قرص بوپرنورفین۲ برای چیست؟ علائم + عوارض قرص b2

قرص بوپرنورفین۲ برای چیست؟ علائم + عوارض قرص b2

برای درمان تدریجی انواع مواد مخدر تجویز می‌شود اما این نکته را باید در نظر داشت که مصرف این قرص در کنار یک برنامه مناسب با توجه به شرایط جسمی، روحی و محیطی بیمار اثر گذار خواهد بود. در این مقاله کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی به داروی مخدر بوپرنورفین، انواع آن و عوارض جانبی و باورهای غلط درباره بوپرنورفین می‌پردازیم.

 

قرص b2 یا بوپرنورفین چیست؟

طبق تحقیقات مرکز ترک اعتیاد آوای رهایی b2 جزء درمان نگهدارنده‌ها محسوب می‌شود و در برخی موارد موقتا جایگزین مخدرها و محرک‌هاست. این قرص را می‌توان جزء قرص‌های شیمیایی‌ای دانست که در دراز مدت تاثیرات منفی‌ای بر بدن افراد مصرف کننده باقی می‌گذارد. کسانی که این قرص را جایگزین مواد مصرفی خود نموده‌اند همیشه شکایت از کرختی بدن و دردهای عضلانی و سر شدن دست و پا دارند.

قرص بوپرنورفین2 مخدری است که برای برطرف کردن نیازهای بیمار در حال ترک مواد مخدر از نوع افیونی تجویز می‌شود، این دارو به گیرنده‌های افیونی در مغز متصل شده و از تاثیرگذاری مواد مخدر بر مغز ممانعت می‌کند. مصرف این دارو بدون عوارض نیست و عیبی که دارد این است که خود وابستگی‌های بسیار شدید برای فرد ایجاد می‌کند. ضمنا میبایست آگاهی داشته باشیم که بی۲ انواع مختلفی دارد و بصورت قرص، آمپول، پد درمانی یا ایمپلنت در بازار موجود است. اما رایج‌ترین آن بصورت قرص می‌باشد که نحوه مصرف آن زیر زبانی است.

جدیدترین نوع مخدر بی۲ ایمپلنت آن است که توسط بعضی از کلینیک‌های ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت بی ۲ ترکیبی است که تحت بی حسی موضعی در بدن قرار داده می‌شود. برای جایگذاری ایمپلنت لازم است که پزشک جراح، برشی کوچک را در پایین شکم در مقابل استخوان لگن ایجاد کند. این زخم در پایان جراحی با 3 یا چهار بخیه بسته می‌شود. ایمپلنت بی۲ بسته به دوز مورد استفاده به آهستگی طی مدت 3 تا 6 ماه آزاد می‌کند و هشدار جدی این که اگر ایمپلنت بی۲ با دقت مورد استفاده قرار نگیرد احتمال مرگ بسیار بالا است.

 

عوارض قرص بوپرنورفین 2 یا b2 

متاسفانه در برخی موارد شاهد این باور غلط هستیم که قرص بی 2 هیچ عارضه‌ای ندارد. اما مگر ممکن است یک مصرف کننده‌ی شیمیایی‌ها هیچگونه عوارضی را از مصرف قرص نداشته باشد؟ این قرص نیز مانند انواع دیگر داروهای شیمیایی عوارضی را در بردارد که طی تحقیقات این مرکز بدان اشاره می‌نماییم:

نارسایی شدید کبد. لکه های پوستی. نارسایی کلیه و ورم دست و پا در برخی مصرف کنندگان، عصبانیت حاصل از تحریکات عصبی و... حکایت از این دارد که این دارو نیز مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد و برای مصرف کنندگان اختلالاتی را بوجود می‌آورد.

علاوه بر آن کندی تنفس، تشنج، کلافگی، بی قراری، دلهره، افسردگی، کهیر، تورم صورت و بخصوص گلو و زبان، احساس سبکی در سر، سردردهای شدید و مزمن، توهم تهوع، درد معده، گرفتگی عضلات، تعرق، اسهال و استفراغ و اختلال در دستگاه گوارش در فرد ایجاد می‌شود این عوارض در برخی از مخدرهای دیگر مانند ناس و ماشروم و ... هم دیده شده است. ضمن این که مصرف همزمان مخدر بی۲ با داروهایی مانند فنیتولی و دایگوکسین ممکن است باعث تشدید تاثیرات قرص بی۲ گردد. همچنین مصرف این مخدر چنانچه همزمان با داروهای مهار کننده مونوآمین اکسید که معمولا برای درمان افسردگی تجویز می‌شود بسیار خطرناک است. بنابراین متوجه این موضوع شده‌ایم که مصرف قرص مخدر بی۲ بمانند متادون که نگه دارنده هستند خود نیز دارای عوارض بسیاری است. ضمن این که شدت وابستگی آن کمتر از مخدرهای دیگر نمی‌باشد.
مشکل یک مصرف کننده مواد مخدر این نیست که مواد مصرفی‌اش را تغییر دهد. مشکل این است که به چه دلیل رو به مواد مخدر از هر نوع آورده است. فکر می‌کنید چنانچه هرویین را قطع کرده و جایگزین آن بی۲ را بگذارید مشکل اعتیاد شما حل می‌شود؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم همیشه اعتیاد به یک ماده مخدر اعتیادهای دیگر را بدنبال خواهد آورد. شاید عده‌ای از مصرف کنندگان به این منظور این ماده مخدر را (بی۲) استفاده می‌کنند که آزمایش مواد افیونی و دیگر مواد را منفی کنند زیرا مخدر بی۲ فقط کیت آزمایشی خودش را مثبت می‌کند و راه فرار و فریب دادن اعضای خانواده یا محل کار و غیره را صورت دهند ولی آگاه باشید که هیچ اتفاقی در روند سلامتی و بهبودی و رهایی و ترک اعتیاد صورت نگرفته و به همان شدت بیماری فعال است.

