ماده اعتیادآور کانابیس یا همان گل مخدر شناخته شده

ماده اعتیادآور کانابیس یا همان  گل مخدر شناخته شده

در این مقاله سایت کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی به موضوع بحث انگیز ماده اعتیاد آور ماده مخدر گل می‌پردازیم .

شاید در خبرها پیش آمده باشد که شنیده‌ایم در کشورهای کانادا، هلند یا برخی از ایالت‌های امریکا مصرف ماده مخدر گل آزاد است یا استفاده دارویی دارد، در حالی که به نظر این خبر درست منتقل نشده است.

به استناد مقاله ترجمه شده از سازمان بهداشت جهانی به عنوان مرجع اصلی در این زمینه به این موضوع خواهیم پرداخت که در نهایت مشخص شود که ماری جوانا (گل) ماده مخدر زیان آوراست یا خیر؟

موضوع را از سوی یک فرد بهبود یافته مطرح میکنیم:

 دوستانم را دیدم که در پارک نشسته و همگی میخندند حس کنجکاوی ام گل کرد و به سمت آنها رفتم یک نخ سیگار را دیدم که دست به دست میکنند و سرفه های پی درپی دارند. از یکی از آنها سوال کردم که چی میکشید؟

 

گفت: مگر تا حالا حشیش نکشیدی؟ بیا...

این تعارف به ظاهر دوستانه باعث شد که مصرف کنم و از آنجایی که به دنبال حال خوب میگشتم متاسفانه این مصرف ها دنباله دار شد تا من اوضاعم آشفته شد با دوست شدنم با یک دختر در پارتی مصرف گل را برای اولین بار با ترس و قول ارتباط جنسی با همان دختر در پارتی مصرف کردم اما آنقدر آشفته و حالم بد بود که نفهمیدم چطور به خانه رسیدم، خوابیدم اما خوابهای عجیب میدیدم حدودا یک هفته ای از این قضایا گذشت تا مجددا به پارتی دعوت شدیم این بار با رغبت بیشتری مصرف کردم این مهمانی ها بیشتر شد و مصرف من هم بالاتر رفت تا جایی که مواد فروشی را به من معرفی کردند که برای هر پک ماده اعتیاد آور گل 50 تا 100 هزار تومان از من پول میگرفت کار به جایی رسید که از خانه بیرون زدم ....

 

واژه شناسی و معنای کانابیس گل و حشیش

گیاه شاهدانه یا ماری جوانا یا گل که آن را کانابیس می‌نامند یک نام و اصطلاح همگانی است که برای نشان دادن چندین ماده مخدر روان گردان بکار گرفته می‌شود. مهم‌ترین بخش توهم زا و روانگردان در کانابیس تی اچ سی است. این ترکیبات شیمیایی که از نظر ساختاری همانند هم هستند به عنوان کانابینویید نامیده می‌شوند. افزون بر این شماری از ترکیبات به تازگی شناسایی شدند که از کانابینوییدهای ساختاری متفاوت و دگرگونه دارند، با این حال در شمار فراوانی از خواص مخدری خود دارای اشتراک فراوانی هستند.

واژه ماری جوانا اشاره دارد به برگ‌های گیاه شاهدانه یا دیگر بخش‌های این گیاه از جمله گل آن که مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه این ماده مخدر را حشیش می‌نامند. روغن حشیش یک کنسانتره کانابینویید است که به وسیله استخراج روغن از گل یا رزین گل گیاه شاهدانه بدست می‌آید.

 

فراوانی مصرف ماری جوانا ( ماده مخدر گل )

کانابیس یا ماری جوانا تاکنون به صورت گسترده‌ ترین ماده مخدر غیر قانونی کشت و قاچاق شده مورد استفاده قرار گرفته‌ است. نیمی از همه تشنجات و اوردوزهای مواد مخدر در سراسر جهان تشنجات مربوط به گیاه ماری جوانا است. گسترش جغرافیایی این تشنج‌ها نیز جهانی است و تقریبا در تمام کشورهای جهان وجود دارد. این گیاه مخدر نزدیک به صد و چهل وهفت میلیون نفر یعنی 2.5 درصد از جمعیت جهان مصرف کننده (شیوع سالیانه) دارد. در حالی که ماده مخدر دیگر یعنی کوکایین 2% مصرف کننده دارد. در دهه اخیر، سوء رفتارها و مشکلات مربوط به مصرف ماری جوانا، کوکایین و سوء مصرف مخدرهای دیگر افزایش یافته است.

ماری جوانا بیشتر توسط جوانان به عنوان ماده مخدر استفاده می‌شود و معمولا در سنین پایین‌تر مصرف می‌شود. یکی از مواردی که باعث مصرف بیشتر ماری جوانا نسبت به مواد مخدر دیگر می‌شود قیمت کمتر آن است.

