نقش خانواده در ابتلای فرد به بیماری اعتیاد و درمان آن

نقش خانواده در ابتلای فرد به بیماری اعتیاد و درمان آن
سوالاتی که ذهن بسیاری از خانواده ها را درگیر نموده این است که آیا ما باعث این بیماری شده ایم ،پس از تحقیقات زیاد و تجربیات ۱۸ ساله موسسه رهپویان آوای رهایی با مدیریت جناب آقای جعفر حضرتی به این نتیجه دست یافتیم که سهم خانواده در ابتلای فرد بیماری اعتیاد و همچنین درمان آن بیماری سهم بسیار سنگین می باشد و با قاطعیت اعلام می‌نماییم افرادی که مصرف روانگردان ها و شیمیایی ها و مورفین و محرک را دارند روزگاری افراد سالم بودند و چون از شرایطی مثل خلاء های عاطفی، احساسی، جنسی، مالی، اجتماعی و خانوادگی قرار گرفتند باعث شده به سوی مواد مخدر گرایش پیدا کنند.
 
تحقیقات از بین ۳۸۰ نفر بیمار اعتیاد و خانواده های ایشان جز به جز انجام گرفت و نتیجه این بود که به همراه فرد مصرف کننده مواد، خانواده نیز به بیماری اعتیاد آلوده شده است و ناخودآگاه خلق و خو و  منش افراد به خانواده نیز سرایت کرده و مانند یک اپیدمی همگی اعضای یک خانواده را درگیر و گرفتار می نماید، شکاک بودن، عدم اعتماد به نفس زیر ذره بین قرار دادن، افراد قضاوت های ناسنجیده و اشتباه در مورد یک فرد انجام دادن همگی اثرات ابتلا به بیماری است. متاسفانه در اکثر  خانوادههای ایرانی شاهد آن هستیم.
 
موسسه رهپویان آوای رهایی کوشیده ایم که با آگاه نمودن خانواده ها در مورد بیماری اعتیاد در درمان این بیماری الگوی مناسب باشیم و این امر غیر ممکن است مگر اینکه فرد مبتلا و خانواده وی علاقمند به درمان باشند تعداد افراد و خانواده های مبتلا به بیماری اعتیاد کم نیستند از آن رو برای خانواده ها افراد مبتلا کلاسهای ترتیب داده ایم که گویی حرف دل هر خانواده را میزنیم و اطمینان می‌دهیم که با شرکت در این کلاسها فرد بیمار درمان می‌گردد بلکه خانواده آن فرد نیز تحت مراقبت قرار گرفته و صحت و سلامت روانی و رفتاری پیدا خواهند کرد.
 
در ۹۹ درصد از خانواده ها شنیده و دیده ایم که فرد مصرف کننده یا فرد مبتلا به بیماری مصوب و مقصر هر اتفاق ناخوشایند در خانواده می‌داند و همیشه انگشت اشاره به سمت فرد مبتلا نمایان است اما در این کلاس ها آموزش می دهیم آیا از ابتدا نیز فرزند یا عزیز شما سوء مصرف مواد مخدر داشته ؟ قطعا جواب منفی است و آگاهی خانواده ها از اینجا شروع می شود
 

علت مصرف کردن مواد در افراد چیست؟

  1. عدم آرامش و آسایش در خانواده
  2. شکست عاطفی و احساسی
  3. عدم امنیت مالی در خانواده و اجتماع
  4. وجود و ارتباط با دوستان خلافکار به قولی ناباب
  5. قضاوت های نادرست که باعث سرخوردگی فرد عدم اعتماد به نفس در فرد می شود و چون به دنبال اعتماد بنفس کاذب می گردد بهترین جایگزین مصرف مواد می بیند.
این ۵ مورد اعم مواردی هستند که در تحقیقات این موسسه گنجانده شده و روش های نوین جهت درمان افراد و خانواده ها اعمال می گردد کلاس هایی که شاید در ابتدای امرخانواده ها را بگویند: همگی موارد را می دانستیم و نیازی به تاکید دوباره آنها نیست اما وقتی در پروسه درمان قرار می گیرند تازه متوجه می شوند چقدر بهبودی و فرایند درمان چه برای فرد مبتلا و چه برای خانواده ایشان سهم بسزایی خواهد داشت.
 
در این موسسه به کمک درمانگران مرکز و همچنین روانشناسان بالینی و مدیار خانواده ها را در ابتدای راه از بیماری اعتیاد آگاه می نماییم روش های پیشگیری از عود بیماری اعتیاد را آموزش می دهیم، از بیماران بهبود یافته و افرادی که در مسیر درمان قرار می‌گیرند پرسش ها و پاسخ هایی دریافت نمودیم که حاکی است درمان ابتدایی بود و وقتی به فرایند و پروسه درمان ادامه دادیم متوجه حضور پرشور خانواده ها و افراد مبتلا به بیماری شدیم که این مسئله کمک بسیار زیادی به درمانگران در ادامه دادن فرایند نمود اعتماد به درمانگران موسسه رهپویان آوای رهایی باعث شد که مشاوره فردی و خانوادگی با شور و هیجان بیشتری دنبال گردد و در حال حاضر کلاس های آموزشی موسسه برای درمان خانواده و افراد مبتلا به بیماری اعتیاد یکی از پر رونق ترین کلاس ها در حوزه پیشگیری و درمان بیماری اعتیاد می باشد.
 
نتایج حاصل شد که نشانگر برخورد منصفانه تر به معتادان قضاوت های ناعادلانه از سوی خانواده نسبت به فرد بیمار اعتیاد ها کی بود در ادامه این پروسه درمان باید به اطلاع دوستان و خانواده ها برسانیم که مشاورات رهایی از اعتیاد که برای فرد معتاد و خانواده آنها تدارک دیده شده به عملکرد صحیح درمانگران مرکز باعث شده که در طول دو سال هنوز آمار ۶۸% پاکی این موسسه در حد خود باقی بماند این مرکز به امید آینده عاری از هرگونه ماده مخدر و روانگردان و شیمیایی ها است. 
 

بیماری اعتیاد شبیه به چیست؟

چون بیماری مانند یک قطار است افراد مصرف کننده روانگردان ها در کوپه اول و محرک ها در کوپه دوم و مصرف کنندگان قرص ها در کوپه سوم و و مورفینی ها در کوپه چهارم قرار دارند .
 این قطار مقصدش مرگ و نابودی است و تمام مسافران آن در معرض خطر مرگ هستند اما باید هشدار را به خانواده ها بیماران اعتیاد بدهیم پیاده شدن از این قطار فقط در ایستگاههای به نام کلاسهای آموزشی و آگاهی یافتن از بیماری اعتیاد امکان پذیر است و خانوادهایی میتوانند از این قطار پیاده شوند که در این ایستگاه ها حضور داشته باشند صحبتهای مدیار اعتیاد روانشناس بالینی مرکز و همچنین درمانگران را بدون چون و چرا اجرا نمایند.
 
مشاوره خانوادگی و فردی این موسسه برحسب سال مصرف مواد (سن مصرف مواد) و مشکلات و موانع موجود بر سر راه این افراد و خانواده ایشان می‌باشد وجود درمانگران زبده و مجرب در مرکز باعث شده که موسسه رهپویان آوای رهایی در منطقه اقدسیه و شمیرانات رتبه و تراز A+ را از آن خود نماید تمامی سعی و تلاشی این موسسه بر این امر استوار است که بیماران و خانواده هایی که از این مرکز  ترخیص میشوند بتوانند زندگی عادی و آری از هر گونه ماده مخدر و شیمیایی ها را تجربه کنند.
 
ما مدعی نیستیم که بهترین ایم مفتخریم که انتخاب بهترین ها هستیم
 
موسسه رهپویان آوای رهایی تیم پیشگیری و درمان