 

عوارض سوء مصرف b2 یا بوپرنورفین

 

عوارض قرص b2 بر روی کبد

همانطور که می دانید قرص b2  در کبد تجزیه می شود اما اگر بیماری های کبدی دارید عوارض آن بر روی بدن بیشتر می ‌شود. مصرف قرصb2 با دیگر قرص هایی که در کبد متابولیزه می شوند منجر به باقی ماندن قرص در کبد می شود و متاسفانه عوارض شدیدی به همراه دارد.

 

علائم خماری قرص b2

علائم خماری قرص ب2 در دوران ترک به شرح زیر است:

 - دون دون شدن پوست و تعریق شدید
 - احساس گرما یا سرمای غیرعادی
 - آبریزش از بینی و چشم
 - دردهای عضلانی
 - اسهال
 - لرز

 

ترک قرص b2 چند روز طول میکشد؟

ترک قرص b2 مانند هر مخدر دیگری باید به صورت تدریجی انجام شود. با توجه به شرایط جسمانی هر شخص و دوز مصرفی آن مدت زمان ترک متفاوت است. ولی به صورت تقریبی مدت زمان ترک b2 بین یک تا دو هفته امکان پذیر است.

 

روش ترک قرص ب 2

همانطور که می‌دانید مصرف طولانی مدت قرصb2 باعث ایجاد وابستگی در فرد می‌شود. در واقع کسانی که به صورت خودسرانه و طبق تجویز پزشک قرص بی ۲ را مصرف نکرده‌اند و در طولانی مدت به مصرف خود ادامه داده‌اند دچار اعتیاد به قرصb2 می‌شوند. همان طور که در رابطه با هر مواد مخدری نباید به طور ناگهانی مصرف را قطع کرد و شروع به ترک نمود در مورد قرص بی دو هم همین طور است و باید به صورت تدریجی و اصولی اقدام به ترک نمایید تا عوارض قرص بوپرنورفین به حداقل برسد.

ترک ب 2 باید تحت نظر پزشک کمپ ترک اعتیاد صورت گیرد. روش ترک بوپرنورفین به این صورت است باید به تدریج دوز مصرفی را کاهش دهید و سم زدایی انجام شود تا بدن پاکسازی شود و سپس اقدامات روان درمانی برای بیمار انجام شود تا بیمار بتواند انگیزه خود را بالا نگه داشته و درد خماری قرص b2 را راحت تر تحمل کند. با قرار گرفتن تحت نظر پزشک با حداقل عوارض ترک رو به رو خواهید شد.

همانطور که بارها در مقاله‌های قبلی مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی آمده جنس اعتیاد رفتار است و میبایستی تحولی عظیم و انقلابی در نحوه رفتارهای فرد ایجاد گردد تا منجر به مصرف و عود مصرف نشود. شایان ذکر است این اتفاق خوشایند و تغییرات رفتاری به یکباره صورت نمی‌گیرد و مستلزم تلاش و کوشش روزانه است. درست است در ابتدای کار راه کمی سخت بنظر برسد ولی غیر ممکن نیست. چنانچه خواهان این هستید که به یک زندگی سالم و قابل قبول خانواده و اجتماع را داشته باشید باید از هر گونه وابستگی رهایی یابید.

مشاورات درمانی و تخریب‌های حاصل از این قرص را در جلسات موسسه رهپویان آوای رهایی آموزش می‌دهیم و فرد را آگاه می‌سازیم که چه اندازه به خود و محیط پیرامونش آسیب وارد نموده است و جلوگیری از وسوسه‌های پس از ترک این قرص را به دوستان آموزش می‌دهیم. تیم درمان این موسسه همیشه آماده یاری دادن به آن دسته از دوستان است که می‌خواهند زندگی زیبا و پر طراوتی را آغاز کنند.

برای یکبار بر خواستن صدها بار زمین خورده‌ایم و هرگز از لطف و عنایت پروردگار ناامید نشده‌ایم. به امید روزی که جامعه‌ای پاک و بدون اعتیاد را شاهد باشیم.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم ،مفتخریم انتخاب بهترینهاییم.             

موسسه رهپویان آوای رهایی
تیم پیشگیری و درمان