چرا افراد مبتلا به بیماری اعتیاد آسیب پذیرند؟

چرا افراد مبتلا به بیماری اعتیاد آسیب پذیرند؟

چرا افرادی که درگیر اعتیاد هستند و موادی مانند شیشه، هروئین، گل، الکل، تریاک و غیره را مصرف می کنند و یا به تازگی آن ها را ترک کرده اند آسیب پذیری بیشتری دارند؟ این سوالیست که کمپ ترک اعتیاد رهپویان (مرکز سم زدایی در شمیران تهران) در پی پاسخ آن است.

بیشتر افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر و محرک دست به گریبان هستند معمولا در زندگی شخصی و اجتماعی شان داری یک سری مشکلات و چالش هایی می باشند که از نظر آن ها حل این مسائل بسیار غیرممکن به نظر می رسد. این چالش ها معمولا در حوزه های خانواده، احساس، عاطفی، پولی و مالی و جنسی قرار می گیرند. باید دقت داشت که یک فردی که به تازگی مصرف مواد مخدر و محرک و یا در کل اعتیاد آور را ترک کرده است به شدت در معرض این موارد قرار دارد. در صورتی که آمادگی ذهنی و روحی برای مقابله با این مسائل از قبل در وی شکل نگرفته باشد ممکن است دوباره در این چالش ها احساس شکست کرده و به دوران اعتیاد فعال خود (یعنی مصرف مجدد) روی آورد.

در این میان از جمله وظایف اصلی کمپ ترک اعتیاد مجهز رهپویان، پس از ترک فیزیکی افراد کمک به آن ها در افزایش شرایط روحی و ذهنی برای مواجهه با چالش های جدید است. در این مرکز سم زدایی به صورت فرد به فرد چالش های شخصی و اجتماعی مددجویان توسط مددکاران و کارشناسان مجرب این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته تا از ریشه این مشکلات درمان گردد.

 

حال به یک پرسش اساسی دیگر در بحث قطع مصرف و در ترک ماندن می رسیم:

آیا در ترک اعتیاد اراده کافی است؟

باورهای شایع و غلطی که در بین مردم بیان میشود این است که کمی اراده برای ترک اعتیاد کافی است، اما حقیقت چیز دیگری است و میتوان گفت: فقط اراده برای ترک اعتیاد کافی نیست بلکه عملکرد، رفتار و بسیاری موارد دیگر نیاز است تا فرد مبتلا به بیماری اعتیاد از حرکت اشتباه خود، بازگشته و وارد مسیر درست شود و این امر نیاز به زمان دارد، در کمپ ترک اعتیاد رهپویان تهران به کمک تیم درمان، راهکارهایی به فرد معرفی میشود که با توجه به نیاز خود، خانواده و جامعه عملکرد صحیحی داشته باشد.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست نگاهی به این مقاله آموزشی بیاندازید: رهایی از انواع اعتیادها (به خصوص ترک مواد مخدر) در کتاب اراده کافی نیست

 

سرچشمه و علت اعتیاد (به مواد مخدر، محرک و الکل) چیست؟

سرچشمه ی حقیقی اعتیاد در درون ماست. این علت ها را به طور کلی می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بی هدفی وسرگردانی
  • خلاء درونی
  • تاییدطلبی افراطی
  • تنهایی و انزوا
  • لذت های دروغین و قلابی
  • خیال پردازی و رویا
  • تلاش برای تغییر همگان
  • وابسته بودن و جایگزینی
  • صبور نبودن
  • تصمیمات لحظه ای و عجولانه

 

نتیجه گیری: اگر به افراد مبتلا به اعتیاد کمک کنیم که بتوانند با چالش های زندگی شخصی و اجتماعی خود روبرو شوند و آن ها را پشت سر بگذارند و همچنین آن ها را در مسائل درونی که سرچشمه اعتیاد آن هاست یاری کنیم تا بهبود پیدا بکنند، مطمئن خواهیم بود که نتیجه این امر ترک مصرف مواد مخدر و محرک و قطع اعتیاد آن هاست. تجربه ما در کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی پشتوانه ماست تا بتوانیم به تک تک مددجویان خود با توجه به شرایط آن ها راهکارها و کمک هایی برسانیم تا در موضوع ترک اعتیادشان جدی تر باشند.