اختلال شخصیت نمایشی و اعتیاد

اختلال شخصیت نمایشی و اعتیاد

اختلال شخصیت نمایشی(خودشیفتگی) چیست؟                               

طبق تحقیقات مرکز ترک اعتیاد آوای رهایی اغلب افرادی که دچار اختلال شخصیت نمایشی می‌باشند چیزی که هستند را انکار می‌کنند و معمولا آنچه را که در رویاپردازی خود در آرزوهایشان است را عنوان می‌کنند و خود را در غالب آن شخصیت خیالی نشان می‌دهند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی تحریک پذیر و هیجانی هستند و رفتاری پررنگ و لعاب و نمایشی برونگرایانه دارند اما علی رغم رفتار متظاهرانه و پرزرق و برقی که دارند اغلب نمی‌توانند دلبستگی عمیقی را به مدت طولانی حفظ کنند. این بیماران خود را همتای برترین ستاره‌های سینمایی، موسیقی، ورزشی و .... می‌دانند و همواره ستاره متظاهر مجلس بوده و با جذابیت‌های ظاهری و فریبنده می‌کوشند در کانون توجه قرار بگیرند. این دسته از بیماران هیجان‌ها و روابطی پرشور دارند ولی در عین حال سطحی و پیوسته در حال تغییر هستند. به عنوان مثال : با فخر فروشی درباره داشتن سهام سازمان‌های بزرگ یا مهارت‌های ورزشی، هنری می‌کوشند توجه دیگران را به خود جلب کنند.

 

اختلال شخصیت نمایشی(خودشیفتگی) چیست؟

 

این افراد روابط بسیار گرم و پرشور و دلسوزانه را برقرار می‌کنند ولی به سرعت خسته شده و احساس می‌کنند قدردانی کافی از آنان به عمل نیامده است در صورتی که دقیقا موضوع بر عکس است. کسانی که با این نوع افراد باب دوستی را می‌گذارند در مدت زمان کوتاهی پی به دروغ‌ها و فریب‌های شخصیتی وی می‌برند و چون از شخصیت خودشیفتگی آنان با خبر نیستند احساس می‌کنند فرد قصد سوء استفاده از روابط شان را دارد به همین خاطر از فرد مذکور فاصله می‌گیرند.

 

ارتباط شخصیت خودشیفته و اعتیاد

بنابراین با توجه به تعریف شخصیت این گونه افراد متاسفانه فرد در اغلب اوقات تنها و در انزوا قرار می‌گیرد و همیشه بدنبال یک رابطه جدید می‌باشد. ضمن این که در افراد دچار اختلال خودشیفتگی اختلالات جنسی نیز مشهود است و شایان ذکر است که غریب به اتفاق دچار بیماری اعتیاد می‌شوند زیرا آنان احساس می‌کنند که با مصرف مواد مخدر هم قدرت تکلم بالایی پیدا می‌کنند و هم توهمات حاصل از مصرف مواد محرک باعث باور این موضوع می‌شود که آن‌ها همانی هستند که به زبان می‌آورند.

بیشتر افرادی که دچار این اختلال هستند نوع مواد مخدرشان از دسته کانابیس ها (ماری جوانا، گراس، حشیش، گل) بوده که جزء دسته مخدر توهم زا می‌باشد. با مصرف مخدرهای یاد شده شدت بیماری افزایش پیدا می‌کند بطوری که فرد دیگر قادر به ادامه زندگی با واقعیت‌ها نیست.

دیده شده که اکثریت آن‌ها یا خودکشی کردند و یا اقدام به خودکشی داشته‌اند و از برنامه‌ریزی برای یک زندگی متعادل عاجز مانده‌اند. در ادامه باید بگوییم که بهترین کاری که این افراد می‌توانند برای بازگشت به یک زندگی متعادل انجام دهند این است که ابتدا مشکل اعتیاد جسمی را حل کنند و در ادامه با روانشناسی و راهکارهای مناسب درمان اعتیاد را ادامه دهند.

تیم درمان موسسه رهپویان آوای رهایی با کادر مجرب و روانشناسان با تجربه ضمن این که برای عدم عود بیماری اعتیاد روش های خاصی را مبذول می‌کنند در کنار آن با تست‌های روانشناسی به نوع شخصیت بیمار پی برده و درمان را کامل می‌کنند.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم انتخاب بهترینهاییم.

 

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان