آیا به تنهایی می‌توان اعتیاد را ترک کرد؟

آیا به تنهایی می‌توان اعتیاد را ترک کرد؟

ترک اعتیاد با خودداری و تکیه به اراده خویش

اکثریت به اتفاق بر این باورند آنچه یک فرد مصرف کننده نیاز دارد که از شر اعتیاد خلاص شود، خودداری و تسلط بر هوای نفس است.

همیشه یک فرد مصرف کننده بر این باور است که اگر با شدت و قدرت و تکیه بر اراده ی خویش تلاش بیشتری را صورت بدهد می‌تواند به اعتیاد خود پایان دهد یا خود را از اسارت  فردی بی‌خاصیت، رهایی بخشد. دائما نجوای بیهوده با خود دارد که هر وقت بخواهم می‌توانم با توانایی‌های خود اعتیادم را متوقف کنم و تنها چیزی که لازم دارم یک اراده ی محکم و قوی است.

اما بارها با این حقیقت روبرو شده‌اند که چیزی را که به او تکیه کرده‌اند مدت زیادی آن‌ها را از مصرف دوباره دور نکرد و دیر یا زود وقتی که در زندگی روزمره با فشار و مشکلی روبرو می‌شوند به احتمال بسیار زیاد اعتیادشان دوباره فعال می‌شود. برای دور شدن از مشکلات کاملا صورت مسئله را پاک کرده و اولین چیزی که به ذهن وی خطور می‌کند مصرف مجدد مواد اعتیادآور است یا اگر بعنوان مثال مرفین را کنار گذاشتند دچار اعتیاد دیگری مثل الکل، کمیکال و ... شده است.

 

ترک اعتیاد با خودداری و تکیه به اراده خویش

 

یک نوع مصرف را متوقف ولی به دنبالش اعتیادهای دیگری را رقم می‌زند. تعجبی ندارد که وقتی سعی می‌کنیم از اعتیادی خلاص شویم همه ما با شکلی مشابه با آن برخورد می‌کنیم و نقص را در کنترل کردن می‌دانی چرا که همه ما در جامعه‌ای بزرگ شده‌ایم که به شدت بر استفاده از راه حل‌های سریع و عجولانه متکی است بنابراین تصور می‌کنیم که برای رهایی از اعتیاد باید راه حل ساده و راحتی وجود داشته باشد.

 

این مطلب را به صورت پادکست صوتی نیز می‌توانید گوش دهید:

 

 

 

نظر کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی درباره نحوه درست ترک اعتیاد

 

ما تاکید بر این داریم که نیروی قدرتمند موجود در تمامی فرآیند بهبودی خودپذیری است، نه کنترل کردن. منبع اصلی اعتیاد در درون ماست. جنس اعتیاد رفتار است و قطع مصرف یک یا دو نوع مواد اعتیاد آور ما را از رفتارهای اعتیادی خلاص نمی‌کند بلکه شروعی تازه است تا به نابسامانی‌های افکار و ذهنمان بپردازیم.

کمپ رهپویان آوای رهایی با کادری مجرب و کار آزموده و مشاوره‌های فردی و گروهی، فرد تازه بهبود یافته را با مشکلات رفتاریشان آشنا می‌کند و در ایشان انگیزه تغییر کردن را می‌آفریند. دست برداشتن از لجاجت رفتارهای مخرب گذشته اولین گامی است که فرد بهبود یافته به آن واقف می‌شود.

هنر گوش دادن را با استدلال‌های منطقی می‌آموزد. این شروع یک زندگی تازه و پر از هیجان و قابل قبول خانواده و جامعه است. خویشتن‌پذیری مکملی بسیار حیاتی در یک فرد می‌باشد و دستاورد آن کنار گذاشتن باورهای کهنه و غلط گذشته است.

طعم زندگی سالم و به دور از هر ماده‌ اعتیاد آور را بسیاری از افرادی که با این موسسه در تماس هستند چشیده‌اند. ما مدعی در درمان نیستیم اما راهکارهای مناسب تیم درمان باعث شده دوستانمان در مسیر بهبودی و پاکی قدم‌های بزرگی بردارند و دوران بعد از ترک اعتیاد را راحت‌تر بگذرانند.

 موسسه رهپویان آوای رهایی – تیم پیشگیری و درمان