ابلیسی به نام ماری جوانا

ابلیسی به نام ماری جوانا

متاسفانه امروزه انواع ماری جوانا (گراس، حشیش، روغن حشیش، ماده اعتیاد آور گل، بنزای، کمیکال) به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب تعجب همگان شده است.

روش‌ها و نحوه مصرف در اکثریت مصرف کنندگان ماده مخدر ماری جوانا باعث شده که دوز مصرفی بسیار تغییر کند و بالاتر رود. هر چه شدت تاثیر بیشتر شود طبیعی است که آسیب و تخریب آن نیز به همان اندازه شدت پیدا می‌کند. اکنون جهت آگاهی خانواده‌ها به چند مورد مرسوم آن اشاره کرده و عوارض آن را نیز ذکر می‌کنیم .

تحقیقات اخیر تیم درمان کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی نشان داده که اغلب مصرف کنندگان کمیکال قبل از مصرف این ماده مخدر مرگ آور رو به مصرف مخدرهایی مثل تریاک، ترامادول، متادون آورده‌اند و هدفشان این است که خواب مصنوعی که بسیار به آن وابسته‌اند را طولانی کنند.

بطور طبیعی مصرف کمیکال (مراسویت) زمان خواب مصنوعی اش (مرگ مغزی کوتاه مدت) حدود 5 تا 12 دقیقه است ولی وقتی با مخدرهای یاد شده ترکیب می‌شود زمان آن 30 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد و بی‌گمان درصد اوردوز و عدم بازگشت فرد از خواب مصنوعی بسیار بالا می رود.

مصرف این مواد غالبا یا منجر به سایکوز (دیوانگی) می‌شوند یا افراد را به کام مرگ فرو می‌برد.

 

روش‌های جدید مصرف ماری جوانا

اکنون با روش‌های جدید مصرف ماری جوانا آشنا می شویم. گاهی دیده شده با  تهیه دم کرده حشیش به عنوان چای آن را بصورت مایع مصرف می‌کنند. همچنین می‌توان به نوشیدنی‌هایی از جمله سودا، شیر و الکل اضافه کرد. حشیش رزینی است که از مواد گیاهی غلیظ ساخته شده است. اشکال دیگر شامل کپسول‌ها، اسپری و روغن‌های موضعی است.

روشی نسبتا جدید برای استنشاق ماری جوانا، تبخیر آن سیستم تحویل بدون دود با استفاده از دستگاه هایی مانند سیگار الکترونیکی می‌باشد به این صورت که روغن و عصاره آن را در دستگاهی بنام ویپ قرار می‌دهند که از طریق تبخیر و تبدیل آن به صورت بخار جذب بدن می‌شود.

 

تاثیرات مخرب خانواده ماری جوانا بر ذهن و عملکرد فرد مصرف کننده     

 

تاثیرات مخرب خانواده ماری جوانا بر ذهن و عملکرد فرد مصرف کننده

 

ماری جوانا به همان مراکز تفریحی در مغز حمله می‌کند که موادی دیگر مانند: کوکایین، هرویین و الکل هدف قرار می‌دهند. بسته به مقدار، کیفیت و روش مصرف ماری جوانا می‌تواند با تحریک سلول‌های مغز برای آزاد سازی دوپامین شیمیایی احساس سرخوشی زیاد ایجاد کند. هنگام استعمال بصورت استنشاقی احساس سرخوشی به فوریت ایجاد می‌شود.

هنگام مصرف مواد غذایی حتی ساعت‌ها طول می کشد تا دارو سیگنال دهد و دوپامین آزاد شود.

 

عوارض جانبی مصرف مای جوانا

طبق تحقیقات کمپ آوای رهایی بعضی از عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از : اضطراب، افتادگی، لکنت زبان (تاکی کاردی) و مشکلات فراخوانی حافظه کوتاه مدت و .... است که بدترین آن‌ها شامل: احساس هراس و ترس(پارانویا)، توهم، کاهش توانایی در انجام کارهایی که به هماهنگی نیاز دارند. همچنین علاقه به انجام کارها نیز کم می‌شود. استعمال ماری جوانا می‌تواند ضربان قلب را 20 تا 100 درصد افزایش دهد و حتی تا ساعت‌ها ادامه داشته باشد. ماری جوانا همچنین می‌تواند تولید اسپرم در مردان را کاهش دهد و موجب ناباروری در مردان گردد و چرخه قاعدگی یک زن را مختل کند. افرادی که شروع به ترک می‌کنند ابتدا دچار افسردگی، تحریک پذیری، بی‌خوابی و کاهش اشتها می‌شوند اما چنانچه در ترک باقی بمانند و شروع مجددی نداشته باشند به مرور زمان از حالات یاد شده روحی و روانی خارج می‌گردند.

ساختار شیمیایی تی اچ سی (ماری جوانا) ارتباطات طبیعی مغز را بصورت ناگهانی تغییر می‌دهد. ماری جوانا بر نواحی مغز که بر لذت، حافظه، تفکر، تمرکز، حرکت و هماهنگی و درک حسی و زمان هستند تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل مصرف دسته ماری جوانا (کمیکال، گل، حشیش، روغن حشی و گراس و ...) عملکرد ذهنی و جسمی را مختل می‌کند و باعث ایجاد اثراتی می‌شود که در ابتدا توضیح داده شده است. شبکه ارتباطی عصبی که از این انتقال دهنده‌های عصبی شناخته می‌شود در عملکرد طبیعی سیستم عصبی نقش اساسی دارد بنابراین تداخل با آن می‌تواند اثرات روانی عمیقی داشته باشد.

                                 

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم انتخاب بهترینهاییم.            

منبع: مرکز علوم تحقیقات ایالات متحده                                                                                                     

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان