خشم، مهمترین دلیل عود اعتیاد + کنترل خشم در بیماران بهبودیافته

خشم،  مهمترین دلیل عود اعتیاد + کنترل خشم در بیماران بهبودیافته

خشم احساس طبیعی در انسان است که همه افراد آن را به نوعی تجربه می‌کنند هر وضعیتی که ما را ناکام کند باعث ایجاد احساس خشم می‌شود.

ناکامی یعنی نرسیدن به خواسته‌های فردی. وقتی عاملی مانع رسیدن فرد به هدف و خواسته‌ها شود عصبانیت بروز می‌کند. عواملی از جمله جسمانی خستگی مفرط رفتارهای دیگران، سختگیری بی دلیل، تحقیر و مسخره کردن و فریب خوردن توسط دیگران می‌توانند موجب خشم شوند.

 

خشم چیست؟

 

خشم چیست؟

 

خشم ابزار دفاعی در مقابل مانع است و زمانی رخ می‌دهد که به چیزی که می‌خواهیم نمی‌رسیم و یا مورد حمله قرار می‌گیریم. در واقع خشم نوعی احساس است که باعث می‌شود رفتار پرخاشگری را به دنبال داشته باشد و چنانچه کنترل نگردد بطور حتم رفتارهای دیگر نیز مثل زد و خورد فیزیکی توهین و... را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل در حوزه اعتیاد فردی که قطع مصرف کرده باشد و زمان زیادی را در بهبودی سپری نکرده باشد هیچ کنترلی روی احساسات خود ندارد و در این افراد احساساتی مثل خشم می‌تواند سریعا تبدیل به رفتار شود.

کارشناسان آسیب‌های اجتماعی تأکید دارند که خشم از مهمترین عوامل اصلی عود اعتیاد است. معتادان در حال بهبودی همزمان با درمان باید مهارت‌های رفتاری را بیاموزند در غیر این صورت درصد عود اعتیاد بسیار بالاست، به زبان ساده باید گفت که میان خشم و آغاز سوء مصرف مواد مخدر رابطه مستقیمی وجود دارد.

بنابراین مدیریت خشم یکی از اساسی ترین آموزش‌هایی است که معتادان رها یافته می‌بایست دریافت کنندتیم درمان کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی در این بین توجه خاصی به آموزش مهارت‌های زندگی دارد.

همه می‌دانیم اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به نظام انگیزش و حافظه را در مغز دچار اختلال کرده و اختلال در این سیستم‌ها در مغز باعث بروز عوارض بیولوژیکی فیزیولوژیکی، اجتماعی و روحی می‌گردد. حال اعتیاد به هر نوعی که باشد آسیب‌ها و عواقبش یکی است.

بررسی اعتیاد به عنوان عارضه روانی، اجتماعی و اقتصادی از دیدگاه علوم پزشکی، روانشناسی و جامعه شناسی و همینطور از دیدگاه فلسفه و اخلاق و مذهب صورت می‌گیرد. بنابراین باید ضمن قطع مصرف هر نوع ماده مخدر سریعا آموزش‌های روان‌شناسی به خصوص مهارت‌های زندگی آغاز گردد تا فرد تازه بهبود یافته هم لذت یک زندگی سالم را برده باشد و هم با این آموزش‌ها شرایط خود را بهتر سازد.

در موسسه رهپویان آوای رهایی هدف اصلی آموزش محوری است. این موسسه نگهداری و قطع مصرف را کافی ندانسته و قویا به این نکته اشاره دارد که با تغییر الگوهای غلط به الگوهای سالم می‌تواند فرد تازه بهبود یافته را از اعتیاد نجات دهد.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان