آشنایی با انواع قرص های اعتیاد آور و مورفین دار + عوارض جانبی

آشنایی با انواع قرص های اعتیاد آور و مورفین دار + عوارض جانبی

ما در این مقاله از وبسایت کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی به معرفی انواع قرص های اعتیاد آور و مرفین دار و موارد مصرف هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم و شما را با عوارض مصرف آن‌ها آشنا می‌کنیم. قرص‌هایی که تاثیرات آن بر روی بدن فرد مصرف کننده بسیار بالاست و وابستگی‌های روانی و جسمی در فرد ایجاد می‌کند.

 

موادهای مخدر اعتیاد آور

در ادامه لیست برخی از مواد های مخدر رایج را جمع آوری کرده ایم که شامل موارد زیر است و در ادامه جزئیات بیشتری در رابطه با برخی از موادهای مخدری که در ادامه نام می‌بریم ارائه می‌دهیم:
 
 - تریاک
 - هروئین
 - مورفین
 - اکسی کدون
 - هیدروکودون
 - کدئین
 - هیدرومورفون
 - فنتانیل
 - ترامادول
 - کارفنتانیل
 

1. تریاک:

از گذشته تا به حال یک داروی رایج بوده که توسط پزشکان تجویز شده و از عصاره گیاه خشخاش تهیه میشود. این مخدر به عنوان ترکیبی از آلکالوئیدهای گروه افیونی تشکیل شده است. که به صورت مایع یا جامد در بازار عرضه می‌شود. تریاک معمولاً به صورت دود کردن مصرف می‌شود، اما به شکل قرص فشرده شده یا در یک محلول دیگر برای استفاده خوراکی یا تزریق میتوانید تهیه کنید.
در عصاره تریاک آلکالوئیدهای گروه افیونی مانند (کدئین و مرفین) برای بسیاری از مواد های مخدر تجویزی مانند ( مرفین، کدئین، اکسی کدون و ... ) استفاده می‌شوند. مواد اولیه هروئین هم از گیاه خشخاش تهیه می‌شود. تریاک در ایالات متحده فقط یک داروی ضد اسهال است و کاربرد دیگری ندارد.
 

2. هروئین:

یک مواد مخدر غیر قانونی نیمه صنعتی است و حتی در ایالات متحده هم خرید و فروش آن زیر نظر دولت انجام می‌شود. این مخدر هیچ گونه کاربرد پزشکی ندارد و پتانسیل زیادی در سوء مصرف و اعتیاد دارد. مواد افیونی مانند هروئین درد را تسکین می‌دهد. اما می‌توانند در عمکلرد اتونوم اختلال ایجاد کنند. هروئین معمولا یک پودر قهوه ای یا سفید و یا یک ماده سیاه چسبنده به نام "قیر سیاه" در بازار عرضه می‌شود. این مخدر را میتوانید به صورت دود کردن، استشمام یا تزریق مصرف کرد. حالتی که پس از مصرف هروئین در شما ایجاد می‌شود حالتی بین بیداری و ناخودآگاه می‌باشد.
هرچه مواد افیونی تجویزی گران تر و دسترسی به آن سخت تر شود افراد به مواد های ارزان قیمت تر مثل هروئین روی می‌آورند. بزرگترین خطری که مصرف کنندگان هروئین را تهدید میکند مصرف بیش از حد آن است. علائم مصرف زیاد آن امکان دارد شامل موارد زیر باشد: سردرگمی، مشکلات تنفسی، کندی ضربان قلب، ایست تنفسی، کاهش دمای بدن، گیجی، حرکات کند، فشار خون پایین، از بین رفتن هوشیاری و رنگ مایل به زرد ناخن و لب ها شود.
هروئین و به طور کلی همه داروهای افیونی بر روی مغز تاثیر گذار هستند و باعث افزایش فعالیت دوپامین در مغز می‌شود. مصرف آن لذتی زیادی دارد که با باعث وابستگی و شدت مصرف زیاد این مخدر می‌شود.
 

3. مورفین:

مورفین یک آلکالوئید طبیعی است که از گیاه خشخاش تهیه می‌شود. مرفین به عنوان یک داروی ضد درد تجویز می‌شود که برای کنترل دردهای شدید و همچنین برای تهیه آرام بخش های مورد استفاده قبل از عمل جراحی استفاده می‌شود. مورفین در بیمارسان ها یکی از پرمصرف ترین داروهای ضد درد است.
این دارو به شکل های دیگر از جمله قرص، محلول خوراکی و شیاف هم موجود است. افراد ترجیح میدهند این دارو را تزریق کنند تا سریعتر تاثیر کند. معمولا مورفین 4-6 ساعت در جریان خون فعال است و وابستگی به آن به صورت صورت میگیرد.
 