 

ماری جوانا بیشتر توسط جوانان به عنوان ماده مخدر استفاده می‌شود

 

اثرات مزمن و دراز مدت مصرف گل مخدر

 اثرات زیان بار مصرف ماده بسیار خطرناک ماری جوانا (گل) سالهاست که شناخته شده است و پژوهش‌هایی که بتازگی انجام شده است این آسیب‌ها را تایید می‌کند و البته یافته‌های پیشین را گسترش داده‌اند.

شاید بصورت فراگیر بتوان آن را چنین شرح داد:

ماری جوانا ( گل مخدر ) توسعه شناختی (توانایی یادگیری) اشخاص، از جمله فرایندهای انجمنی را مختل می‌کند و روی حافظه و ذهن افراد مصرف کننده اثر سوء دارد.

گیاه ماده مخدر گل عملکرد روانشناختی را در طیف گسترده‌ای از وظایف مانند هماهنگی موتور و فعالیت مغزی و ذهنی، تقسیم کردن توجه تمرکز و وظایف عملی روزمره را با اخلال شدید روبرو می‌کند. تعداد تصادفات، کشته‌ها و زخمی‌ها در زمان مصرف ماری جوانا افزایش می‌یابد. خطر ابتلا به حوادث ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری در میان افرادی که در معرض مسمومیت این ماده مخدر قرار می‌گیرند افزایش می‌یابد.

  1. ایجاد اختلال انتخابی عملکرد شناختی که شامل سازماندهی و ادغام اطلاعات پیچیده شامل مکانیزم‌های مختلف فرآیندهای توجه و حافظه است. اشتباه‌های فراوان در انتخاب و عدم تمرکز جهت پردازش اطلاعات.
  2. استفاده دراز مدت گیاه مخدر گل می‌تواند اختلال‌های رفتاری را بوجود آورد که حتی با ترک این ماده مخدر نه تنها از بین نمی‌رود بلکه ممکن است با قطع مصرف نتواند بهبود یابد و عملکرد روزانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  3. سندرم اعتیاد به ماری جوانا وجود دارد به این معنا که شخص دیگر توانایی کنترل میزان مصرف را نخواهد داشت.
  4. مصرف ماری جوانا می‌تواند بیماری روانی اسکیزوفرنی را در افراد مبتلا به بیماری تشدید کند و نیاز به درمان های روانشناسی ایجاد شود.
  5. آسیب اپیتلیال تراشه و برونش‌های عمده                                 
  6. آسیب به مجاری هوایی، التهاب ریه و اختلال در کارکرد ریه و عدم توانایی مبارزه با عفونت.
  7. ماری جوانا دروازه مصرف مواد مخدر سنگین‌تر است، مصرف مواد مخدر گل با شیوع بیشتر علایم برونشیت فرض و بروز بیشتر حاد در مقایسه با گروه‌های غیر سیگاری همراه است.
  8. مصرف ماری جوانا (گل) در هنگام دوران بارداری با اختلال در رشد جنین همراه است که منجر به کاهش وزن هنگام تولد می‌شود.
  9. مصرف کانابیس از هر نوع و دسته (حشیش،گراس،روغن حشیش و گل ...) در دوران بارداری ممکن است منجر به خطر بروز سرطان‌های نادر شود، اگر چه تحقیقات بیشتری را در این زمینه لازم است.

نام گل به این دلیل برای این مخدر انتخاب شده تا ذهنیت و حس خوبی که مردم به گل دارند باعث رواج و استفاده آن شود. در حالی که مخدر گل از مخدر حشیش بسیار خطرناک تر است. درست است که گل ریشه گیاهی دارد اما با تغییر ژنتیک و اضافه کردن مواد مخدر شیمیایی باعث شده خطرات و عوارض بسیار بالایی داشته باشد.
انتخاب جوان‌ها به این ماده توهم زا به این خاطر است که مصرف این مواد مخدر بصورت جمعی است. معمولا جوانان علاقه مند هستند که در پارک‌ها و دوره همی‌های جمعی از این مواد استفاده کنند و معمولا مصرف کنندگان گل بدون آگاهی از عوارض مصرف آن که آثار سوء جسمانی و روانی فراوانی دارد مصرف می‌کنند.

 

عوارض مصرف ماده مخدر گل 

 

 

همانطور که قبلا گفته شده مخدر گل جزء دسته مواد توهم زا دسته بندی گردیده است، با مصرف گل فرد مصرف کننده احساسات غیر طبیعی پیدا می‌کند که عبارت اند از: افزایش ضربان قلب، قرمزی چشم، خشک شدن دهان و گلو، خنده‌های بی مورد، گیجی و عدم تمرکز حواس، از دست دادن هماهنگی و تعادل، پراشتهایی افراطی، فراموشی و خواب آلودگی، بیان صحبت‌های نامفهوم و بی‌ربط، گوشه گیری، خستگی و افسردگی.
از آثار و عوارض طولانی مدت مصرف گل نیز را می‌توان به کاهش حافظه کوتاه مدت، تغییر در عادات خوردن و خوابیدن، کاهش بازداری اجتماعی در رفتار و درگیری و خشونت و سندرم بی‌انگیزگی اشاره کرد. همچنین مصرف مخدر گل رفتارهای پر خطر در رانندگی را افزایش می‌دهد و تا توجه به توهم در حس بینایی و عدم هماهنگی و کاهش تمرکز در رانندگی  باعث شده سهم بسزایی از تصادفات را در بربگیرد.
مصرف گل زمینه ساز بروز انواعی از اختلالات روانشناختی از جمله : اضطراب و افسردگی، روانپریشی و خودکشی است.

ماری جوانا (گل) عمدتا به بخش‌های در حال رشد مغز آسیب می‌زند این بخش‌ها شامل نورون‌های چند کاره ای هستند که در قسمت‌های مشخصی از مغز وجود دارند و کنترل رفتارهای اجتماعی فرد و حافظه کوتاه مدت را بر عهده دارند.
 مصرف دراز مدت به بی انگیزگی مزمن می‌انجامد. آسیب جدی روحی اینجاست که فرد نسبت به همه اهداف و آرزوهای خود بی‌تفاوت می‌شود به صورتی که گویا آینده‌ای برایش وجود ندارد و باری به هر جهت روز را سپری می‌کند. این بی انگیزگی فرد را کم کم به پوچ گرایی می‌رساند. اغلب دیده شده است که این گونه افراد اقدام به خودکشی داشته‌اند.

تیم درمان کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی بر این باور است که اعتیاد جنسش رفتار است پس می‌بایستی بدانید که از هر نوع که باشد باعث می‌شود زندگی یک فرد مصرف کنند به آشقتگی مطلق برسد.
روان پریشی، سایکوز و مرگ حاصل مصرف تمامی مخدرها است. حال ممکن است پروسه زمانیشان متفاوت باشد ولی به هر حال عاقبت همه آن‌ها مشابه یکدیگر و نافرجام است.

تیم پیشگیری و درمان موسسه رهپویان آوای رهایی متخصص در ترک کانابیس گل با آغوش باز پذیرای جوانانی هستند که تصمیم به تغییر الگوی زندگی را دارند، با بکار گرفتن روانشناسان مجرب و مددیاران با تجربه و درمانگران دوره دیده سعی در متوقف کردن بیماری اعتیاد هستند.

 

آیا باور میکنید که کسی با مصرف گل در به در خیابانها شود؟

در این در به دری به مصرف هروئین و شیشه نیز گرفتار شدم و راهی جز تهیه و مصرف در ذهنم نبود، به هر شکل ممکن مصرفم را ادامه دادم تا اینکه خانواده مرا پیدا کردند و به مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی انتقال دادند اوایل بسیار آشفته و بی قرار بودم اما بعدها متوجه شدم که من از بیماری ای رنج میبرم که درمان شناخته شده ای ندارد ولی میتوان آن را در نقطه ای متوقف کرد و پس از آن در کلاسهای آموزشی این مرکز سم زدایی متوجه شدم که میتوانم بهبودی خودم را بدست بیاورم.

پس از ترخیص از کمپ ترک اعتیاد پی گیری های متعدد تیم درمان باعث شد که من از خودم و اطرافیانم فاصله نگیرم و همیشه به فکر خودم باشم. کلاسهای روانشناسی و مددیاری و مهارتهای زندگی مرا مشتاق به ادامه درمان نمود و حالا که غریب به یک سال از بهبودیم میگذرد بسیاری از رفتارهایم قابل قبول شده و تیم درمان همیشه به دنبال راهی درست برای زندگی من است.

پیام من به جوانان این است:

  • راه حل بزرگ را کسانی پیدا میکنند که در راستایش قدمهای کوچک برمیدارند...
  • مصرف شما هر مقداری که هست ترک کنید چون مشخص نیست آیا در این راه زنده میمانید یا خیر؟
  • و از خانواده ها نیز خواستار این هستم که مراقب جوانانتان باشید خصوصا در میهمانی ها و ارتباطات عاشقانه و پارتی های شبانه که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
  • چه بسا دوستانمان که در این راه جان خود را از دست دادند و بهای سنگینی پرداختند.
  • امیدوارم خانواده ها نیز به جوانان کمک کنند و راه صحیح زندگی را به آنها بیاموزند.

 

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم انتخاب بهترینهاییم. 

منبع : سازمان بهداشت جهانی

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان