اثرات مخرب الکل بر بدن و بیماری های ناشی از آن

اثرات مخرب الکل بر بدن و بیماری های ناشی از آن

کمپ ترک مواد مخدر و الکل رهپویان آوای رهایی در مقاله امروز خود به نوع دیگری از اعتیاد می پردازد که امروزه شیوع روز افزونی دارد. الکل و نوشیدنی های الکلی بحث امروز ما هستند.

الکل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تقریبا بر هر عضو بدن تاثیر میگذارد. مصرف بلندمدت الکل می‌تواند به صدمه‌ی مغزی دایمی، همراه با نشانه‌های زوال عقل، فقدان کامل هشیاری، تشنجات، توهمات و صدمه دیدن قسمت‌های پیرامونی دستگاه عصبی منجر شود.

 

دو نوع زوال عقل با مصرف بلندمدت و زیاد الکل ارتباط دارند:

  1. بیماری ورنیکه (Wernicke's disease)
  2. نشانگان کورساکف (Korsakoff's syndrome)

 

"بیماری ورنیکه"، اختلال حاد و بالقوه برگشت‌پذیر است که دلیریوم، اختلالات حرکت چشم، مشکلاتی در حرکت و تعادل، و تباهی عصب‌های پیرامونی به سمت دست‌ها و پاها را شامل می‌شود. کمبود تیامین (ویتامین B1) و نه الکل، موجب بیماری ورنیکه می‌شود. مصرف زیاد و بلندمدت الکل عوارض مخربی برای توانایی سوخت و ساز مواد غذایی دارد. مصرف کافی تیامین می‌تواند بیماری ورنیکه را برطرف کند.

"نشانگان کورساکف" نوع دایمی زوال عقل است که به موجب آن، فرد دچار یادزدودگی پس‌گستر (ناتوانی در یادآوری وقایع گذشته)، و یادزدودگی پیش‌گستر (ناتوانی در یادآوری اطلاعات جدید) می‌شود. احتمال اینکه فرد از نشانگان کورساکف بهبود یابد کمتر از یک‌چهارم است‌.

 

مصرف مزمن و زیاد الکل همچنین موجب چند تغییر زیان‌آور در کبد، دستگاه معدی-روده‌ای، تراکم استخوان، عضلات، و دستگاه ایمنی می‌شود. در صورتی که افراد ناگهان مصرف الکل را بعد از مدتی مصرف مزمن ترک کنند، می‌توانند دچار اختلالات خواب، اضطراب عمیق، لرزش، بیش‌فعالی دستگاه عصبی سمپاتیک، روان‌پریشی، تشنجات و مرگ شوند.

 

"دیسولفیرام" (disulfiram) دارویی است که بر طبق اصول درمان راه ایجاد بیزاری عمل می‌کند. فردی که دیسولفیرام مصرف می‌کند، از جمله گلگون شدن چهره، تپش قلب، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، تهوع و استفراغ، عرق کردن و سرگیجه را تجربه خواهند کرد.
همچنین داروهایی نظیر "نالترکسون" (برای پیشگیری از برگشت در افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل)، و "آکامپروسیت" (کاهش دادن میل فرد به مشروب‌خواری) در درمان اختلالات مصرف الکل موثر هستند.


منبع: آسیب‌شناسی روانی بر اساس DSM-5. ریچارد پی. هالجین؛ سوزان کراس ویتبورن.

 

 

------------------------------ مقاله های مرتبط --------------------------------

رهایی از انواع اعتیادها (به خصوص ترک مواد مخدر) در کتاب اراده کافی نیست

غلبه بر اعتیاد کتابی در مورد مساله ی بسیار پیچیده و بغرنج اعتیاد

تعریف اعتیاد و وابستگی های ناسالم