باورهای مخرب یک فرد معتاد

باورهای مخرب یک فرد معتاد

مهمترین باور غلط در افراد معتاد

در شکل گیری و رشد  اعتیاد شاید هیچ باور دیگری اساسی‌تر و همانطور دردناک‌تر از این باور نباشد که من آدم بی‌کفایت و بی‌عرضه‌ای هستم. اعتقاد به این باور به معنای آن است که فرد تمامیت ارزش خود را رد می‌کند و به این نتیجه مخرب می‌رسد که با خود گفتگو کند که من آدم دوست داشتنی، با ارزش و شایسته‌ای نیستم و هر کس به وجود من آگاهی پیدا کند مرا ترد و ترک خواهد کرد و من تنها خواهم ماند.

البته فرد معتاد مدام این باور و نتیجه گیری را به خود نمی‌گوید و آن را تکرار نمی‌کند اما این باور زیر بنایی، از طریق افکار تردکننده، خود را آشکار می‌کند مانند: من آدم خوبی نیستم، من بد هستم، من خود خواه هستم، من احمق هستم، من قابل اعتماد نیستم و ... 

 

این مطلب را به صورت پادکست صوتی نیز می‌توانید گوش دهید:

 

 

 

مهمترین باور غلط در افراد معتاد

 

سپس برای او هر اتفاقی بیافتد از طریق این باور غلط اساسی، آن اشتباه را بازسازی می‌کند و براساس آن شکل می‌دهد.

او با بی ارزش دانستن ذات خود و احساس ناامنی بار سنگینی را بر دوش حمل می‌کند و مجبور می‌شود از راه‌های مخرب، شایستگی و لیاقت خود را اثبات کند.

مثل : ولخرجی‌های وسواس گونه و مهربانی‌های بیش از معمول و بخشش‌های ناعاقلانه.

فرد معتاد هر چه بیشتر تلاش کند که آن تصویر دروغین و کاذب را حفظ کند همان قدر نسبت به خود بیگانه تر می‌شود. چنین تلاشی جز یک حس عذاب آور پوچی و بیهودگی برای او به ارمغان نمی‌آورد و تعجبی ندارد چرا که کاری را انجام می‌دهد که خود حقیقی‌اش در آن وجود ندارد و در مخفیگاه خود به سر می‌برد.

دیگر خود را نخواهد شناخت و برای این که زنده بودن را احساس کند باید به طور فزاینده‌ای به دنیای بیرون از خود و به اعتباری به ماده مخدر خود متکی شود.

ما در مرکز سم زدایی رهپویان آوای رهایی کوشیده‌ایم که به کمک تیم درمان و اساتیدی که در زمینه اعتیاد نامی آشنا در درمان دارند بتوانیم امید را در دل هر مددجو زنده کنیم و بار بی مسئولیتی و خام بودن را از فکر و ذهن افراد برداریم تا فرد به شخصیت اصلی خود پی ببرد. در این میان با افرادی سر و کار داریم که با مصارف شیمیایی‌ها در سنین پایین باعث شده‌اند که شخصیت اصلی شکل نگیرد و غالب اصلی شخصیتی خود را تغییر دهند.

 

نقش خانواده ها در حل مشکل اعتیاد

تیم درمان می‌کوشد تا با همکاری و مساعدت خانواده‌ها بتواند در آینده‌ای نه چندان دور این افراد را نیز در مسیر سلامت زندگی قرار دهد و افکار یک خانواده ناآگاه نسبت به فرد مصرف کننده را تغییر دهد.

بسیاری از خانواده‌ها با مراجعه حضوری و مشاورات تلفنی در رابطه با بیماری عزیزشان اطلاعاتی را از تیم درمان کسب می‌کنند اما زمانی که یک فرد در مسیر درمان قرار می‌گیرد نقطه اصلی اتصال ایشان به جامعه بیرون و درون خود، خانواده می‌باشد.

اکثریت خانواده‌ها هنوز به این باور دست نیافته‌اند که می‌توانند با آگاه بودن در مورد بیماری عزیزشان ایشان را راهنمایی و در مسیر درست قرار دهند.

در کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی جلسات خانواده به گونه‌ای برگزار می‌شود که ابتدا فرد بهبود یافته و سپس خانواده تحت مشاوره قرار می‌گیرند و در آخر فرد با خانواده و مشاور مشکلات را جمع آوری می‌کنند و راهکاری برای پیش گیری از عود مجدد بیماری در اختیار خانواده قرار می‌دهند که این برنامه به بسیاری از افراد تا به حال جوابگو بوده و ایشان را از بیماری نجات داده است.

ما بر این باوریم که دست در دست مشاوران این مرکز و تیم درمان می‌توانیم آتش اعتیاد را مهار کنیم و مسیر روشنی را در اختیار تازه بهبود یافته قرار دهیم.

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان