ترک کمیکال، علائم و نشانه ها + {ترک آن چند روز طول می‌کشد}

ترک کمیکال، علائم و نشانه ها + {ترک آن چند روز طول می‌کشد}

بسیاری از نوجوانان و جوانانی که مصرف کمیکال دارند این جمله معروف را می‌گویند که کمیکال اعتیاد ندارد و من از همین امروز دیگر مصرف نمی‌کنم اما می‌بینیم که به آسانی مصرف را مجدد آغاز میکنند. اگر نوجوانان و جوانان تاثیر این ماده‌ی مرگ آور شیمیایی را بدانند ممکن است دیگر سراغش نروند. آن ها پس از این که به کمپ ترک اعتیاد رجوع می کنند متوجه اعتیاد آور بودن این ماده مخدر خطرناک می شوند.

 

این مقاله را می توانید به صورت پادکست صوتی نیز گوش کنید:

 

 

ماده اعتیاد آور کمیکال چگونه بر فکر و ذهن مصرف کننده آن تاثیر می‌ گذارد؟

تاثیر کمیکال در فکر و ذهن به گونه ای است که فرد پس از مصرف، همه‌ی اتفاقات اطراف را به صورت کند و آهسته می‌بیند و به قول خود (ملو) می‌شود. در این حالت خود را در رویاهایش قرار می‌دهد و در این رویا پردازی نقش اصلی، خود اوست.

این حالات به قدری قوی هستند و لذت بخشند که فرد همیشه دوست دارد در این حالت باقی بماند و زندگی اش را در حالت اسلوموشنی که در مصرف دیده تجربه کند پس به سرعت پس از خارج شدن از آن حالت مجددا به سمت مصرف می‌رود.

در حالت اغما رفتن، اودی زدن (همان اور دوز)، زندگی را آرام دیدن، شل شدن اعضا بدن، خواب‌های کوتاه و بریده بریده، صحبت های نابه‌جا و عدم تعادل در صحبت و رفتار فیزیکی از حالات مصرف این ماده می‌باشد. متاسفانه در حال حاضر افرادی که به کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی مراجعه می‌کنند و مصرف کمیکال دارند سن مصرف آنها زیر 25 سال است و این خطر همیشه در جامعه‌ی نوجوانان و جوانان تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

در سال گذشته بسیاری از همدردانمان بعلت مصرف کمیکال حتی با دوزهای پایین به کام مرگ رفتند این مساله به این علت است که دوز کمیکال نامشخص است و احتمال اوردوز  فرد در مصرف بسیار بالاست. میهمانی های دوستانه، پارتی‌های شبانه، دورهمی‌های نوجوانان و ارتباطات نامشروع با جنس مخالف نیز از خطر مبتلا شدن به مصرف این ماده خبر می‌دهد و جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند؛ در رابطه با عوارض کمیکال در مقاله دیگر آوای رهایی بیشتر بخوانید.

مرکز ترک اعتیاد خصوصی رهپویان آوای رهایی (واقع در منطقه شمیران، بر این نکته تاکید دارد که درمان کمیکال با دارو امکان پذیر نیست و در زمان ترک کمیکال باید روش‌های خاصی را به کار برد که در علم این کمپ ترک اعتیاد و تجربیات درمانگران ماست.

افراد کمیکالی عموما به آخر خط می‌رسند اما تمایلی برای ترک مواد خود ندارند، این به دلیل باور اشتباهی است که مابین مصرف کنندگان است و عنوان می‌شود که کمیکال اعتیاد ندارد، خماری ندارد، حیرانی ندارد و فکر درگیر مواد نیست.

اما در زمان ترک این ماده‌ی خطرناک می‌بینیم که تمامی حالات فوق با شدت زیادی رویت می‌شود. غصه خوردن، تشنج، گریه‌های طولانی مدت، افسردگی حاصل از مصرف، گوشه گیری، تکرار صحبت‌های عامیانه، کلمات غیر منطقی و خیال بافی از علائم ترک این ماده است.

افرادی که به این مرکز سم زدایی و قطع مصرف مراجعه می‌کنند و مصرف آنها کمیکال است به اتفاق اعلام نموده اند که در حالت ترک باقی ماندن به صورت فردی امکان پذیر نیست چون تنها بودن و در حالت انزوا قرار گرفتن و عدم اطلاعات کافی در مورد این ماده و مواردی که وسوسه‌ی مصرف این ماده را زیاد می‌کند را نمی‌دانند و مجددا پس از چند روز مصرف خود را شروع می‌کنند.

در کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی کلاس‌ها و مشاوراتی را برای افراد کمیکالی ترتیب دیده‌ایم که فرد را نسبت به بیماری آگاه می‌سازیم و محیط و شرایطی را فراهم می‌آوریم که پس از ترخیص از این مرکز با درمانگران ارتباط داشته باشند و در مسیر بهبودی خود قدم بردارند.

 

علائم و نشانه‌های ترک کمیکال

از مهم ترین و سخت ترین علائم و نشانه های ترک این ماده مخدر می توان به این موارد اشاره کرد: غصه خوردن، تشنج، گریه‌های طولانی‌مدت، افسردگی ناشی از مصرف، گوشه‌گیری، تکرار صحبت‌های عامیانه و کلمات غیرمنطقی.

یکی از مسائلی که برای ترک اعتیاد به کمیکال باید در نظر گرفت این است که ترک این ماده به تنهایی کاری دشوار و طاقت‌فرسایی است زیرا تنهایی و انزوا و نداشتن اطلاعات کافی وسوسه مصرف را شدیدتر می‌کند.

 

حالات و آسیب‌های مصرف مجدد کمیکال

در این میان گروهی پا به پای مشاوران و تیم درمان پیش می‌روند و متاسفانه تعدادی پس از گذشت چند روز مجددا در مسیر مصرف قرار می‌گیرند نهایت تاسف را باید به آن دسته از دوستانی که مجددا کمیکال را مصرف می‌کنند گفت: آسیب‌هایی که پس از هر بار ترک این شیمیایی و مصرف مجدد آن به فکرو ذهن و بدن وارد می‌شود به مراتب سنگین تر از دفعات قبلی است و قدرت بالاتری دارد دیدن افراد با چهره‌های کریه و زشت، شنیدن صداهای آزار دهنده از ابتدایی ترین مواردی است که ممکن است در مصرف دوباره‌ی این شیمیایی برای فرد رخ دهد  و اثرات نامطلوب آن بر روی فکرو ذهن تا مدت‌های طولانی بر روی فرد باقی می‌ماند، افسردگی حاصل از مصرف مجدد این شیمیایی‌ها تا حدی جدی و خطرناک است که برخی از مصرف کنندگان به حال جنون یا خود کشی دچار می‌شوند.

 

آسیب‌ها و خطرات مصرف مجدد کمیکال

 

جایگزین کردن کمیکال با ماریجوانا دلیلی محکم برای لغزش دوباره

مشاورین کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی طی صحبت با خانواده‌ها بیماری را تشبیه و تفسیر می‌کنند اما وقتی خانواده حالاتی چون چرت و سردرگمی، همچنین عصبانیت‌های قبل را از بیمار نمی‌بینند بر این باور هستند که مخدر گل از کمیکال بهتر است اما نمی‌دانند که درمانی صورت نپذیرفته، فقط الگوی مصرف تغییر یافته است.

 

جایگزین کردن کمیکال با ماریجوانا دلیلی محکم برای لغزش دوباره

 

فکر و ذهن هنوز درگیر مصرف مواد است و حالت‌های روحی روانی نامتعادل در فرد بیدار است و متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها پس از گذشت 10 الی 15 روز مجددا این تجربه‌ی تلخ را لمس می‌کنند که عزیزشان دوباره کمیکال مصرف می‌کند و این مصرف با دوز بالاتر و حالات مخرب تری می‌باشد.

 

آیا واقعا درمان این است که مصرف کننده‌ی کمیکال ماده‌ مخدر دیگری را جایگزین کند؟

مطمئنا همگی با این عبارت آشنائیت داریم که برخی از خانواده‌ها می‌گویند: ای کاش فرزندمان حشیش مصرف می‌کرد اما کمیکال نمیزد یا ای کاش هروئین می‌کشید اما کمیکال مصرف نمی‌کرد ولی نمی‌دانند که چه باور اشتباهی در سر می‌پرورانند و این باورها سلامتی عزیزشان را به ارمغان نخواهد آورد.

بیماری اعتیاد درمان شناخته شده‌ای ندارد خصوصا با موادهای جدید که سن مصرف مواد را بسیار پایین آورده و شرایط را برای درمانگران دشوارتر نموده است. زیرا هم با سنین کم و شور و هیجان جوانی سرو کار دارند و هم با لجاجت‌ها و غرور جوانی باید دست و پنجه نرم کنند. ولی  با این حال نامی در بین درمانگران برایمان نهاده‌اند که تخصصی به درمان کمیکال پرداخته‌ایم.

 

آیا واقعا درمان این است که مصرف کننده‌ی کمیکال ماده‌ مخدر دیگری را جایگزین کند؟

 

فرد مصرف کننده‌ی کمیکال با قطع مصرف یا تغییر الگوهای مصرفی خود، کابوس‌هایی را در چند روز اول خواهد دید که متاسفانه برای فرار از مشاهده‌ی کابوس‌ها مصرف مجدد می‌نماید و ما به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد در زمان سم زدایی به این نکته مهم نیز رسیدگی نموده‌ایم و راهکارهایی را پیش می‌گیریم که بیمار از دیدن این کابوس‌ها در امان باشد پس گل یا هر ماده‌ی اعتیاد آور دیگری جایگزین توتون یا سبزی نخواهد شد فقط آتش اعتیاد را در فرد شعله ور خواهد نمود.

 

نحوه ترک کمیکال

در ترک کمیکال و خانواده AM باید گفت که کمپ ترک اعتیاد خصوصی رهپویان آوای رهایی راهکارهایی را دارد که با منزوی بودن این افراد مقابله نمیکند بلکه با تشویق، این افراد را به جمع خویش میخواند.

افرادی که مصرف کمیکال میکنند معمولا مرتب نیستند، منزوی هستند، مسئولیت پذیر نیستند و ارتباطات اجتماعی ضعیفی دارند و با خانواده همیشه سر جنگ و ناسازگاری دارند. در مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی با مدیریت آقای جعفر حضرتی برای این افراد طرحهای خاص و آموزشهای تخصصی در نظر گرفته ایم و تیم درمان همیشه به دنبال راهی برای رهایی جوانان از بند اعتیاد و دوری از وسوسه بعد از ترک اعتیاد است.

 

ترک کمیکال چند روز طول می‌کشد؟

زمان های تقریبی و علائم مربوط به ترک کمیکال :

 

24 ساعت – 2 روز

 هیدراته ماندن، خوردن غذاهای سالم و ورزش می تواند علائم اولیه ترک را کاهش دهد.

3-5 روز

علائم ترک شامل تغییرات خلقی، کاهش اشتها، سردرد، بی خوابی و مشکلات معده است.

اولین هفته

علائم روانی مانند تحریک پذیری، از دست دادن تمرکز، میل به مواد مخدر و افزایش احساس افسردگی ممکن است رخ دهد.

بعد از هفته اول

بیشتر علائم باید پس از از سرگیری تولید عادی THC توسط بدن کاهش یابد.

 

نقش و عملکرد خانواده‌ها در هنگام ترک اعتیاد و پیشگیری از لغزش به کمیکال

درمانگران این موسسه همیشه به خانواده‌ها اعلام می‌نمایند که مراقبت پس از ترک مهمترین فاکتوری است که در بهبودی یک فرد می‌تواند به وی کمک کند و لازم است طی تماس با درمانگران از روند درمان بیمارشان مطلع باشند.

در این میان خانواده مهمترین نقش را در بهبودی فرد ایفا می‌کند و آموزش برخوردها و رفتارهای پس از سم زدایی برای جوانان و نوجوانان از مهمترین کارهایی است که یک خانواده باید انجام دهد.

این هشدار جدی است که درمان کمیکال بدون دارو و ماده‌ی جایگزین باید انجام شود و روش درمان آن طی مشاورات خاص و تست‌های روانشناسی و روانکاوی انجام می‌شود و نیازی نیست خانواده بعلت سنگین بودن دراگ مصرفی عزیزشان این باور اشتباه را داشته باشند که: مصرف کننده ابتدا گل مصرف کند و بعد قطع کمیکال نماید.

 

نقش خانواده در ترک و پیشگیری از مصرف مجدد کمیکال

 

روش‌هایی که در مسیر بهبودی کمیکال نیاز است اعمال شود، مشاوران این مرکز به اطلاع خانواده‌ها میرسانند و روش‌های مقابله با وسوسه‌های مصرف مجدد آن را به افراد آموزش می‌دهند.

حفظ ارزش‌ها به عهده‌ی خانواده می‌باشد و لازمست در این زمینه آموزش و آگاهی‌های لازم را بدست آورند پس بکوشیم که پس از سم زدایی افکار غلط و باورهای بیهوده مجددا منجر به مصرف مواد نشود این اشتباهات هرچند کوچک باعث شده جان بسیاری از نوجوانان و جوانان در معرض خطر قرار گیرد و آن‌ها را به نابودی بکشاند.

 

موسسه ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان