وابستگی چیست؟ | معرفی وابستگی به زبان ساده

وابستگی چیست؟ | معرفی وابستگی به زبان ساده

مواد (Substance)

وابستگی به آن (Substance dependence ) 

تاریخ بشر در اعصار مختلف گواهی از وجود موادی می دهد که مصرف آن باعث تغییراتی در رفتار و هیجانات مصرف کننده می‌شده است. امروزه با به بازار آمدن انواع متعددی از این مواد (طبیعی، سنتتیک) و نیز افزایش مصرف آنها در میان مردم، در مراجع مختلف و نقل و انتقال قاچاق مواد مخدر به یک تجارت سودآور بزرگ بدل شده است. امروزه مبارزه با هدف مواد شناسایی بیماران (مصرف کنندگان مواد مخدر) و ارائه خدمات پیشگیری کننده و درمانی جز فعالیتهای سیستم های بهداشتی-درمانی بیشتر دولت‌های جهان قرار گرفته است که کشور عزیزمان ایران نیز از این امر مستثنی نمی باشد.
انسان برای درمان بیماریهای جسمی و روانی خود مصرف دارو برای بهبودی بیماری یا تسکینی علائم آن میکند مواد موثر بر وضعیت روانی عمدتا نه به منظور درمان و تسکین آلام بیماری بلکه برای ایجاد تغییر در رفتار و هیجانات مصرف کننده DSM مورد سوءمصرف قرار میگیرد این تغییرات با اثر بر سیستم اعصاب مرکزی و روان فرد ایجاد می گردد. در طبقه بندی DSM-IV اختلال های وابسته به مواد به طبقاتی ارجاع شده اند که این نشانه ها یا نشانگان خاص را در بر میگیرند که شامل دلیریوم مسمومیت با مواد. دلیریوم ناشی از ترک مواد، زوال عقل (دماس) پایدار ناشی از مواد. اختلال فراموشی (امنزی) پایدار ناشی از مواد اختلال سایکوتیک ناشی از مواد اختلال خلقی ناشی از مواد، اختلال اضطرابی ناشی از مواد، کژکاری جنسی ناشی از مواد و اختلال خواب ناشی از مواد می باشد.
هر چند در DSM-IV همه مواردی که در طبقه اختلال های وابسته به مواد منظور شده اند با حالت مسمومیت ارتباط دارند اما مواد مختلف از این نظریه حالت بیمارگون با حالت ترک مرتبط باشد یا پس از دفع ماده از بدن تداوم داشته باشد با هم متفاوتند. در DSM-IV بیمارانی که دچار مسمومیت یا ترک همراه نشانه های روانی میشوند اما واجد ملاکهای الگوی نشانگانی خاصی برای علائم نیستند مانند افسردگی تشخیص مسمومیت با مواد) ملاکهای DSM-IV مسمومیت با مواد) یا ترک مواد (ملاکهای DSM-IV برای ترک مواد) دریافت نکنند که احتمالا همراه با وابستگی یا سوء مصرف است.
(بیشتر بخوانید: ماده مخدر گل )
 
امروز در محافل دانشگاهی به جای اعتیاد از وابستگی نام برده میشود هر چند که در میان مردم این بیماری به " اعتیاد "و خود ، بیمار به عنوان " معتاد " شناخته شده است. 
بر اساس آخرین جمع بندی های علمی که در دهه ۸۰ انجام گرفت "وابستگی" یک نشانگان بالینی است که در پی مصرف مواد علائمی در حالات رفتاری. شناختی و فیزیولوژیکی فرد مصرف کننده ظاهر می گردد میزان وابستگی کمی است و به درجات مختلفی می تواند وجود داشته باشد. شدت وابستگی با رفتارهای متعاقب مصرف مواد سنجیده می شود. بیمار وابسته به مواد  علیرغم تجربه مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد قادر به قطع مصرف آن نیست و به طور اجباری و وسواس گونه به مصرف آن ادامه میدهد. مصرف مواد یک الگوی رفتاری غیر انطباقی و بیمارگونه است که بروز علائم رفتاری فیزیولوژیکی و شناختی به اختلالهای بالینی در فرد مصرف کننده منجر میشود.
این اختلال ها عبارتند از :
  1. ایجاد تحمل: بیمار دفعات بعدی مصرف برای رسیدن به سطح قبلی و روانی و جسمانی ناشی از اثر مواد، باید مقادیر بیشتری از آن را مصرف کند.
  2. بروز علائم ترک: عدم مصرف مواد علائم جسمانی و روانی ترک مانند بیقراری، اضطراب، بی خوابی، درد عضلات، اسهال و استفراغ ظاهر می‌شود.
  3. تمایل بعدی در بیشتر بیماران برای قطع مصرف وجود دارد ولی بیمار قادر به این کار نمی‌باشد.
  4. بیمار برای تهیه مواد هزینه، وقت و سرمایه های دیگران و خانواده را مصرف می‌کند.
  5. در پی استمرار مصرف مواد و تغییرات روانی و رفتاری در بیمار، مشارکت وی در فعالیت های خانوادگی، اجتماعی، تفریحی و شغلی کاسته می‌شود.
  6. علیرغم آگاهی بیمار از عوارض جسمانی و روانی مصرف مواد بیمار قادر و عدم استفاده از آن می‌باشد.

(بیشتر بخوانید: قرص b2 برای چیست؟)

موسسه رهپویان آوای رهایی با تیم درمانی دوره دیده و آزموده و با مدیریت جعفر حضرتی دارای مجوز رسمی از سازمان بهزیستی استان تهران در بهترین منطقه خوش آب و هوا واقع گردیده است و آماده ارائه خدمات به دوستانی که از بیماری اعتیاد و از وابستگی به مواد مخدر رنج می‌برند می‌باشد.
 
ما مدعی نیستیم که بهترینیم                               مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم 
موسسه رهپویان آوای رهایی                               تیم پیشگیری و درمان