بررسی قرص های اعتیاد آور و عوارض جانبی آن‌ها

- آلپرازولام

قرص آلپرازولام یک داروی ضد اضطراب و خواب آور است و عوارض جانبی آن عبارتند از سرگیجه و مشکلات تنفسی

 

- آمی تریپتیلین

 یک داروی ضد افسردگی است و ازعوارض جانبی آن می‌توان به خواب آلودگی، احتباس ادرار، تپش قلب، تعریق، تاری دید و یبوست اشاره کرد.

 

 - آنتی هیستامین

قرص آبریزش بینی است که در صورت مصرف بالا باعث وابستگی می‌شود. ازعوارض جانبی آن می‌توان خواب آلودگی را عنوان کرد.

 

قرص آنتی هیستامین

 

 - استامینوفن کدئین

مسکن و تب بر قوی و در مواردی برای به خواب بردن فرد مبتلا به بدن درد استفاده می‌شود. عوارض جانبی آن در دوز بالای مصرف عبارت است از: حالت تهوع ، سردرد، کلافگی و تشنج

 

 - اگزازپام

داروی خواب آور و ضد افسردگی است که حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود. سوء مصرف آن باعث افتادگی بیضه، حالت تهوع و خواب آلودگی می‌شود و از عوارض جانبی آن می‌توان به چسبندگی روده، تاری دید، درد در ناحیه شکم، آسیب به کبد اشاره کرد.

 

 - ایندومتاسین

ضد درد و ضد تب است. عوارض مصرف بلند مدت آن شامل تهوع و استفراغ، سوزش سر دل، عوارض کلیوی، خونریزی معده، زردی، سرگیجه می‌شود.

 

 - باکلوفن

برای افرادی که ضایعه نخائی دارند مسکن بسیار قوی است. عوارض بلند مدت مصرف آن عبارتند از: بی خوابی ، درد در ناحیه ی شکم، یبوست، گیجی

 

 - ترامادول

قرص ترامادول مسکن شبه مخدر است و در دردهای زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوارض مصرف دوز بالا : سرگیجه، سر درد، استفراغ، خواب آلودگی، خشکی دهان

 

قرص ترامادول

 

 - تری میپرامین

برای درمان افسردگی، بی خوابی، دردهای مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و عوارض جانبی آن آریتمی ضربان قلب، خواب آلودگی، یبوست، کاهش میل جنسی و تعریق می‌باشد.

 

 - داکسی پین

به صورت کپسول موجود است و برای درمان افسردگی مزمن، درد مزمن و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از عوارض جانبی مصرف می‌توان موارد سرگیجه، آتاکسی ، حساسیت به نور، ضعف، سردرد، استفراغ ، بی‌اشتهایی را ذکر کرد.

 

 - دیفنوکسیلات

 این قرص برای درمان اسهال می‌باشد و در افرادی که ناراحتی روده دارند استفاده می‌شود. متاسفانه مصرف بیش از حد این دارو باعث می‌شود که فرد خواب آلوده باشد و حالاتی چون مصرف مرفین به فرد دست بدهد. عوارض مصرف آن عبارتند از: خشکی روده، کم کاری کبد وعدم کنترل فشار خون در بدن

 

 - دیازپام

یک داروی ضد تشنج، ضد اضطراب وخواب آور می‌باشد و در مورد گرفتگی عظلانی استفاده می‌شود. از عوارض مصرف آن می‌توان خواب آلودگی ، فراموشی ، افزایش ترشحات بزاق ، درد شکم را نام برد.

 

 - فلورازپام

داروی ضد اضطراب و آرامبخش و خواب آور می‌باشد. عوارض جانبی شامل : سستی در حرکت ، خواب آلودگی ف افسردگی ، اختلال بینایی ، تهوع و استفراغ می‌شود.

 

 - فلوکستین

این دارو در درمان افسردگی و پر خوری عصبی بکار می‌رود. عوارض جانبی : خشکی دهان ، خواب آلودگی ، اختلال در فعالیت جنسی و مشکلات قلبی

 

 - فنوباربیتال

این دارو به صورت قرص و آمپول موجود است و برای درمان بی‌خوابی و بی حس کننده موضعی استفاده می‌شود. مصرف آن عوارضی همچون خواب آلودگی ، سردرد ، حساسیت های پوستی ، بی قراری، اضطراب، اختلال هوشیاری ، اختلال خونی را به دنبال دارد.

