اختلال شخصیتی "پارانوئید" ( علائم ظاهری افراد پارانوئید )

اختلال شخصیتی

اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های اعصاب و روان در سال‌های اخیر، اختلال پارانوئید و یا به عبارتی دیگر بیماری شکاکیت یا به عبارتی دیگر سوءظن است. تصور کنید یکی از همکاران شما در محل کار، در هر لحظه نسبت به دیگران بدگمان است. آن دائما بیقرار است و هر نگاه و جمله‌ای را با معنایی متفاوت و نادرست برداشت می‌کند. سوءظن و بدگمانی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرد مبتلا به این بیماری پارانوئید است. این شک و تردید تا جایی ادامه پیدا می‌کند که حتی ممکن است فرد تصور کند دیگران در حال توطئه علیه او هستند و می‌خواهند او را از میان به در کنند. این بیماری می‌تواند بیمار از روند طبیعی زندگی خارج کند. برای آشنایی بیشتر با بیماری پارانوئید و علائم اختلال شخصیتی آن این مقاله مرکز ترک اعتیاد آوای رهایی را بخوانید.


علائم ظاهری افراد پارنوئید

 

علائم ظاهری اختلال شخصیت پارانوئید

 

نمی‌توان تنها با دیدن چند نشانه کوچک مانند بی‌قراری و عدم توانایی در ارتباط، تصور کرد که شخص به بیماری پارانوئید مبتلا است. اما این بیماری نشانه‌های بارزی در روانپزشکی دارد که در صورت وجود آن‌ها فرد باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. در ادامه با بعضی از این ویژگی‌ها آشنا شوید:


1- بی‌اعتمادی مهمترین نشانه شخصیت پارانوئید

بیماری اختلال شخصیت پارانوئید با یک بدگمانی شدید همراه است. این بدگمانی در حقیقت بی‌اساس بوده و هیچ دلیل منطقی ندارد. مثال این که فرد تصور می‌کند همسرش در حال خیانت به اوست یا در محیط کار به این باورست که عده‌ای در حال جمع‌آوری پرونده برای خراب کردن موقعیت شغلی او و زمینه سازی اخراجش هستند.
فرد دچار این اختلال، زمانی در معرض خطر جدی‌تری قرار می‌گیرد که مصرف مواد مخدر از نوع توهم‌زا مثل گل، حشیش، گراس، کمیکال و مصرف مخدرهایی مثل شیشه و کوکائین را شروع می‌کند زیرا این مخدرها به شدت این بیماری می‌افزایند. از این رو بارها به گوشمان رسیده یا در روزنامه‌ها یا ویدئوها دیده‌ایم که افرادی که مصرف محرک‌ها (شیشه، کوکائین) و یا گل و حشیش را به مدت طولانی داشتند یا دست به خودکشی زده‌اند و یا این که به اطرافیانشان آسیب‌های جدی و حتی قتل را مرتکب شده‌اند.


2- مقصر اما حق به جانب

نکته مهم در این افراد این است که نمی‌توانند سهم خود را در درگیری‌های لفظی و تفکری بپذیرند. بدین ترتیب است که در چالش‌های زندگی خود، دیگری را مقصر می‌دانند و بسیار حق به جانب هستند و زمینه روابط خشونت آمیز را برای خود ایجاد می‌کنند. به همین دلیل این افراد معمولا تنها هستند و تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که این تنهایی عاملی برای شروع یک افسردگی حاد باشد و چنانچه اینگونه افراد مواد مخدر از هر نوع را مورد مصرف قرار دهند بی‌گمان با سرعت بیشتری این شخصیت را اکتساب می‌کنند.


3- دلخوری و ناخشنودی بی حد و مرز

یادمان باشد فرد مبتلا به بیماری پارانوئید خود را همیشه برتر از دیگران می‌بیند. به همین دلیل است که اغلب با لحنی تحقیر آمیز با اطرافیانش صحبت می‌کند و علاوه بر آن کینه‌توز و حساس است. او توانایی این را دارد که با یک برخورد ناچیز مثل افتادن نمکدان از دست شما و یا یک تصادف بسیار کوچک و بدون خسارت رانندگی، چنان از کوره در برود که تا بحال مانند آن را ندیده باشید. حتما در محیط زندگی یا اجتماعی که در آن هستید مشاهده کرده‌اید که فرد معتاد به شیشه دقیقا هچین رفتارهایی را داراست.

تیم پیشگیری و درمان رهپویان آوای رهایی بر این نکته قویا اشاره دارد با مصرف موادهای اعتیادی این اختلال شخصیتی یا اکتساب می‌گردد یا سریعا به اوج خود خواهد رسید بنا بر این نتیجه می‌گیریم که هر نوع ماده مخدری که فرد مصرف می‌کند نه اینکه آرامش را به ارمغان نخواهد آورد بلکه اختلالات شخصیتی فرد را افزایش داده و حتی دچار تنوع اختلالات می‌شود. بنابر این برای درمان این اختلالات می‌بایستی ابتدا از هر گونه ماده مخدری پاک باشند و بدنبال آن با تشخیص روانشناس و ارجاع به روانپزشکی که با حوزه اعتیاد آشنا باشد، درمان را پیگیر باشند تا با عود و بازگشت اعتیاد روبرو نشوند.
"ما مدعی نیستیم که بهترینیم مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم"


موسسه رهپویان آوای رهایی تیم پیشگیری و درمان