هروئین ماده مخدری که خانمان سوز است و ترک اعتیاد آن روش های خاص خود را دارد

هروئین ماده مخدری که خانمان سوز است و ترک اعتیاد آن روش های خاص خود را دارد

تجربیات کمپ ترک اعتیاد رهپویان نشان می دهد که افراد مصرف کننده ماده مخدر هروئین مشکلات عدیده ای دارند و با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

بسیاری از مصرف کنندگان مواد محرک و کانابیسها (مانند مواد اعتیاد آور گل، حشیش، کمیکال و... ) و اسیدها بر این باورند که اگر فرد هرویین مصرف کند به مراتب بهتر و ساده تر ترک میکند و عده ای هم هروئین را مخرب تر از مواد مصرفی خود میدانند. این امر برای کسانی که اعتیاد خانمان سوز به هروئین را دارند نیز صادق است. ما به عنوان یک مرکز ترک اعتیاد باتجربه می دانیم که نکته مهم در بحث اعتیاد فقط نوع ماده مصرفی نیست بلکه بیماری اعتیاد است که فرد مصرف کننده با آن دست و پنجه نرم میکند.

اگر این بیماری اعتیاد در نقطه ای متوقف نشود و فرد قصد ترک اعتیاد خود را نداشته باشد با مشکلاتی زیادی روبرو خواهد شد و باید با عواقب اعتیاد دست و پنجه نرم کند. ماده مخدر خطرناک هروئین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

این مقاله را می توانید به صورت پادکست صوتی نیز گوش کنید:

 

 

مشکلات اعتیاد به ماده مخدر خطرناک هروئین

حال میخواهیم مشکلاتی را که ماده مخدر هروئین (مرفین) برای مصرف کننده بوجود می آورد را تشریح کنیم. پس از جمع آوری شیره گیاه خشخاش و پالایش آن، مرفین حاصل می شود. پس از ترکیب مرفین و طی مراحل آزمایشگاهی با «استیک انیدرید» (همان ماده ای که برای ساخت آسپرین استفاده می شود) واکنش رخ می دهد و به این ترتیب هروئین حاصل می گردد.

هروئین به شیوه های مصرف میگردد:

  1. تزریق
  2. دود کردن
  3. اسنیف یا استشمام

ماده ای بسیار اعتیاد آور به شمار می رود. روش مصرف آن تاثیری در موضوع ندارد و این ماده به سرعت وارد مغز خواهد شد. به علاوه مصرف مستمر هروئین باعث می شود که بدن در مقابل مواد فوق مقاوم گردد و مقدار بیشتری از آن را بطلبد و این امر به اعتیاد فرد منجر می گردد

در ابتدا ایجاد توانایی و بالا بردن توان جسمی وجنسی وپس از آلودگی، خارش، تهوع، استفراغ، خشکی دهان، آهسته شدن تنفس، ظاهر کسل و خواب آلودگی، از نشانه های اعتیاد به هرویین است.

هروئین از خانواده ی مرفین و مسکنی قوی میباشد که با برهم زدن سیستم عصبی و فشار خون می تواند مصرف کننده را به حالت خواب ببرد چرت ناشی از مصرف در برخی موارد به قدری عمیق است که نمی توان فرد را بیدار کرد. شاید خیلی از معتادها دوست داشته باشند به این حالت برسند، اما این مرحله آغاز مصرف بیش از حد خواهد بود و در این حالت امکان اور دوز کردن فرد مصرف کننده به بالاترین حد خود میرسد. که همان مرگ خاموش اعتیاد است.

اگر کسی تصمیم به ترک این ماده داشته باشد، ۷۲ ساعت طول خواهد کشید که نشانه های اولیه و نقطه اوج ناشی از این ترک ظاهر گردد سپس میتوان در طول 14 روز گفت که فرد مراحل سم زدایی را به طور کامل طی کرده است و پس از آن شروع زمان آرامش و بهبودی است که ممکن است تا چند ماه به آن آرامشی که مد نظر است برسد. هروئین از موادی است که وسوسه ی مصرف بسیار بالایی دارد و فرد همیشه به دنبال خواب آلودگی (چرت زدن) پس از آن میگردد.

 

روش های ما برای ترک اعتیاد به هروئین

بعد از گذراندن دوره ترک، پس از ترخیص از کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی (کمپ خصوصی در تهران منطقه شمیرانات) به دنبال بهبود فرد بیمار، کلاسهای مددیاری اعتیاد با حضور دو مددیار ، مشاور اعتیاد ، کارشناس و روانشناس اعتیاد تدارک دیده ایم که برای مقابله با وسوسه های مواد مخدر راهکارهایی را به افراد معرفی مینماییم که لازم است در طول درمان از آنها به نفع خود وطی روند بهبودیشان استفاده کنند.

 

موسسه ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی – مدیریت جعفر حضرتی

تیم پیشگیری و درمان