با متادون و عوارض سوء مصرف آن آشنا شوید!

با متادون و عوارض سوء مصرف  آن آشنا شوید!

متادون چیست؟

همانطور که در مقاله‌های قبلی مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی به اطلاع عزیزان رسانده شد، متادون دارویی نگهدارنده و صناعی است که جهت ترک برای انواع مواد مخدر قابل مدیریت است (متوسط تا شدید) و به تجویز پزشک درمانگر که آشنا به درمان اعتیاد است صورت می‌گیرد. این داروی نگهدارنده در مدت زمان مشخصی توسط پزشک درمانگر تجویز می‌گردد و مقدار دوز مصرفی آن را مشخص می کند اما متاسفانه مصرف کننده این دارو بدون مشورت و تجویز اقدام به سوء مصرف آن کرده و به گمان خود مواد مخدری را که از قبل مصرف می‌کرده را قطع نموده که توهم و خیالی باطل است، زیرا فقط نوع مصرف را تغییرداده و هیچ اتفاقی مبنی بر این که از مواد مخدر رهایی پیدا کرده باشد صورت نگرفته است بلکه با جایگزین کردن این ماده مخدر صناعی آسیب‌های شدیدتری را وارد نموده است.

تاثیرات سوء مصرف متادون همانند تاثیرات مواد مخدر دیگر و چه بسا بیشتر است. همانند مخدرهای خانمان سوز دیگر مانند هروئین، شیره و تریاک در بدن تغییر ایجاد می‌کنند، حالات فیزیکی کاذبی چون سرخوشی، احساس توانایی، پرحرفی، چرت زدن (خواب آلودگی شدید) و تعرق و خشکی دهان به همراه دارد. بنابراین شخص مصرف کننده در این باور غلط قرار می‌گیرد که مواد مخدری مثل ماده مخدر هروئین و شیره و تریاک را قطع کرده و دیگر به آن‌ها وابستگی ندارد غافل از این که سوء مصرف متادون چه بصورت قرص و شربت باشد فقط جایگزین شده است.

 متادون ممکن است با سایر داروها در تعامل باشد و به دنبال خود اعتیادهای دیگری را به همراه آورد. معمولا مصرف کننده‌های متادون از مواد محرک نیز خود را بی بهره نمی‌کنند و بخاطر این که خواب آلودگی‌های شدید ناشی از سوء مصرف متادون را همراه نداشته باشند به دام مخدری دیگر بنام شیشه می‌افتند و در توهم و این گمان باطل قرار می‌گیرند که مکمل انرژی بخش را استفاده می‌کنند. در این میان اتفاق ناخوشایندی صورت می‌گیرد و آن وابستگی شدید به آمفتامین ها (شیشه) است، ضمن این که چنانچه در معرض وسوسه مصرف مخدرهایی مثل هرويین و مشتقات آن قرار بگیرند با میل فراوان مصرف می‌کنند و نامش را مصرف تفریحی می‌گذارند، در صورتی که این رفتارها تفریح تلقی نمی‌شوند و شدت اعتیاد را افزایش می‌دهد.

عوارض مصرف متادون

 

عوارض مصرف متادون

 

دیری نمی‌پاید که وقتی مصرف کننده متادون را مورد برسی قرار می‌دهیم متاسفانه هم عوارض مصرف را در فیزیک شخص مشاهده می‌کنیم که عبارت اند از: کاهش وزن، خواب آلودگی دايمی، تنگی نفس، ضربان نامنظم قلب، آبریزش بینی، معده درد، ایجاد لرزش در صحبت کردن و لرزش دست و هم آسیب‌های مغزی و روحی و روانی چون اضطراب، استرس، توهم، یبوست و اختلالات شدید گوارشی، بی انگیزگی، ترس و انزوا وعدم اعتماد به نفس، جامعه گریزی و احساس تنهایی شدید را مشاهده می‌کنیم.

عدم آگاهی از عوارض مصرف مخدر متادون و خود درمانی آن باعث می‌شود که فرد مصرف کننده اتفاقات ناخوشایندی را تجربه کند و دیر یا زود هم خانواده و هم خود مصرف کننده به این نتیجه می‌رسند که دیگر قادر به ادامه زندگی نیست و تمام اختیارات زندگی‌اش را از دست داده، انتخاب‌های اشتباه و تصمیمات غلط  دو معقوله‌ای است که ارمغان سوء مصرف متادون به دنبال خویش دارد و هر روز از پیشرفت جا می‌ماند و با سرعت به سوی ناهنجاری‌ها و گرفتاری‌ها پس رفت دارد و احساس می‌کند که در باتلاق نابودی افتاده و دیگر راه چاره‌ای یافت نمی‌کند.

آیا این پایان راه زندگی است؟                                

مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی با مدیریت و پرسنل دلسوز و آگاه همیشه برای یاری دادن به دوستانی که می‌خواهند زندگی بدون هر گونه مواد و اعتیادی را تجربه کنند آماده‌اند زیرا ما معتادان را به چشم مجرم نگاه نمی‌کنیم بلکه به دید بیمار به آن‌ها می‌نگریم به همین جهت دست از هیچ تلاشی برای درمان آن‌ها برنمی‌داریم و با درایت و تجربه قابل قبول روش‌های درمانی متنوع و موثری را بکار گرفته‌ایم و با همکاری روانشناسان و مددیاران اعتیاد سعی بر متوقف کردن رشد بیماری اعتیاد داریم.                                               

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم انتخاب بهترین‌هاییم

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان