شکست در کنترل بیماری اعتیاد وجود ندارد!!

شکست در کنترل بیماری اعتیاد وجود ندارد!!

طبق تحقیقات کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی (کمپ خصوصی ترک اعتیاد شمرون) اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مزمن و در دسته بیماری‌های کرونیک است. این عارضه نوعی ارتباط تسکین دهنده است که با یک ماده تاثیر گذار به ذهن و با رفتاری که ما در برابر میل بیش از حد ناتوان می‌کند. اعتیاد به عنوان حالتی که در آن بدن انسان برای انجام فعالیت‌های عادی خود به یک ماده با یک رفتار خاص وابسته می‌شود تعریف شده است. زمانی که مواد مخدر مورد نیاز به بدن وارد نمی‌شود با انجام رفتاری که شخص معتاد به آن وابسته شده است امکان پذیر نمی‌باشد و نتیجه آن بروز علایم خماری و محرومیت فیزیکی است.


برای درمان اعتیاد چقدر زمان لازم است؟؟؟     

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری غیر قابل درمان است و مانند بیماری‌های کرونیک دیگر قابل کنترل است. در این سیر کنترل بیماری، آگاهی و شناخت بیمار نسبت به ویژگی‌ها و خصوصیات اعتیاد لازم و ضروری است. لازم به ذکر است هم بیمار و خانواده‌اش بدانند که اعتیاد بیماری مزمن است و بهبودی در آن نیازمند صبر و بردباری می‌باشد.

برای کنترل بیماری اعتیاد زمان مشخصی وجود ندارد. پیشینه اعتیاد، میزان مصرف، ویژگی‌های شخصی و خانوادگی،نوع ماده مصرفی، بیماری های اعتیادی(رفتار) میزان حمایت، استفاده از درمان‌های دارویی و غیر دارویی و عوامل دیگر مثل اصلاح الگوهای رفتاری تاثیر گذار هستند. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات بیمار روش مناسبی را برای کنترل بیماری‌اش انتخاب نمی‌کند. (جایگزین کردن مواد اعتیادی دیگر) و یا این که درمان را نیمه کاره می‌گذارد و باعث می‌شود که در کنترل بیماری تاخیر صورت گیرد.


آیا ممکن است در کنترل بیماری اعتیاد شکست خورد!!؟؟   

گاهی پیش آمده که به دلیل عود بیماری و عدم مراقبت‌های روزانه، فرد بیمار دوباره دچاره مصرف مواد مخدر (کمیکال، شیشه و ....) شود، عود مجدد و درگیر شدن فرد به مصرف مواد مخدر به این معنا نیست که درمان و کنترل شکست خورده بلکه ماهیت بیماری نه تنها اجتناب ناپذیر است بلکه احتمالا میزان عود بیماری های مشابه پزشکی مانند دیابت، فشار خون و ... است که مولفه‌های فیزیولوژیکی و رفتاری دارند.


نکات ضروری برای موفقیت در کنترل بیماری اعتیاد

 بنابر آنچه که گفته شد و چنانچه که می‌خواهید در ترک باقی بمانید رعایت موارد زیر ضروریست:

  1. فرد بیمار از دید روانپزشکی و پزشکی بیمار تلقی می‌شود بنابراین خود را مجرم ندانید.
  2. ارزیابی‌های روانپزشکی و روانشناختی و شخصیتی، جسمی و ... قبل از شروع ترک ضروریست.
  3. بیمار و خانواده بیمار می‌بایستی که در توصیه‌های روان شناخت معالج را پذیرفته و به آن جامع عمل بپوشانند.
  4. مدت زمان بستری توسط درمانگران و روانشناس مشخص می‌گردد که بیمار و خانواده میبایستی آن را بپذیرند.
  5. درمان غیر دارویی سهم بسزایی در متوقف کردن بیماری اعتیاد دارد. (گروه درمانی، روش ترک اعتیاد ماتریکس، روان درمانی انفرادی و خانواده درمانی)
  6. فعالیت‌های ورزشی غیر حرفه‌ای و منظم                                                  
  7. عضو شدن در انجمن‌های معتبر مانند 12 قدم(ان ای)و(ای ای)،(کنگره60) و... باعث می‌شود فرد از احساس تنهایی خارج شده و همچنین با اعتمادی که به گروه خود می‌کند، می‌تواند روزانه احساساتش را ابراز نموده و کمک بگیرد.
  8. تصمیم فرد بیمار در ادامه دادن کنترل بیماری اش با حضور در جلسات گروهی تقویت می‌شود و الگو های رفتاری خویش را تغییر می‌دهد. 
  9. شروع به کار کردن‌‌، فراهم ساختن شغل مناسب در محیط سالم برای فرد تحت درمان یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود.
  10. قطع ارتباط با کلیه اشخاصی که مصرف کننده‌اند و یا قبلا با یکدیگر مصرف می‌کردند و جایگزین کردن اشخاصی که در مسیر سلامتی سابقه زمانی بالایی دارند.


ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم انتخاب بهترینهاییم.

              
موسسه رهپویان آوای رهایی
تیم پیشگیری و درمان