اختلالات شخصیت چیست ؟ + ارتباط اعتیاد و بیماری های روانی

اختلالات شخصیت چیست ؟ + ارتباط اعتیاد و بیماری های روانی

خوشبختانه امروزه با آگاهی سطح دانش مردم در جوامع مختلف، استفاده از درمان‌های روانی مانند بیماری‌های جسمی مورد توجه قرار می‌گیرد. از طرفی سبک زندگی و عوامل تاثیرگذار دیگری مانند مصرف انواع مواد اعتیاد آور باعث شیوع بیماری‌های روانپزشکی شده است.

یکی از شایع‌ترین شاخه‌های بیماری اعصاب و روان اختلالات شخصیتی است که می‌تواند همه ابعاد زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله مرکز ترک اعتیاد آوای رهایی قرار است به بررسی رابطه بیماری روانی با بیماری اعتیاد صحبت کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

 

تعریف اختلال شخصیتی 

 

تعریف اختلال شخصیتی

 

اختلال شخصیت نوعی اختلالات روان شناختی است که فرد الگوهای مشخص و غیرمنعطف را در نحوه رفتار و احساساتش دریافت می‌کند. این روند باعث ناسازگاری‌های بیماری و بروز اختلال روزمره در روابط اجتماعی می‌شود.

اختلالات شخصیتی گاها در سنین نوجوانی بر اثر شرایط زندگی فرد اتفاق می‌افتد و گاهی هم بر اثر مصرف طولانی مدت انواع مواد مخدر مانند کمیکال، شیشه و روانگردان‌ها و توهم زاها. در هر صورت مسئله مهم این است که اگر هر کدام از بیماری‌های اختلال شخصیتی به موقع درمان نشوند می‌بایستی منتظر عواقب ناخوشایند آن باشیم. حال ممکن است عده‌ای این سوال را بکنند که اعتیاد به کدام مخدرها منجر به اختلال شخصیت می‌شود. در جواب باید گفت تفاوتی ندارد که افراد گرفتار مصرف چه نوع مخدری باشند اما اصولا مخدرهایی که تاثیرات مخرب بیشتری روی مغز می‌گذارند احتمال بروز اختلالات شخصیتی بیشتری هم دارند به عنوان مثال خانواده مخدرهایی که از گیاه شاهدانه کشت می‌شوند مانند ماری جوانا و حشیش و گل به مرور زمان با اختلال‌های شخصیت متفاوتی همراه هستند.

به دلیل عوارض روحی و روانی که مصرف برخی مخدرها بهمراه دارند می‌بایستی به صورت علمی با درمان اعتیاد روبرو شوند و فریب تبلیغات غیر علمی را نخورند.

عمدتا این تبلیغات توجه بیماران را به این موضوع جلب می‌کنند که ترک اعتیاد به ماریجوانا یا گل  چند روز طول می‌کشد یا به آن‌ها وعده ترک اعتیاد در کوتاه‌ترین زمان را می‌دهند. این در صورتی است که انتخاب روش صحیح درمان نسبت به مدت زمان درمان از اهمیت بالاتری برخودار است زیرا یک روند طبیعی و صحیح می‌تواند ترک اعتیاد بدون بازگشت را به همراه داشته باشد در نتیجه بیمار نه تنها از لحاظ جسمانی بلکه از لحاظ روحی نیز درمان می‌شود.

تیم درمان مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی بر این نکته تاکید دارد. شناخت اختلالات شخصیتی در افراد معتاد به مواد مخدر از هر نوع که باشد می‌توان درمان مناسب با شرایط این افراد انتخاب شود که راه حل موثرتر و سازنده‌تری است. استفاده از خدمات روانشناسی و روان پزشکی در پیشگیری و درمان در کنار هم امری ضروری است.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم مفتخریم که انتخاب بهترینهایم. 

موسسه رهپویان آوای رهایی تیم پیشگیری و درمان