کانابیس‌ها، و طریقه‌ی مصرف و روش درمان آنها

کانابیس‌ها، و طریقه‌ی مصرف و روش درمان آنها

کمپ ترک اعتیاد رهپویان در این مقاله سعی دارد شما خانواده های محترم و جوانان را با یک گروه از مواد مخدر که تحت نام کانابیس‌ها قرار دارند آشنا کند. کانابیس‌ها از گیاه شاه دانه بدست می‌آید. تقریبا از هر قسمت از این گیاه یک ماده مخدر تولید می‌شود. به طور مثال:

  • گرس: از برگ گیاه شاهدانه بدست می‌آید.
  • بنگ و حشیش: از شیره‌های که در برگ‌ها و ساقه موجود است در تاریکی مطلق گرفته شده و طی فرآیند فیزیکی که به آن مالیدن حشیش می‌گویند بدست می آید.
  • علف: سربرگ‌های کوچک و تازه متولد شده در این گیاه می‌باشد.
  • چرس و خات: مانند حشیش عمل آمده با فرق اینکه عمل فیزیکی روی آن انجام نمی‌شود یعنی فقط شیره و عصاره‌ی اصلی آن می‌باشد.

 

منشا: آسیای مرکزی و آسیای جنوبی
تولید کنندگان: افغانستان، کانادا، چین، کلمبیا، هند، مکزیک، اسپانیا، ترکیه و آمریکا


طبق تحقیقات دانشنامه آزاد کانابیس‌ها دروازه‌ی ورود به مخدرهای خطرناک است این در حالیست که ماری جوانا و مشتقات آن با 11.9 درصد پس از تریاک دومین ماده مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور ایران اعلام شده است.

 

مصرف کنندگان کانابیس‌ها اکثریت قریب به اتفاق از نسل امروزی می‌باشند.

 

فرد مصرف کننده در اوایل مصرف خود احساس سرخوشی و شادابی و انرژی بالا به همراه قدرت جنسی ماورایی را تجربه می‌کند و همین لذایذ باعث می‌شوند که فرد به دنبال لذت‌ها رفته و بیماری خود را فعال و در عین حال تشدید نماید. در مدت زمان طولانی مصرف کانابیس‌ها، توهمات خاصی در فرد ظاهر می‌شود که بسته به واکنش‌های فیزیکی بدن فرد متغیر می‌باشد. در اینگونه مواد فرد آسیب فیزیکی به خود وارد نمی‌سازد و فقط محیط پیرامون خود را تخریب می‌نماید و اطرافیان را مورد آزار قرار می‌دهد.

در زمان قطع مصرف با افت شدید فشار خون و همچنین آریتم شدن ضربان قلب، فشارهای عصبی، بیقراری و در مواردی افسردگی و گریه همراه هستیم.

 


روش قطع مصرف کانابیس‌ها

پس از سم زدایی و تشکیل پرونده‌ی سلامت جسمی توسط پزشک موسسه، روانشناس و کارشناس اعتیاد صحبت‌هایی را در رابطه با درمان آغاز می‌نمایند.

جلسات فردی و مشاورات مددیاران این مرکز ترک اعتیاد باعث شده که در این زمینه مهارت‌هایی را تجربه کنیم که تحقیقات نوشتاری در آن عاجز می‌باشند.

 

طریقه‌ی مصرف کانابیس‌ها به اشکال ذیل است:

  1. در سیگار بار زده می‌شود.
  2. در پیپر رول می‌شود.
  3. بر روی قاشق داغ از بینی استعمال می‌شود.
  4. با وسیله‌ای به شکل چپق‌های قدیمی که به نام پیپت معروف است استعمال می‌شود.
  5. در شیشه‌ای مانند قلیان بار زده شده و به نام چیلیم معروف است استفاده می‌شود.

 

طبق تحقیقات به‌عمل آمده از سوی کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی کانابیس‌ها مستقیما بر روی سیستم عصبی تاثیر منفی گذاشته و قدرت تصمیم گیری را از فرد صلب می‌کند. فرد در زمان نرسیدن مواد خود حیران شده و بیقرار و کلافه است.

محافل دوستانه، دورهمی‌های نوجوانان و جوانان، دوستان ناباب، پارتی‌های شبانه از موارد آسیب پذیری جوانان و نوجوانان می‌باشد عدم اطلاعات کافی نسبت به بیماری اعتیاد و عدم آگاهی خانواده‌ها باعث شده که تخریب در این زمینه بیشتر شود.

این مرکز ترک اعتیاد با هدف درمانگری اعتیاد تحت نظارت مستقیم بهزیستی شمیرانات با افتخار اعلام می‌دارد که جز اولین مرکز ترک اعتیاد می‌باشد که با افراد تحت درمان و خانواده آن‌ها تعامل مستقیم داشته و واحدی به نام پیگیری و تحقیق را تعبیه نموده که هدف این واحد شناخت مواد اعتیاد آور روز دنیا و روش درمان صحیح و علمی آن می‌باشد.