سوء مصرف مواد چیست | چگونه این مشکل را حل کنیم؟

سوء مصرف مواد چیست | چگونه این مشکل را حل کنیم؟

بیماران "وابسته" کسانی هستند که اقدام به مصرف می‌کنند با اختلال هایی که عبارتند از: 
ایجاد تحمل: بیمار در دفعات بعدی  مصرف برای رسیدن به سطح قبلی روانی و جسمانی ناشی از مواد باید بیشتر از آن را مصرف کند. 
بروز علائم ترک: عدم مصرف مواد علائم جسمانی و روانی ترک مانند بی قراری، اضطراب، بی خوابی، درد عضلات، اسهال و استفراغ ظاهر می شود. در پی استمرار مصرف مواد و تغییرات روانی و رفتاری در بیمار مشارکت وی در فعالیت های خانوادگی اجتماعی تفریحی و شغلی کاسته میشود. در این گروه شدت مصرف به حدی نمیباشد که وابسته تلقی شود. این گروه از بیماران مشکل دارند و به طور متناوب از مواد مصرف می کنند تا به حدی که با "تحمل " و علائم "ترک" همراه باشد الگوی مصرف این دسته نیز برخلاف گروه ذکر شده  مقاومت ناپذیر بوده و جنبه اجباری ندارد اما به هر حال نتایج مضر و مخرب مواد را در پی دارد. از  ، این موارد میتوان غیبت از مدرسه و محل کار،درگیری با همکاران و دوستان عدم انجام تعهدات اجتماعی و خانوادگی بی توجهی به بچه ها و خانواده و... را نام برد. الگوی مصرف به هر گونه ای که باشد می‌تواند با مخاطرات فیزیکی نیز همراه گردد مانند مصرف مواد هنگام رانندگی یا بروز مشکلات قانونی. علیرغم وجود معیارها و تعاریف نسبتا مشخص نمی تواند  نقطه دقیقی برای تفکیک بیماران "وابسته به مواد" از بیماران "سوء مصرف مواد مخدر" ارائه نمود.


ملاکهای اختلالات روانی برای" مسمومیت با مواد"

الف) پیدایش یک نشانگان برگشت پذیر مختص به مواد در نتیجه مصرف (یا مواجهه ) اخیر یک ماده.

توجه:  مواد مختلف ممکن است نشانگان های یکسان یا مشابه به وجود آورند.

ب) تغییرات غیر انطباقی رفتاری یا روانشناختی قابل ملاحظه بالینی که نتیجه تاثیر مواد بر دستگاه عصبی مرکزی هستند (مثل  ستیزه جویی، بی ثباتی خلق، تخریب شناختی، اختلال قضاوت، اختلال کارکرد اجتماعی یا شغلی) و ضمن مصرف مواد یا به فاصله کوتاهی پس از آن ظاهر می شوند.

ج) علائم ناشی از یک بیماری طبی عمومی نبوده و یک اختلال روانی دیگر توجیه بهتری برای آنها نیست. 

بیشتر بخوانید: عوارض قرص b2

 

ملاکها اختلالات روانی برای" ترک مواد"

الف) پیدایش یک نشانگان مختص ماده ای خاص در نتیجه قطع  (یا کاهش) مصرف زیاد و طولانی یک ماده.

ب) نشانگان مختص به ماده ناراحتی قابل ملاحظه بالینی ایجاد کرده یا موجب تخریب عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر  حوزههای مهم عملکرد میشود.

ج) نشانه ها ناشی از یک بیماری طبی عمومی نبوده و بر اساس یک اختلال روانی دیگر قابل توجیه نیستند.
موسسه رهپویان آوای رهایی با بیش از ۱۵ سال تجربه درمانگری اعتیاد و با دارا بودن تیم درمانی دوره دیده و ازموده اعم از پزشک بالینی مددیار اعتیاد مددیار خانواده روانشناس، با مدیریت جعفر حضرتی در نقطه ای خوش آب و هوا در شمال تهران واقع گردیده است. مرکز فوق دارای مجوز رسمی از سازمان بهزیستی استان تهران می‌باشد و آماده ارائه خدمات به دوستانی که از وابستگی به مواد مخدر رنج می‌برند، می‌باشد.

 

ما مدعی نیستیم که بهترینیم                           مفتخریم که انتخاب بهترین هاییم
                          
موسسه رهپویان آوای رهایی
تیم پیشگیری و درمان