عوامل زمینه ساز اعتیاد در جوانان

عوامل  زمینه ساز اعتیاد در جوانان

بی‌تردید اعتیاد به مواد مخدر ( کمیکال، شیشه و .....) یکی از بلاهایی است که همه انسان‌ها به ویژه جوانان را تهدید می‌کند. مثلث ((فقر-جهل-اعتیاد)) پویایی و بالندگی، نشاط و خلاقیت را از جوانان گرفته و از آن‌ها انسان‌های بیمار و بی انگیزه و عضو خنثی جامعه را ساخته است. افزون بر اعتیاد ناهنجاری‌های روحی روانی و عوارض جسمی را در پی داشته و هزاران انسان را به کام مرگ فرستاده است. اعتیاد گذشته از ایجاد اختلافات خانوادگی که در نهایت به طلاق منجر می‌شود، زیان‌های اقتصادی و فرهنگی فراوانی را نیز موجب می‌شود.

 

پیشینه مواد مخدر

 

پیشینه مواد مخدر

 

یکی از پرسش‌های مهم این است که از چه زمانی انسان با مواد مخدر آشنا شد و سابقه اعتیاد به کدام عصر برمی‌گردد؟

بایستی گفت که بشر از هفت هزار سال قبل، از وجود یک ماده مخدر قوی، در خشخاش آگاه بوده است. در لوح‌هایی متعلق به پنج هزار سال قبل از میلاد که از سومریان باقی مانده از تریاک نام برده شده است. در صد و چهار هزار سال قبل از میلاد کشیدن تریاک در چین رایج بوده است. هزار و پانصد سال قبل از میلاد بذر خشخاش از مصر به یونان برده شد.

پزشکان ترکیبی از تریاک را برای بیماری‌های مختلف جسمی و روانی تجویز می‌کردند. در ابتدا از مواد مخدر برای معالجه دردها استفاده می‌شد ولی در اثر استفاده بیشتر زمینه اعتیاد انسان‌ها فراهم گردید و متاسفانه روز به روز گسترش یافت.

 

علل و زمینه های اعتیاد

عوامل متعددی در شکل گیری اعتیاد نقش دارند، با این تفاوت که میزان تاثیرگذاری آن‌ها با هم فرق می‌کند. برخی نقش بنیادی دارند و برخی دیگر زمینه ساز اعتیاد هستند. عوامل فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در فرآیند شکل گیری اعتیاد تاثیر دارند. از این رو امروزه درباره اعتیاد در حوزه‌های مختلف جامعه شناسی، روانشناسی و... بحث می‌شود. در این مقاله از وبسایت کمپ رهپویان آوای رهایی (بهترین کمپ ترک اعتیاد اقدسیه)‌ به برخی از عوامل بیماری اعتیاد که دارای اهمیت هستند اشاره می‌کنیم.

 

عوامل فردی

فقر معنوی، افسردگی، بیماری‌های جسمانی، لذت جویی، عدم اعتماد بنفس، ناامیدی و عدم رشد شخصیتی از جمله علل گرایش به اعتیاد هستند.

 

عوامل خانوادگی

همانطور که در مقاله‌های قبلی گفتیم جنس اعتیاد رفتار است بنابراین رفتارهای اعتیادی خانواده پیامدهای اعتیادی فرزندان و یا اعضای خانواده را رقم می‌زند. ضمنا اعتیاد یک یا چند نفر از اعضای خانواده زمینه ساز اعتیاد اعضای دیگر می‌شوند. والدین معتاد غالبا فرزندان معتاد دارند زیرا الگوی نامناسبی برای فرزندان خود هستند.

اختلافات خانوادگی پیامدهایی چون اعتیاد، خانه گریزی، انتخاب دوستان ناباب را برای نوجوانان و جوانان به دنبال دارد. در تحلیل‌های روانپزشکی وجود خلاء عاطفی عمیق در فرد زمینه مساعدی را برای اعتیاد بوجود آورده است.

 

علل اجتماعی

عوامل اجتماعی مانند محیط زندگی، محیط مدرسه، تفریحات نامناسب، بیکاری، ارتباط جنسی نامشروع نیز در شکل گیری اعتیاد نقش اساسی دارند. افزایش جمعیت و بیکاری نیز از دیگر عوامل اعتیاد است.

متاسفانه در برخی از مجالس جشن و شادی بهره گیری از مواد مخدر بصورت یک سنت درآمده و به آن افتخار هم می‌کنند.

 

علل سیاسی

از آنجا که نوجوانان و جوانان هر جامعه ایی در صحنه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن نقش اساسی دارند، استعمارگران سعی دارند خلاقیت، شادابی و بالندگی را از آنان بگیرند. از این رو سوداگران مرگ سعی در این دارند که اعتیاد را در نوجوانان و جوانان گسترش دهند تا به اهداف شوم خود دست یابند.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم؛ مفتخریم انتخاب بهترینهاییم.

 

منابع : مجله ویستا                                                                                               

شبکه اطلاع رسانی کاوش                                                                                      

روزنامه همشهری آنلاین                                                                                         

نیویورک تایمز                                                                                                  

موسسه رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان