اهمیت پیشگیری از اعتیاد

اهمیت پیشگیری از اعتیاد

پیشگیری از اعتیاد به خصوص در نوجوانان و جوانان یکی از وظایفی است که والدین می‌بایست با آگاهی کامل آن را انجام دهند. شناخت اصول مهارت‌های لازم راز اصلی موفقیت شما در این مسیر خواهد بود. بهترین گام در جلوگیری از اعتیاد به انواع مواد مخدر مانند کمیکال و .... اجتناب از استعمال مواد در مرحله اول است.
اما همیشه گفتن آسان‌تر از انجام دادن است. اکثر مردم مصرف مواد مخدر را در سن جوانی شروع می‌کنند و قبل از این که متوجه آثار مخرب آن روی زندگیشان شوند دچار اختلال می‌شوند.


آیا نمی‌خواهید به دنبال درمان باشید تا مصرف مواد مخدر را متوقف کنید؟؟؟

حتما شما هم هرگز فکر نمی‌کنید با مصرف مواد در نهایت معتاد می‌شوید. ابتدا به عنوان سرگرمی شروع می‌شود و بعد پیشرفت می‌کند. به عنوان مثال در نوجوانان ممکن است سیگار و الکل فقط برای آرامش یا کنجکاوی مصرف شود و در ادامه فرد شروع به مصرف منظم مواد می‌کند بدون آن که عوارض مصرف الکل را بداند و این که منجر به چه چیزی می‌شود. در نهایت به مرحله و نقطه‌ای می‌رسد که در انجام مسولیت‌های روزمره خود دچار مشکل می‌شود.
در این مرحله ممکن است تغییراتی از قبیل کاهش وزن و بیماری لثه و سایر مشکلات جسمی را تجربه کنید. فرد ممکن است علاقه به خود و حتی خانواده و دوستان را از دست بدهد. وابستگی به مواد یک بیماری مزمن و پیشرونده و مرگ آور است. افرادی که منزوی هستند بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر هستند. اگر از مهارت‌های مقابله‌ای درست برخوردار نباشند ممکن است وقایع یا تجربیاتی در گذشته وجود داشته باشد که احساسات را تحت تاثیر قرار دهد.
 اگر احساس می‌کنید که پارانویا و افسردگی و اضطراب یا سایر مشکلات روحی دارید باید جوامع اجتماعی یا سازمان‌های معنوی را دنبال کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات و رفتارهای منفی را در حالت تایید زندگی سالم از بین ببرید. مشکل استفاده از مواد مخدر با اختلالات روانی این است که آن‌ها مشکل شما را تشدید می‌کنند.
در صورتی که به علت ناآگاهی اکثریت نوجوانان و جوانان بر این باور پوچ و واهی هستند که مصرف الکل و مواد مخدر برایشان آرامش به ارمغان می آورد. اما موضوع دقیقا بر عکس باورهایشان می‌باشد. مصرف الکل و مواد اعتیادآور از هر نوع فقط درپوشی است بروی مشکلاتشان. با مصرف مواد و الکل آنان دیگر مشکل را نمی‌بینند و فکر می‌کنند که آرامش پیدا کرده‌اند. در حالی که در همان پوشش آن مشکل خاص خارج از دیدشان هر روز بزرگتر و بزرگتر می‌شود.
تیم پیشگیری و درمان کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی ضمن آگاهی دادن به تمامی اعضای خانواده در مسیر پیشگیری تلاش می‌کند تا آسیب‌های وارده بر خانواده را بررسی و به کمک خوشان حل کند.


موسسه رهپویان آوای رهای
تیم پیشگیری ودرمان