مفهوم بیماری اعتیاد چیست (آیا آن چیزی است که در اذهان عمومی جای گرفته است؟)

 مفهوم بیماری اعتیاد چیست (آیا آن چیزی است که در اذهان عمومی جای گرفته است؟)

از نظر کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی خیلی صریح و بدون هیچ تاملی باید گفت: خیر بیماری اعتیاد آن چیزی نیست که در اذهان همگان جای گرفته و باید موضوع را به طور تخصصی مورد بحث قرار داد.

در این مقاله می‌کوشیم تا آگاهی خانواده و حتی فرد معتاد را نسبت به بیماریی که دارد بیشتر کنیم و راهکارهای صحیح را بسته به نوع زندگی و نگرش افراد و رفتار اجتماعی به آن‌ها معرفی نماییم.

 

این مطلب را به صورت پادکست صوتی نیز می‌توانید گوش دهید:

 

 

بیماری اعتیاد چیست؟

زمانی تا بحث اعتیاد و معتاد پیش می‌آمد همگی فردی را که در خیابان، کنار جوی آب، دوسه ماه حمام نرفته با موهای ژولیده و لباس‌های کثیف و کهنه و دندان‌های خراب و کمری خمیده تصور می‌کردیم اما پس از گذشت چندی متوجه شدیم که این یک بیماری ژنتیکی و روانی است.

 

چه افرادی بیشتر به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند؟

 

چه افرادی بیشتر به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند؟

 

معمولا افرادی که بیش فعال و منزوی هستند و یا افرادی که در خانواده‌هایی پرورش یافته‌اند که کنترل می‌شوند و یا جوانانی که در تنگنا و حصاری از روابط عاشقانه و احساسی (چه پسر و چه دختر) قرار دارند به سوی اعتیاد سوق پیدا می‌کنند.

اعتیاد جنسش رفتار است و این رفتارها وقتی خطرناک می‌شوند که شروع به آسیب رساندن به فرد و پیرامون وی می‌گردند، همه چیز غیر از مواد مخدر به میزان خود لازم است، بازی، تفریح و سرگرمی، کار، کمک به دیگران، عبادت، پول خرج کردن و شهوت به میزان و اندازه خود برای انسان ضروری است اما فهم این که چه اندازه و چه موقع مورد نیاز است برای بسیاری از افراد قابل هضم نیست، غرق شدن در هر یک از موارد ذکر شده یعنی اعتیاد. اینترنت، فضای مجازی، تماشای فیلم، ورزش و هزاران مورد دیگر و حتی وسواس در پاکیزه بودن باید به مقدار لازم و تحت کنترل باشد.

در واقع مفهوم بیماری اعتیاد یعنی این که یک فرد مبتلا به بیماری اعتیاد بتواند متوجه شود که چرا و به چه علت در اعتیاد غرق شده و این امر در موسسه رهپویان آوای رهایی در حال حاضر انجام می‌پذیرد.

افرادی که به واسطه هر یک از رفتارهای غلط خود و دیگران در چالشی درون زندگی گرفتار شده‌اند و متاسفانه بهترین و سریعترین راه خلاصی از آن لحظه را مواد مخدر تشخیص داده اند.

 

دریافت مشاوره درباره بیماری اعتیاد

تمام افرادی که به این مرکز مراجعه می‌کنند در بدو ورود کار مشاوره برای آن‌ها شروع می‌شود و در این مشاورات مشخص می‌گردد که آیا بیماری به صورت ژنتیکی یعنی از پدر به فرزند یا از مادر به فرزند انتقال یافته یا این که به علت رفتارهای غیر صحیح خانواده و فرد، مشکل اعتیاد برای وی ظهور نموده است.

موضوع را بسیار سخت نگیریم ولی باید جدی گرفت و این بیماری را نیز مثل اکثر بیماری‌هایی که به پزشک متخصص مراجعه و درمان می‌نماییم به متخصص خود در حوزه این بیماری مراجعه نماییم.

لازم به ذکر است درمانگران در کمپ ترک اعتیاد اعلام می‌نمایند که اعتیاد درمان شناخته شده‌ای ندارد اما می‌توان از آن پیشگیری نمود. پس با کسب اطلاع از موضوعات جلسه گروه درمانی اعتیاد و حضور در جلسات خانواده مرکز سم زدایی آوای رهایی و شرکت در مشاورات گروهی و فردی سعی در بهبود اوضاع خانواده و فرد مبتلا به بیماری اعتیاد داشته باشیم.  

یکدست بی صداست اما دست در دست درمانگران این موسسه صدایی برای بهبودی افراد مبتلا به بیماری اعتیاد است.

 

موسسه رهپویان آوای رهایی – تیم پیشگیری و درمان