برای مقابله با مسائل و مشکلات فرد در حال بهبود چه تدابیری باید اتخاذ نمود؟

برای مقابله با مسائل و مشکلات فرد در حال بهبود چه تدابیری باید اتخاذ نمود؟

خانواده‌های محترم باید توجه داشته باشند که فقط یک قسمت ابتدایی از تدبیر اعتیاد در مراکز درمانی و بازپروری انجام می‌شود. بهبودی ما تدریجی است و می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها توسط فرد در حال بهبودی و خانواده‌اش به کمک هم انجام گیرد. رفتار و روابط شما با فرد در حال بهبودی و دیگر اعضای خانواده موجب خواهد شد که این دوران حساس را با آرامش بهتری طی نماید و به این ترتیب شما و فرد در حال بهبودی با هم مسیر رشد و بهبودی را طی می‌کنید.

 

نکات مهم در برخورد با فرد در حال بهبودی

تیم پیشگیری و درمان مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی پیشنهادات زیر را که در پیگیری بهبودی به شما و خانواده‌های محترم می‌توانند کمک کنند را اعلام می‌دارد:

  1. با گشاده‌رویی، محبت و صمیمیت پذیرای ورود فرد در حال بهبودی به خانه باشید.
  2. قبل از همه به خودتان آموزش دهید که چگونه در مقابل مشکلات ناشی از اعتیاد قدم بر می‌دارید زیرا ممکن است رفتار ناآگاهانه شما خود باعث سوق دادن او به سمت لغزش شود. بیاموزید که چگونه با مشکلات خود به طور منطقی و دور از حالات هیجانی خودتان برخورد کنید.
  3. فرد در حال بهبودی نیاز و احتیاج بالایی برای عشق و محبت دارد. از او حمایت و محبت به جا نمایید، یعنی نشان دهید به خاطر سلامت او نگران هستید ولی انتظار نداشته باشید محبت شما را پاسخگو باشد.
  4. سعی کنید نیازها و شخصیت فرد در حال بهبودی را هر چه بهتر بشناسید و با در نظر گرفتن آن‌ها به طور منطقی با نیازها و شخصیت او مواجه شوید.
  5. از آنجایی که فرد در حال بهبودی احساس تنهایی پوچی و زائد بودن می‌نماید سعی کنید با خواستن چیزهای کوچک و در حد توان او به تدریج وی را به سمت مسئولیت‌هایش سوق دهید و یکباره او را با مسائل و مشکلات خانه محاصره نکنید.
  6. از فرد در حال بهبودی حمایت کرده و به او در زمان لازم کمک کنید اما این حمایت با وابستگی تفاوت دارد و با انجام دادن همه کارها او را به خود وابسته نکنید.
  7. به علائم اضطراری و استرس‌های روانی او توجه کنید.
  8. ثبات رفتاری داشته باشید یعنی نه حمایت افراطی از او بکنید و نه آنقدر به او مسئولیت بدهید که زیر بار آن‌ها خرد شود.
  9. نسبت به فرد در حال بهبودی حساسیت نشان ندهید و تمام رفتارها و حرکات او را زیر ذره‌بین قرار ندهید. بی‌اعتمادی شما سرنخی است که فکر کند او تغییر کرده اما خانواده تغییر نکرده و دوباره دچار ترس می‌شود.
  10. اطلاعات صحیح نسبت به مواد مخدر در زمان‌های مناسب و شرایط مطلوب بدهید و باورهای غلط او را با ملایمت و ملاطفت اصلاح کنید.
  11. سعی کنید شما و او نسبت به مشکلات آگاهی و بصیرت پیدا نمایید. عادات مطلوب را جایگزین عادات نامطلوب کنید تا به این وسیله دریچه‌ای به سمت زندگی هدفمند پیدا کنید.
  12. اصرار نورزید که چیزی را که خلاف میل اوست انجام دهد.
  13. از او توقع نداشته باشید که درست مانند زمان عادی رفتار کند بویژه از او انتظار رابطه زناشویی نداشته باشید باید به او کمک کنید تا به تدریج به حالت عادی برسد.
  14. درباره زمان غیبت او و آنچه بر شما گذشت زیاد صحبت نکنید و وارد جزئیات نشوید.
  15. درباره مسائل مربوط به جلسات زیاد از او سوال نکنید و وارد جزئیات نشوید.
  16. آینده را پیش بینی نکنید زیرا معلوم نیست آینده چه می‌شود.
  17.  نقش وی را در خانواده به طور مشخص بپذیرید و یک نقش کاذب به او ندهید.
  18. فرد در حال بهبودی غالباً از سروصدا گریزان است سعی کنید محیط را برایش آرام کنید ولی او را از آن جدا نکنید.
  19. فرد در حال بهبودی غالباً بی اشتهاست پس اصرار به خوردن نکنید.
  20. کلا در برنامه‌ریزی تان در نظر داشته باشید که بهبودی تدریجی است. حداقل تا ۶ ماه باید مرحله اول ادامه داشته باشد و مراحل بعدی و اهداف دور مدت چندین سال ممکن است طول بکشد. پس سعی کنید که به نسبت نیازهایش وظایفی را به او محول می‌کنید تدریجی و کم کم باشد.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهایم.

تیم پیشگیری و درمان
موسسه رهپویان آوای رهایی