اعتیاد چیست؟

اعتیاد چیست؟

در اینجا لازم است معنی لغوی اعتیاد و ترک را مورد بررسی قرار دهیم.

در فرهنگ لغت دکتر محمد معین و عمید اینگونه آمده:

اعتیاد = عادت کردن و خوگرفتن

که البته ما این معنی را برای مواد مخدر قبول نداریم.

 

  • اعتیاد= بیماریی که خود شخص آنرا بوجود می آورد که البته این امر چه دانسته و چه ندانسته صورت میگیرد که هر دو از نا آگاهی شخص حکایت میکند. اعتیاد یعنی خارج شدن بعضی از سیستمهای حیاتی انسان یا هر موجود از تعادل طبیعی
  • اعتیاد = از کار افتادن سیستمهای مختلف جسم انسان چه پنهان وچه آشکار

 

اعتیاد از مجموعه رفتارهای افراطی، وسواسی تشکیل میشود که با دو علامت وابستگی و تحمل شناخته شده که این وابستگی باعث آزار فرد و اطرافیان میشود. از نظر فکری عدم اجرا یا عدم دسترسی به آنها در افراد خلا ایجاد نموده و فرد در حالت نابسامان و آنرمال به سر میبرد و از نظر فیزیکی، علائم خماری در فرد مشهود است.

حال این رفتارها ممکن است اعتیاد به مواد باشد یا اینترنت و گوشی همراه و یا سکس و وسواس در هرکاری.

با توجه به مطالعات و مشاهدات مان می توانیم اعتیاد را به شکل ساده و مختصر زیر اینگونه تعریف کنیم که:

اختلال مصرف مواد بیماری است که همه افراد فقیر و غنی، پیر و جوان، و... می توانند به آن مبتلا گردند و دلیل اصلی آن شاید وابسته به ویژگی های ژنتیکی و زیست شناختی است.

محیط، ویژگی های روان شناختی، میزان استرس، یادگیری از اطرافیان، کمبود مهارت های اجتماعی در وابستگی های بیمارگون به مواد و الکل نقش اساسی دارند.

 

پژوهشگران دریافته اند مصرف طولانی مدت انواع مواد باعث تغییرات بسیار مهمی در ساختار مغز خواهد شد که متاسفانه حتی بعد از بهبودی نیز باقی خواهدماند. رسانه ها اغلب، افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد را به عنوان افراد بیکار، مجرم، بی خانمان، و... معرفی می کنند. اما بیماری اعتیاد حتی در افراد شاغل، تحصیل کرده، نوجوانان و... وجود دارد و این افراد در کنار خانواده زندگی می کنند و حتی گاهی خانواده آنها در جریان این وابستگی نمی باشد. اما در طول زمان بیماری نمود بیشتری پیدا خواهدکرد و بدون دریافت کمک مشکلات  جدی تری می شود. پس شناخت هرچه زودتر قبل از آغاز مشکلات جدی تر، احتمال بهبود را بیشتر خواهدکرد.
ما در این مرکز با استفاده از جدید ترین متد بازتوانی و روانشناختی آماده ارائه خدمات به درمانجویان عزیز هستیم.