مراحل ترک عادات و درمان اعتیاد

مراحل ترک عادات  و درمان اعتیاد

الف) مرحله شناختی

  1. شناخت عادات و اعتیادات بد در خودمان و دیگران و گاهی تفاوت عادت و اعتیاد
  2. شناخت علل ایجاد این عادات، تمایلات شخصی یا تعلیمات محیطی
  3. شناخت اثرات و نتایج عادات و اعتیاد در زندگی خود شخص و ارتباط با دیگران
  4. شناخت اینکه از چه راهی چه کاری باید انجام گردد که عادات بد عوض شود.

 

ب) مرحله رفتاری

بعد از شناخت‌های بالا وقتی ضرر عادات بد را در زندگی خود با دیگران دیدیم میل تغییر و اراده عوض کردن عادات در ما به وجود می‌آید. با کمک تکنیک و تمرین‌های مناسب و پیگیری‌ مستمر آن به تدریج عادات بد ما رفع می‌گردد.
عادات بد معمولا به دو گروه تقسیم می‌شوند ۱. عادات عملی ۲. عادات ذهنی که در زیر فهرست برخی از شایع‌ترین آن‌ها ذکر می‌شود.

 

 چرا ما معتاد شدیم؟

غرور و خودبینی، زخم‌های عمیق دوران کودکی، عدم واقع بینی، طبع و ذائقه و لامسه و باصره ناخوشایند، فکر و ذهن و روح بیمار، دوست دارم دلم می‌خواهد، این احساس هیچ کس دوستم ندارد. مسدود کردن راه خیر و صلاح، عدم اطمینان از آینده شاد، فرار از خود، احساس قربانی بودن، گریه‌ها و گفتگوهای شدید درونی و جدال با آن‌ها، میل به انتقام جویی، احساسش حقارت، مقصر دانستن همه چیز و همه کس الا خود، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، انزجار و بیزاری از خود، احساس گناه از سوء استفاده‌های جنسی از خود و دیگران.

 ماندن در رنج‌های کودکی، ندانستن راه خروج، ناامنی در تمام موارد، ناتوانی در هضم واقعیت‌ها، سرزنش و تحقیر و مقایسه دیگران، دائم انگشت را به طرف سوژه و اشخاص چرخاندن و نگاه داشتن، ذخیره دردها و رنج‌ها و عدم پذیرش شادکامی عصبانیت شدید از روند عادی زندگی.

نگرانی مدام، بروز دادن عواطف و احساسات منفی، ناتوانی در برقراری رابطه با دیگران، ندانستن چگونگی حال خود، انباشته کردن آزارها و دردهای کهنه و قدیم روی هم و استشمام گازهای متعفن آن به صورت دائم، حساسیت بسیار بالا و شدید، نفی کامیابی و موفقیت، بی ارزش دانستن خود، به ستوه آمدن از دست همه چیز و همه کس، زندگی و روند آن را پوچ مسخره انگاشتن.

واکنش‌های شدید نسبت به شکست‌ها و نومیدی‌ها، آزاد دیدن در امور شغلی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، سوءهاضمه عاطفی، واکنش خشونت آمیز به عقاید و اعمال دیگران.

مسئولیت تفکرات و عملکرد خود را نپذیرفتن، این تفکر که من دیگر پیش هیچ کس اهمیت و اعتبار و ارزشی ندارم، میل به تسلط بر همه چیز و همه کس، احساس عدم تعلق به همه چیز، از اعزام اندیشه‌ها و فشارهای جسمی و روحی.
کارها رو نصف و نیمه انجام دادن، باورهای غلیظ ناصحیح و ساخت الگوهای آن، سرزنش و تحقیر گاه به گاه خود، توهم (همه چیز تقصیر خودته، چشمت کور، خواستی نکن و از این دست مسائل)

به زبان آوردن کلام و الفاظ مستهجن و نکوهیده به صورت مستمر، آزارهای روحی و عاطفی، حضور یک تلخی دائم و مزمن به واسطه ناکامی و تجربه‌های شکست‌خورده، در لجن‌های گذشته دست و پا زدن و تخلیه و پالایش آرایش را مسدود کردند. افراط غیر منتظره در نشان دادن واکنش، اشتغال فراوان به امور ذهنی و مسائل اساسی را در لابه لای جزئیات گم کردن.

مطالب بالا مجموعه از صفات منفی اخلاقی و ضعف‌های شخصیتی و منشی ما قبل از زمان اعتیاد زمان آلودگی و زمان تخریب انفجار گونه آن است. بسیاری از آن‌ها با همان قد و قواره رشد یافته خود، حتی بعد از ترک انواع مواد مخدر مانند ترک کمیکال، ترک تریاک .... همچنان با اقتدار در درون برون ما خودنمایی می‌کنند، اگر می‌خواهم و یا می‌خواهیم که از تعفن و لجن زار این صفت‌های موذی و مخرب و اهریمن گونه خلاصی یابیم، چاره‌ای نداریم جز عوض شدن و دگرگونی در کلیه زمینه‌ها باورهای تازه و نو، انگیزه و دانش تازه، گفتار شنیدار تازه، افکار عملکرد تازه در محیطی تازه و نزد انسان‌های تازه و نو.

مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی با کادری مجرب و کارآزموده و با داشتن مددیاران و روان شناسان و کارشناسان موفق در زمینه اعتیاد آماده کمک به تمامی دوستان که از بیماری اعتیاد رنج می‌برند می‌باشد.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم.
 موسسه رهپویان آوای رهایی