عاقبت تلخ رفتارهای اعتیادی

عاقبت تلخ رفتارهای اعتیادی

اعتیاد رفتاری چیست؟

در این مقاله کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی می‌خواهیم درباره اعتیاد رفتاری صحبت کنیم. هر وقت صحبت از اعتیاد و رفتارهای اعتیادی می‌شود ناخودآگاه ذهنمان به سمت و سوی فردی می‌رود که مصرف کننده مواد مخدر است در صورتی که منظور از رفتارهای اعتیادی چیز دیگری است ضمن این که فرد معتاد به هر نوع مواد را نیز در بر می‌گیرد. منظور از واژه اعتیاد همیشه وابستگی به مواد مخدر نیست. رفتارها و فعالیت‌های اجبارگونه که میزان پرداختن به آن‌ها پیوسته در حال رشد است نیز در طبقه بندی اعتیاد قرار می‌گیرد. یعنی گاهی افراط و تفریط در یک نوع فعالیت رفتاری به جایی می‌رسد که بخش عمده‌ای از زندگی روزانه فرد را در برمی‌گیرد مثل وابستگی‌های پیش رونده گوشی همراه. باید به این نکته توجه کنید که زمانی رفتاری به اعتیاد تبدیل می‌شود که از عادت فراتر می‌رود و روح و روان شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو برخی از متخصصان ریشه اعتیادهای رفتاری را در شیوه‌های ناکارآمد شخص در برخورد با احساسات منفی خود دانسته اند. درمان هر نوع اعتیاد فرآیند طولانی و دشواری دارد که خود شخص به تنهایی از پس آن برنمی‌آید و بهتر است از متخصصان کمک گرفته شود.

 اگر افراد درمان مناسبی را دریافت نکنند از دام یک اعتیاد رفتاری به دام اعتیاد رفتاری دیگری می‌افتند. باید بدانید که پند و نصیحت و اندرز باعث ترک اعتیادهای رفتاری نمی‌شود بلکه نتیجه معکوس دارد و با خود مقاومت در تکرار را بدنبال می آورد. شایع‌ترین بیماری در کنار اعتیاد، افسردگی و اضطراب است. برای این گونه اختلالات باید به روانشناس مراجعه کرد و از او کمک گرفت.

چنانچه رفتارهای اعتیادی که باعث آسیب و خسارت به شخص و اطرافیانشان می‌شود معالجه نشوند احتمال این که شدت رفتار بگونه‌ای شود که شخص به یکی از مواد مخدر روی آورد بسیار بالا است زیرا همیشه این احساس همراه او است که هرگز لذت آرامش را تجربه نکرده و همگی خوب می‌دانیم مصرف مواد مخدر در ابتدا این خلاء را پر می‌کند.

 

 

حس سرخوشی و انرژی کاذب و سیر کردن در دنیای رویایی و متفاوت با واقعیت‌ها اینگونه اشخاص را ارضاء می‌کند. غافل از این که بابت دریافت این احساسات موقتی می‌بایستی غرامت‌های طولانی مدتی را بپردازند و شاید هم هرگز نتوانند به زندگی عادی برگردند زیرا اوج بیماری‌های رفتاری، اعتیاد به انواع مخدرهاست و عاقبت آن بدرستی که مرگ است. بنابراین میبایستی درمان رفتارهای اعتیادی را جدی بگیریم.

موارد بسیاری پیش آمده که وقتی یک فرد معتاد به مخدر (هروئین، شیشه، کانابیس، بنزای، کمیکال و....) خود را از اعتیاد جسمی رها کرده بدنبال رفع مشکلات شخصیتی خود پرداخته و با حضور در انجمن های معتبر (کنگره 60، ماتریکس، برنامه 12قدم) تغییرات اساسی را در روح و روان خود ایجاد کرده است. مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی ضمن این که درمان جویان خود را از اسارت اعتیاد جسمی رهایی می‌دهد به آن‌ها آموزش‌هایی را می‌آموزد که چگونه با رفتارهای خود برخورد کنند تا سلامت جسم و روح خود را بدست آورند.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم.

 

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان