دشمنی آشنا بنام مواد مخدر

دشمنی  آشنا بنام مواد مخدر

اعتیاد را باید در سه مقوله جسم، روان و جهان بینی برسی کرد. در بحث اعتیاد جسمانی علوم پزشکی تحقیقات گسترده و فراوانی به عمل آورده و عوارض جسمی انواع مواد مخدر شناخته شده است و مطالعات آکادمیک کاملی برای هر الگوی تخدیری وجود دارد. اما نکته‌ای که کمتر در باب اعتیاد به آن پرداخته می‌شود مکانیزم و ساز و کار بدن از نظر بیوشیمی و تغییرات مراکز تولید مواد مخدر طبیعی که به آن مواد افیونی می‌گوییم و عکس العمل‌های متفاوت بدن در مراحل مختلف اعتیاد است. ما در این مقاله کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی به این موضوع می‌پردازیم. کم توجهی به این مطلب سبب گردیده که روش‌های متداول ترک اعتیاد فرصت برگشت به حالت تعادل اولیه مواد شبه افیونی به بدن فرد معتاد داده نشود. عیب کار در همین جاست به عنوان مثال در زمینه اعتیاد به تریاک که خود مجموعه‌ای از آلکوییدهای مخدر است بدن انسان احتیاج به زمانی حدود ده ماه دارد تا به تدریج نیاز طبیعی بدن به مواد شبه افیونی را بازسازی کند.

چنانچه در این زمان طولانی نیاز بدن از بیرون تامین نشود عوارض شدید روحی و جسمی به جای خواهد گذاشت که بسیاری از مواد قابل جبران نیست. بنابراین می‌بایستی برنامه‌ای دقیق و جدی را پیگیری کرد مثل شرکت در گروه درمانی، ورزش، رژیم غذایی مناسب، مطالعه و آگاهی پیدا کردن از عوارض مواد مخدر، کار و عضو قابل قبول شدن اجتماع رشد اقتصادی و رشد معنوی که جملگی هورمون‌های روانی اعتماد به نفس را تشدید می‌کنند و فرد را در مسیر سلامتی قرار می‌دهد.

در مورد عوارض قطع مصرف هر نوع مخدر کم و بیش آگاه هستیم به عنوان مثال یک بیمار معتاد به ماده مخدر هرویین بعد از قطع مصرف کوتاه مدت دچار اسهال، تعریق، عطسه مکرر، استخوان درد، بیخوابی و ... می‌شود که برای پزشک و اطرافیانش و خود بیمار قابل مشاهده و تشخیص است.

 

مصرف مواد مخدر

 

اکثر این عوارض به خودی خود ظرف مدت یک تا دو هفته بر طرف می‌گردد. همین مورد اسهال که اشاره شد ناشی از بیماری میکروبی و عفونی نیست و یا درد استخوان بیمار ناشی از رومانیسم نیست و اگر عطسه می‌کند به علت آن سرما خوردگی نیست و یا بی‌خوابی بیمار مربوط به اختلالات روحی و روانی نیست بلکه صرفا در اثر عدم مصرف مواد اخلالاتی در متابولیسم بدن ایجاد شده و در واقع این عدم تعادل هرومونی بدن بیمار است که باعث این عوارض شده اما مقابل پزشک چه می‌کند؟! پزشک برای کاهش این عوارض داروهایی  تجویز می‌کند که در عین داشتن تاثیر برای بیماری‌های خاصی طراحی و ساخته شده‌اند نه عوارض ناشی از ترک اعتیاد.

واقعیت این است که در این مدت یک تا دو هفته هر گونه دارو درمانی و درمان غیر دارویی جواب مثبت می‌دهد.

آنکه متخصص طب سوزنی است می‌گوید روش وی بیمار را معالجه کرده است و او نیز درست می‌گوید.

آنکه متخصص هیپنوتیزم است می‌گوید بیمار را معالجه کرده است و او نیز درست می‌گوید.

آنکه در این دو هفته بیمار را زندانی کرده و شلاق می‌زند او هم مدعی است که بیمار را معالجه کرده است و ظاهرا راست می‌گوید. اما این خود سیستم بدن انسان است که پس از گذشت حدود دو هفته عوارض را تقلیل داده یا خنثی کرده است.

آنچه مهم است پیگیری بعد از مدت زمان یاد شده است عکس العمل‌های پنهان به مواد شبه افیونی بدن انسان مرتبط است. مواد شبه افیونی مخدرهای طبیعی هستند و بیشتر توسط سلسله اعصاب مرکزی و قسمت‌های مختلف مغز تولید می‌شوند و سیستم‌های ضد درد، خواب، شجاعت، ترس، پرخاشگری، شادابی و خمودگی و کلید واکنش های روانی را تحت کنترل دارد.

با قطع مصرف مواد مخدر مانند کمیکال چون نیاز بدن به مواد شبه افیونی از بیرون تامین نمی‌شود و سیستم‌های درونی هم از کار افتاده‌اند پس عوارض کمبود مخدرهای طبیعی در شخص بروز می‌کند که عبارتند از افسردگی، تنبلی و زود خسته شدن، گریه کردن، عدم میل به زندگی، افزایش میل جنسی توام با ناتوانی جنسی، بی خوابی، ترشح بزاق چسبناک، پرش عضلات دست و پا، گرفتگی و اسپاسم عضلانی و مواردی دیگر.

اشتباهی که تاکنون صورت گرفته این است که عوارض را عوارض روحی روانی می‌پندارند و می‌گویند که عوارض جسمی (عوارض آشکار) همان دو هفته اول بود و حالا این مشکلات مربوطه به روح و روان بیمار معتاد است. این برداشت کاملا نادرست است زیرا این عوارض ریشه در جسم بیمار دارد نه روان او.

آنچه که گفته شد برگرفته از انجمن جمعیت آفتاب یا همان کنگره 60 است. آمار و ارقام مستند این انجمن نشان داده که در قطع مصرف و باقی ماندن در ترک برای عده‌ای از معتادان که الگوی مصرفشان مواد افیونی مثل تریاک، شیره، هرویین بوده و یا مصرف شیشه داشته‌اند کار کرده‌اند و در این زمینه موفق بوده‌اند.

موسسه رهپویان آوای رهایی بر این باور است که می‌بایستی انجمن‌های ثبت شده و معتبر را به بیماران معرفی نماید مثل برنامه کنگره 60، دوازده قدم، تولید دوباره، ماتریکس، گروه درمانی مهارت‌های زندگی و مشاورین روانشناس که در حوزه اعتیاد تجربه دارند تا هر بیمار بنابر این تمایل به یکی از گزینه‌های یاد شده مراجعه کند تا در  مسیر بهبودی باقی بماند.

هدف موسسه رهپویان آوای رهایی آزادی از اسارت اعتیاد این دشمن که دیر آشناست. باشد که سهم خویش را در راستای سلامتی جسمی و روحی و روانی خانواده و جامعه ایفا کرده باشد.

منبع : انجمن حمایتی کنگره 60

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم.                                        

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیش گیری و درمان