قرص کلونازپام چيست؟ ( موارد مصرف + عوارض قرص کلونازپام )

قرص کلونازپام چيست؟ ( موارد مصرف +  عوارض قرص کلونازپام )

شاید شما هم برای برطرف کردن مشکل بی خوابی خود از قرص های مختلفی استفاده کرده باشید. شاید در ذهن شما این سوال پیش بیاید که کلونازپام چیست؟

قرص کلونازپام یکی از قرص های خواب‌آور قوی است. گاهی اوقات برخی از پزشکان این دارو را برای درمان صرع تجویز می‌کنند. برای مصرف این دارو باید از عوارض مصرف آن مطلع بود و حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

گاهی با مصرف زیاد این دارو دچار اعتیاد می‌شوید و برای ترک آن حتما باید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عوارض قرص خواب کلونازپام تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

قرص کلونازپام چیست؟

قرص کلونازپام ( Clonazepam ) یکی از داروهایی است که در درمان اضطراب و تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلونازپام برای خواب تجویز می‌شود و خاصیت آرام بخش دارد که تاثیر آن در بدن مصرف کننده مانند مواد مخدر است. با مصرف دارو کلونازپام سیستم عصبی مرکزی بیمار تحریک می‌شود و یکی از انتقال دهنده های عصبی موجود در مغز به نام گابا را تحریک میکند. که بعد از مصرف این دارو آرام شده و اضطراب را کاهش می‌دهد. عوارض کلونازپام بر مغز یکی از عوارض های جبران ناپذیر است.

 

موارد مصرف قرص کلونازپام

قرص کلونازپام نوعی از دارو های ضد اضطراب و ضد تشنج است و تنها در مواردی که پزشک تجویز کند باید مصرف شود. از این دارو در درمان حمله های هراس به اصطلاح حملات پانیک هم مورد استفاده قرار میگیرد. دارو کلونازپام باید تحت نظارت پزشک و با دوز مشخص شده مصرف شود در صورتی که بدون تجویز پزشک مصرف کنید می‌تواند عوارض جانبی زیادی را همراه داشته باشد.

این قرص سیستم عصبی مغز را تحریک می‌کند و فرد دچار حالتی مثل نئشگی می‌شود سپس حالت سرخوشی در فرد مصرف کننده ایجاد می‌شود. از این قرص همچنین برای درمان صرع و بیخوابی استفاده می‌شود.

 
قرص کلونازپام چیست
 

مواد مخدر ناس چیست؟ برای آشنایی با این مخدر کلیک کنید.

 

 

عوارض قرص کلونازپام

این دارو علاوه بر اینکه امکان وابستگی به آن وجود دارد. عوارض متعددی برای بیمار به همراه دارد:

       - برخی افراد با مصرف قرص کلونازپام امکان دارد دچار حساسیت شده و بعد از مصرف مشکلاتی مانند تنگی نفس، ورم کردن اعضای مختلف در بدن مثل زبان و لبها، کهیر زدن و یا نشانه های آلرژی زا در آن ها نمایان شود. در زمان رخ دادن این مشکلات حتما با اورژانس تماس بگیرید.

 

       - یکی از مهمترین عوارض های این دارو کند شدن و یا به طور کلی قطع شدن تنفس فرد می‌شود که گاهی اوقات در زمان استفاده همزمان الکل با این دارو احتمال بروز این مشکل بیشتر می‌شود.

 

       - مصرف قرص کلونازپام باعث بی حالی و خواب آلودگی می‌شود و فرد به طور مداوم احساس خستگی می‌کند. با توجه به اینکه این دارو آرامبخش است. خواب آلودگی یکی از پررنگ ترین عوارض مصرف قرص کلونازپام به شمار می‌رود و به همین علت در زمان مصرف این دارو از رانندگی و کار کردن با ماشین آلات مختلف بپرهیزید.

 

       - گاهی در مواردی هم مشاهده شده که مصرف این دارو با مشکلات جنسی در افراد همراه می‌شود.

 

       - امکان بروز مشکلاتی در بینایی همچون تاری دید با دوبینی هم وجود دارد.

 

       - یکی دیگر از موارد بروز مشکلاتی مثل تکرر ادرار و یا سوزش ادرار در فرد ایجاد می‌شود.

 

       - گاهی توانایی غذا خوردن در فرد مختل شده و تنفس برای او دشوار می‌شود.

 

       - برخی اوقات امکان دارد فرد دچار فراموشی و یا حواس پرتی شود.

 

       - با توجه به اینکه احتمال ورم کردن بدن وجود دارد امکان دارد تارهای صوتی موجود در گلوی فرد باعث شود صدای او بگیرد و یا اختلال در حرکات اعضای بدن فرد ایجاد شود و با همدیگر هماهنگی نداشته باشند.

 

مواد مخدر چسب چیست؟ برای اطلاعات بیشتر مقالات دیگر ما را بخوانید.

 

قرص کلونازپام اعتیاد آور است

در زمان شروع مصرف باید تحت نظر پزشک باشید که در صورت نیاز مصرف دارو کنترل شود. در صورتی که به طور مداوم و طولانی مدت مصرف کنید و کنترلی در مصرف آن نداشته باشید. شانس اعتیاد و وابستگی به این دارو افزایش پیدا می‌کند.

توصیه می‌شود در صورت بروز این مشکل بدون دستور پزشک برای ترک کلونازپام در خانه اقدامی نکنید حتما به کمپ مراجعه فرمایید. ترک این دارو نباید بدون نظارت پزشک صورت گیرد، به این دلیل که امکان عوارض جبران ناپذیر را می‌تواند به همراه داشته باشد.

 

علائم قطع مصرف کلونازپام

قطع ناگهانی کلونازپام می‌تواند عوارض زیادی در فرد ایجاد کند به همین دلیل تا ترک کامل این دارو حتما به کمپ‌های ترک اعتیاد مراجعه کنید تا به طور کامل تحت نظارت و پشتیبانی پزشکان و روانشناسان این مرکز قرار گیرد. قطع مصرف داروی کلونازپام به صورت نادرست می‌تواند علائم اذیت کننده را در فرد به جا گذارد که مهمترین عوارض میتوان به اضطراب، تشنج، بی‌خوابی، تحریک پذیری، لرز، حملات پانیک و گرفتگی عضلات بدن اشاره کرد.

 
 
علائم قطع مصرف کلونازپام
 

 

برای آشنایی بیشتر در رابطه با قرص آلپرازولام و علائم ترک آلپرازولام این مقاله را بخوانید. 

 

قرص کلونازپام چند روز در بدن میماند؟

اثر این دارو تقریبا بین 20 تا 50 ساعت در بدن فرد مصرف کننده باقی می‌ماند که در مقایسه با سایر داروهای مشابه به خود بازه زمانی بیشتری را شامل می‌شود.

اثرات این دارو تا 30 روز در ادرار فرد مصرف کننده باقی می‌ماند و در طی این مدت قابل شناسایی است. همچنین این دارو را با گذشت شش روز از آخرین مصرف هم با تست بزاق دهان فرد تشخیص می‌دهند.

 

بهترین روش ترک اعتیاد قرص کلونازپام

همان طور که قبلا هم گفته شد مصرف این قرص در فرد باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد می‌شود و میل فرد به مصرف دارو را افزایش می‌دهد. در صورتی که فرد دچار وابستگی جسمی و یا روانی به دارو شود باید جهت ترک این اعتیاد حتما به کمپ ترک مراجعه کند و بدون آگاهی و نظارت پزشک به قطع مصرف دارو اقدام نکند. در صورتی که روند ترک اعتیاد قرص کلونازپام در کمپ صورت گیرد شانس بهبودی فرد بسیار بالاتر می‌رود و امکان بروز عوارض به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

ترک قرص کلونازپام در خانه امکانپذیر نیست حتما باید تحت نظر متخصصان و مشاوران مربوطه در کمپ ترک اعتیاد انجام شود به دلیل اینکه قطع ناگهانی این دارو باعث بروز حملات شدید، تشنج و حتی بروز صرع پایدار در فرد می‌شود که هر کدام صدمات جبران ناپذیری را بر سیستم عصبی فرد به جا می‌گذارند.