه می شود. نکته ی قابل توجه در رابطه با استفاده از این مواد اعتیاد آور این است که مصرف حتی یک بار از این مواد خطرناک است و موجب صدمه جسمی، روانی و روحی میشود.

یکی از عوارض غیر قابل اجتناب مصرف مواد اعتیاد آور ثبت لذت ناسالم ومجازی در قسمت پاداش مغز انسان است که این امر باعث می شود فرد مصرف کننده با وجود آگاهی از صدمات ناشی از مصرف مواد اعتیاد آور مدام در گیر وسوسه مصرف این مواد بشود. در اکثر مواد این وسوسه منجر به استفاده ی مجدد مواد اعتیاد آور می شود و عوارض جدی تر را برای فرد به همراه خواهد داشت.

با وجود اینکه امروزه اعتیاد (وابستگی های ناسالم) یکی از پیچیده ترین مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی محسوب می شود، روشهای بیشماری برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد و درمان آن در دنیا در دسترس است، فعالان و درمانگران بیشماری در این حوزه مشغول فعالیت هستند که میتوانیم از این خدمات اول برای پیشگیری و سپس اگر دچار اعتیاد شده ایم برای درمان و ترک اعتیاد (وابستگی های ناسالم) استفاده کنیم.

 

لازم است بدانیم که برای درمان اعتیاد به مواد مخدر یا محرک باید چه کنیم؟

متاسفانه بسیاری از خانواده ها بر این باور غلط هستند که فرزند ما نوع ماده ی مصرفی اش را کم کرده و یا سبک تر از قبل مصرف میکند و یا برای درمان به قرص روی آورده اما نمیدانند که فرد مصرف کننده و بیمار اعتیاد از هر نوع ماده ای که استفاده نماید فقط آتش اعتیادش شعله ور تر میشود پس قبل از پذیرش در این مرکز ترک اعتیاد به خانواده ها اعلام مینماییم که خود درمانی ممنوع و لازم است درمان را به ما بسپارید.

زندگی بدون مواد برای بسیاری از مصرف کنندگان آرزویی دست نیافتنی شده؛ این آرزو را برای همدردانمان دست یافتنی کرده ایم ما بر این نکته صحه گذاشته ایم که هر فرد مصرف کننده ای حق زندگی سالم را دارد و برای رسیدن عزیزان شما به این مرحله از زندگی کلاسهای آموزشی ای را ترتیب دیده ایم که در آنها روشهای زندگی سالم و مهارتهای زندگی، همچنین روشهای مقابله با وسوسه و مهارتهای پاک زیستن را آموزش میدهیم.

خواندن مقاله زیر به شما آگاهی بیشتری در مورد ترک اعتیاد می دهد:

مراحل پذیرش و درمان در کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی

در مرحله ی دوم لازم است بیمار را تحت درمان قرار دهیم و از یک فرد منزوی و به دور از هر اجتماعی و با افکار بیهوده و باطل فردی بسازیم که امیدوار به زندگی، خود شناس، خداشناس، منظم و مسولیت پذیر باشد. در این راه لازم است هم خانواده ها با شکیبایی خود و هم فرد بیمار با تیم درمان همسو شوند. ضمن اینکه پس از ترخیص بیمار از کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی برای مقابله با مسائل و مشکلات فرد در حال بهبودی ما راهکارهایی را معرفی مینماییم که لازم است خانواده ها در روند بهبودی افراد از آنها استفاده نمایند. باتوجه به اینکه درمان اعتیاد جزو درمانهای سخت میباشد همیاری و همکاری فرد تحت درمان و خانواده مربوطه با این موسسه بسیار کارآمد و مورد اهمیت است.

حال از هر نوع که مد نظر شماست (سنتی یا صنعتی) وقتی یک فرد مصرف کننده، مواد مصرف می‌کند به حالی فرو می‌رود که اصطلاحا به آن نشئگی گفته می‌شود. در این حال باقی ماندن را لذت می‌داند و همیشه تمایل به باقی ماندن در آن حالت دارد.

شاید برای یک فرد مصرف کننده بسیار آشنا باشد که افراط و تفریط تمامی ندارد.

نیاز بدن یک فرد مصرف کننده محدود است اما خواسته‌ی او در حالت نشئگی به سر بردن است و این یعنی افراط و تفریط. 

 

سه گروهی که از پیامدهای ناخوشایند اعتیاد آسیب می‌بینند:

  1. فرد مصرف کننده
  2. خانواده
  3. جامعه

 

یعنی یک فرد مصرف کننده تمام محیط پیرامون خود را با خرابکاری‌هایی که انجام می‌دهد چه خواسته و چه ناخواسته به ویرانی می‌کشاند و به اجبار از خود، خانواده و اجتماع ترد می‌شود.