 

 - کلومیپرامین

یک داروی ضد افسردگی است و برای درمان افسردگی، حالات وسواس و ترس استفاده می‌شود. عوارض جانبی آن شامل خواب آلودگی ، خشکی دهان، یبوست و اختلال در فعالیت جنسی می‌شود.

 

قرص کلومیپرامین

 

 - کلرودیازپوکساید

این دارو یک آرامبخش بوده و در درمان فشارهای روحی استفاده می‌شود. از عوارض آن می‌توان به خواب آلودگی، عدم تعادل اشاره کرد.

 

 - کلماستین

از گروه درمانی آرام بخش هاست. این دارو یک نوع آنتی هیستامین است و در درمان آبریزش بینی و حساسیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

عوارض جانبی : خواب آلودگی و سرگیجه

 

 - کلونازپام

یک داروی ضد تشنج و ضد صرع بوده و در اختلال خواب استفاده می‌شود.عوارض مصرف آن خواب آلودگی، دوبینی، افسردگی، توهم، خشکی دهان را می‌توان ذکر کرد. در مصرف قرص کلونازپام باید حتما تست کبدی انجام پذیرد.

 

 - لورازپام

ضد اضطراب، خواب آور و آرامبخش است. عوارض مصرف عبارتند از : خواب آلودگی ، سرگیجه، ضعف، کاهش یا افزایش فشار خون، کاهش شنوایی، درد شکمی

 

 - نورتریپ تیلین

ضد افسردگی و در درمان شب ادراری و سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. عوارض مصرف : تعریق ، تهوع ، شوک ، کاهش میل جنسی

 

 - هیدروکسی زین

در درمان خارش، حساسیت و کهیراستفاده می‌شود. عوارض: سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان

 

 - زولپیدوم

داروی آرامبخش و ضد تشنج است و در اعتیاد به این قرص بسیاری از افراد اوردوز و فوت کرده‌اند. عوارض مصرف این دارو شامل از دست رفتن آب بدن، زردی، بیماریهای پوستی می‌شود.

 

داروی آرام بخش

 

کلیه مصرف کنندگان قرص‌ها باید بدانند که قرص به علت رسوبی که در خون ایجاد می‌کند در زمان ترک باعث تشنج می‌شود. درمانگران بر این باورند که قرص‌ها به علت در دسترس بودن و مصرف ساده طرفداران پرو پا قرص زیادی دارد و متاسفانه تخریبات آن بسیار بالاست.

ضعف در سیستم عصبی، لرزش دست‌ها، پارکینسون، پارانویا، حالت استرس، دلشوره‌های بی جهت ، فشار خون پایین حاصل از مصرف قرص‌های خواب و آرامبخش‌ها و موارد کدئین دار از اهم موارد مصرف قرص‌هاست. ضمنا مصرف قرص باعث از کار افتادگی کبد در طولانی مدت و کم کاری کلیه و در برخی موارد شب ادراری می‌شود.

حالت‌های تهوع، تشنج و سرگیجه‌های طولانی مدت و همچنین دیدن توهماتی خاص در ترک مواد محرک و قرص‌ها باعث آزار فرد مصرف کننده می‌شود.

پس از ترک قرص های اعتیاد آور باید فرد به صورتی حمایت شود و کمک به معتاد در دستور کار قرار بگیرد . این راهکارهای حمایتی از سوی موسسه رهپویان آوای رهایی به خانواده‌ها داده می‌شود.

جلسات مهارت‌، بسیاری از افراد مصرف کننده قرص اعتیاد را نجات داده است. اغلب افراد مصرف کننده قرص می‌گویند پس از ترخیص وسوسه‌های مصرف قرص در آن‌ها بسیار بالاست.

جلسات ماتریکس که در کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی برگزار می‌شود باعث شده وسوسه در بسیاری از مصرف کنندگان محرک‌ها و قرص‌ها کشته شود و حتی برخی افراد اعلام نموده‌اند که هیچ تمایلی به مصرف ندارند.

جای بسی امیدواری است که بسیاری از افرادی که به این موسسه مراجعه می‌کنند در حال حاضر زندگی سالمی را در سطوح مختلف اجتماعی تجربه می‌کنند و این جزو افتخارات این موسسه محسوب می‌شود. می‌توانید برای دریافت مشاوره درباره اعتیاد با ما در تماس باشید.

 

هدف ما تبلیغ نیست بلکه اطلاع رسانی از بیماری اعتیاد است. 

کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان