مراحل ترک اعتیاد، مدت زمان های ترک مواد مختلف

مراحل ترک اعتیاد، مدت زمان های ترک مواد مختلف

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا مصرف کنندگان مواد مختلف می‌توانند ترک کنند اما در ترک نمیتوانند باقی بمانند؟

تجربه کمپ ترک اعتیاد رهپویان (بهترین کمپ ترک اعتیاد در شمیرانات، مینی سیتی و اقدسیه) در امر سم زدایی این است که ترک کردن مواد به تنهایی امکان پذیر نیست. در مقابل همگی دیده‌ایم فردی که در خانه به تنهایی ترک می‌کند به احتمالا بسیار بالا مجددا به سمت مصرف می رود.

 

این مقاله را می توانید به صورت پادکست صوتی نیز گوش کنید:

 

 

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا ترک اعتیاد به تنهایی امکان پذیر نیست؟

در مراکز سم زدایی و کمپ‌های ترک اعتیاد چندین مسئله باعث می‌شود که فرد به دور از مواد مخدر زندگی کند.

  • اولین مسئله این است که تعدادی از بیماران هم سن و سال هستند، یکدیگر را درک می‌کنند، حالات و مواد مصرفی آنها یکی بوده، خاطراتی شبیه یکدیگر دارند و دردشان یکی است و منتظر محیطی شاد و فرح بخش هستند.
  • توقف در مصرف و پیشگیری پس از آن مهمترین مسئله در ترک اعتیاد می‌باشد و راهکارهایی که در یک کمپ ترک اعتیاد با سابقه به وسیله مشاوران و مددیاران متخصص به بیماران اعتیاد آموخته می‌شود. بهترین روش برای پاک ماندن است.
  • درمانگران همگی بر این نکته تاکید دارند که فرد معتاد هیچ کنترلی در رفتار خود ندارد و در ابتدای مسیر زندگی سالم، پاره‌ای از عادت‌های زشت گذشته را باید تغییر دهد. این بدان معنا نیست که بگوییم همه چیز در همان ساعات اولیه امکان پذیر است بلکه نیاز به زمان و آموزش دارد.

نوع پوشش ظاهری – لحن صحبتها – ارتباطات جدید و قوی – از جمله مواردی است که یک فرد در دوران سم زدایی خود باید بیاموزد. مسئله مهم تغییر کردن است و این تغییر از ظاهر فرد شروع شده و به درون وی خواهد رسید. یک بیمار اعتیاد پس از سم زدایی می‌خواهد تمام کارهایی را که در زمان مصرف انجام نداده را تجربه کند که متاسفانه بسیاری از آنها مخرب می‌باشند.

ارتباطات عاطفی و احساسی با جنس مخالف. این احساسات در ابتدای راه تا حدودا 6 ماه برای انسان آزار دهنده و پس از آن تا یکسال نامفهوم و گنگ است و در ادامه قابل درک می‌شود.

 

مراحل ترک اعتیاد

  1. مشکل اعتیاد خود را بپذیرید و با آشنایتان مشکل را مطرح کنید
  2. از روز اول یک راهنما و یا پشتیبان داشته باشید!
  3. دوره سم زدایی خود را شروع کنید
  4. روال روزانه خودتان را بنویسید
  5. انرژی داشته باشید و از پیروزی های کوچک خودتان لذت ببرید
  6. موقعیت های عود را بشناسید و از قرار گرفتن در این موقعیت ها جلوگیری کنید.
  7. بعد از رهایی مراقب لغزش باشید

 

پس از ترک اعتیاد چه چیزهایی فرد بیمار را وسوسه می کند؟

از جمله مواردی که فرد بیمار بعد از ترخیص از کمپ ترک اعتیاد باید از آن ها دوری کند و باعث وسوسه مصرف در وی می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط با جنس مخالف
  • میهمانی‌ها و دور همی‌ها
  • دیدن فرد مصرف کننده و درحال مصرف
  • تهیه مواد برای دیگران
  • صحبت در مورد لذایذ مواد مخدر
  • رفتن به محلی که در آن مصرف صورت می‌گیرد

در مراکز سم زدایی این مسئله را مد نظر قرار داده ایم که دور بودن از مواد مخدر، دوری از خانواده و اجتماع برای یک فرد بسیار سخت و طاقت فرساست. اما طبق صحبت‌های برایان تریسی پس از گذراندن هر سختی آموزشی برپایه پیشرفت در آن نهفته است. حال این پیشرفت هم میتواند مادی باشد و هم معنوی.