در این ترد شدن ارمغانی جز انزوا و تنهایی و فرو رفتن در شرم و گناه و احساس بی کفایتی و بی لیاقتی نخواهد داشت. این مشکلات برای فرد معتاد ادامه داشته و هر روز بیشتر در این باتلاق فرو می‌رود.

 

روش‌های درمانی:

روشهای درمانی که در مرکز سم دایی و قطع مصرف شمیرانات برای مصرف کنندگان مواد در نظر گرفته ایم جزو به روزترین روش‌ها (ماتریکس و مهارت‌های زندگی) می‌باشد که بعد از قطع مصرف و بهبود وضعیت فیزیکی صورت می‌گیرد.

اعتیاد اولین کاری که می‌کند حکومت را از انسان میگیرد حکومتی که انسان برای اعضا و تصمیم گیری‌های خود دارد.

در حقیقت مواد اعتیاد آور جایگزین فرماندهی انسان می‌شود. یعنی هرگاه مواد مخدر به سلول‌های بدن برسد، انسان تا حدودی قادر به اداره‌ی امورات بدن است، اما وقتی خمار شود یا به عبارتی مواد به وی نرسد دیگر اعضا از انسان فرمان نمی‌گیرند، اوضاع درونی به هم می‌ریزد، قدرت فکر و ذهن را مختل می‌کند و فقط به فکر تهیه و مصرف مواد است. این فرآیند برای تمامی موادها صدق می‌کند و سنتی و صنعتی ندارد.

 

قابل توجه برخی خانواده‌ها که از روی نا آگاهی می‌گویند: مواد سنتی از مواد اعتیاد آور صنعتی بهتر است

این تفکر در برخی از خانواده وجود دارد که مصرف مواد سنتی بهتر از مصرف مواد صنعتی است. در این جا به ذکر نکته‌ای می‌دازیم. همانطور که بارها اشاره کردیم مشکل افراد معتاد نوع ماده مصرفی آن‌ها نسیت. در واقع ماده که مصرف می‌کنند به تنهایی باعث آشفته شدن زندگی آن‌ها نشده است. مساله‌ای که باعث می‌شود فرد مصرف کننده مواد دچار بحران، زوال و حتی انحطاط شود بیماری اعتیاد است نه مواد مصرفی. بنابراین باید سعی کرد بیماری لاعلاج و کشنده اعتیاد را در نقطه‌ای از فعالیت بازداشت.

در این کمپ ترک اعتیاد خصوصی ما کوشیده‌ایم که پروسه‌ی  درمان را طوری تنظیم نماییم که به آرامی سیستم‌هایی که از چرخه ی حیات جسم خارج شده‌اند فرصت کافی برای ساختن دوباره‌ی خود داشته باشند و اوضاع آن‌ها به شرایط طبیعی نزدیکتر گردد و این مهم حتما به انجام برسد.

در این پروسه‌ی درمان کافی است خانواده و بیمار صبر خود را از دست ندهند و با درمانگران همکاری لازم را بنمایند.

تجربه به ما ثابت کرده اکثریت افرادی که زودتر از دوره‌ی درمان خود، مراکز ترک اعتیاد را به میل و اراده‌ی شخصی ترک نموده‌اند مجددا در مسیر مصرف مواد و نابودی قرار گرفته اند.

 

بنابراین ترک(درمان) اعتیاد را اینگونه تعریف نماییم منطقی تر است:

درمان اعتیاد : معالجه یک نوع بیماری باتوجه به فرآیند زمان یا راه اندازی و بازسازی سیستمهای حیاتی جسم و روان که از چرخه طبیعی خود خارج شده اند.

تا کنون روشها و داروهای مختلفی در جهان برای ترک اعتیاد مواد های اعتیاد آور مورد کاوش و تحقیقات قرار گرفته و بودجه های زیادی صرف آن شده اما نتوانسته اند حتی پاسخگوی داوطلبین ترک اعتیاد که خواستار رهایی بودند باشند.

سخن ما سخن غریقی است در میان اقیانوس که بدون دانستن فن شنا به صورت کامل میخواهد خود را با شنا به ساحل برساند نه سخن فردی که تا قوزک پا هم در آب نرفته و راه بلد غریقهای اقیانوس می شود.

امیدواریم خداوند ما را یاری بدهد شاید از اقیانوس های طوفانی بیماری اعتیاد رها شویم.