 

مدت زمان ترک اعتیاد برای مواد مخدر مختلف چقدر است؟

زمانبندی در ترک مواد مختلف بسته به فیزیک فرد مصرف کننده نیست بلکه به آرامش فکروذهن بستگی دارد. این پروسه ی درمان فیزیکی که در مراکز سم زدایی انجام میشود بین یک تا دو دوره ی درمانی به طول می‌انجامد. اما بهبودی فکر و ذهن و آرامش او در افراد مرفینی یعنی افرادی که اعتیاد به هروئین، تریاک و شیره تریاک دارند، بین 30 تا 45 روز، در افرادی که مصرف محرک مانند شیشه دارند بین 45 تا 90 روز و در افرادی که مصرف قرص و کانابیس‌ها را دارند این آرامش 3 تا 6 ماه به طول می‌انجامد.

حالات فرد مصرف کننده، افسردگی های حاصل از سوء مصرف، افکار مخرب، عدم همکاری با تیم درمان و خانواده از مواردی است که یک بیمار اعتیاد در طول درمان خود با آن مواجه است.

 

ما چه آموزش‌هایی به بیمارانمان میدهیم؟

همانطور که مطلع هستید کار یک مرکز سم زدایی و ترک اعتیاد باسابقه فقط کمک به ترک فیزیکی اعتیاد و مواد مصرفی نیست. در موسسه رهپویان آوای رهایی، مددکاران و مشاوران متخصص در حوزه اعتیاد باتوجه به شخصیت هر فرد به او آموزش‌هایی میدهند تا وی بتواند بعد از ترخیص از این مرکز از لحاظ روحی و روانی نیز آماده باشد. این آموزش‌ها عبارتند از:

  • روبرو شدن با ترس‌ها
  • جلوگیری از استرس
  • روش صحیح زندگی روزانه
  • برقراری نظم در زندگی و کارها
  • مسئولیت پذیری
  • یافتن ارتباطات صحیح و عمیق
  • کنترل خشم و اضطراب

در طرح زمانبندی ترک مواد مخدر یا محرک این نکته حائز اهمیت است که درمانگران این موسسه با راهکارهای خود نسبت به فرد بهبود یافته تصمیمات خود را بر پایه انگیزه و تمایل به تغییر کردن و مشتاق یک زندگی نوین بودن، اتخاذ می‌نمایند.

لازم به ذکر است قرار نیست بیمار طول درمان را با اقامت در کمپ ترک اعتیاد سپری نماید چون روشی به کار گرفته ایم که بیمار پس از ترخیص حتما در مشاورات گروهی و فردی حضور مستمر داشته باشند و می‌تواند طول درمان خود را بیرون از مرکز نیز ادامه دهد.

این روش در 2 هدف تعریف میشود:

  1. فرد در حال بهبود ، خسته از محیط و شرایط می‌شود و نیاز است ترددی به بیرون از کمپ ترک اعتیاد داشته باشد و فضایی دوستانه را تجربه کند، که با این روش اعتماد بیمار به درمانگران و موسسه بیشتر می‌شود.
  2. نیاز نیست خانواده‌ها هزینه‌های مضاعفی را متحمل شوند و این امر باعث میشود بیمار برای بهبودی خود فقط وقت هزینه کند.

به شما خانواده‌های محترم و یا عزیزانی که قصد ترک اعتیاد را دارند پیشنهاد می کنیم مقاله ما در مورد مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد برای خانواده و فرد بیمار را مطالعه بفرمایید.

 

ما همیشه و در همه حال در موسسه رهپویان آوای رهایی (بهترین کمپ خصوصی در منطقه اقدسیه، شمیرانات و مینی سیتی) به دنبال زیباترین روزها برای افراد تحت درمان هستیم.

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان