چرا گرایش به مواد مخدر در جوانان بیشتر است؟

چرا گرایش به مواد مخدر در جوانان بیشتر است؟

تحقیقات بسیاری در مورد گرایش جوانان و نوجوانان به مواد اعتیاد آور توسط مرکز ترک اعتیاد شمیرانات انجام شده و به این نتیجه رسیده‌ایم: افرادی که سن مصرف آن‌ها زیر 25 سال است کانابیس‌ها، شیمیایی‌ها و روانگردان‌ها و سستی زاها را تجربه می‌کنند و علت مصرف در آن افراد انرژی بالایی است که می‌خواهند آن را مهار کنند.

معمولا به علت انرژی‌های جوانی و شهوت درگیر اینگونه مواد می‌شوند. البته این آمار برای کلیه افرادی که مصرف کننده هستند صدق نمی‌کند.

 

این مقاله را می‌توانید به صورت پادکست صوتی نیز گوش دهید:

 

 

 

دلایل گرایش جوانان به مواد مخدر

 

مواردی که معمولا باعث گرایش جوانان به سمت مواد مخدر و محرک می‌شود

1- روابط جنسی: برخی از نوجوانان و جوانان که مورد بحث قرار می‌گیرند در مشاورات خود علت مصرف اولیه را روابط جنسی بیان کرده‌اند.


2- روابط احساسی: رابطه‌هایی که در سنین نوجوانی و جوانی با جنس مخالف بر قرار می‌شود و به شکست منجر می‌شود جرقه‌ای به سمت مواد اعتیاد آور می‌باشد.


3- میهمانی‌های پرخطر: اکثریت نوجوانان و جوانان اعلام نموده‌اند که در میهمانی‌ها و پارتی‌ها پیشنهاداتی از مصرف روانگردان‌ها را داشته‌اند و بعلت لذت آنی این مواد را مصرف نموده‌اند.


4- دوستان مصرف کننده: شاید جوانان به این مسئله اجهاف نداشته باشند اما دوستان مصرف کننده‌ای که در روابط دوستانه با آنها هستند بسیار در رفتار آنها تاثیرمنفی می‌گذارند. 


5- خانواده آشفته(فرزندان طلاق): طبق بررسی‌های بعمل آمده توسط کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی در اقدسیه مشخص شد در اکثریت خانواده‌هایی که مصرف مواد مخدر و الکل و ضمنا فرزندان طلاق گرایش بیشتری به مواد اعتیاد آور موجود است.

 

6- باورهای غلط در زندگی: باورهایی از قبیل الکل اعتیاد آور نیست ( که کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی به این موضوع که آیا میتوان الکل را هم یک ماده ی مخدر دانست یا خیر پرداخته است ) و مصرف گل فقط افسردگی را از بین می‌برد و تریاک ماده‌ای گیاهی است بسیاری از افراد را در دام اعتیاد انداخته است.

 

7- ایجاد هیجان و تخلیه انرژی: متاسفانه بسیاری از جوانان و نوجوانان راه تخلیه انرژی خود را نمی‌دانند و بعلت عدم فرهنگسازی صحیح در جامعه گرایش به مواد اعتیاد آور را راحت ترین راه ممکن برای ایجاد هیجان و تخلیه انرژی میابند.

 


8- بیکاری: همیشه درمانگران بر این مسئله تاکید می‌کنند که بیکاری یک معضل است و مهمترین مسئله در بوجود آمدن اعتیاد فعال در جوانان و نوجوانان را بیکاری و ارتباطات اجتماعی کاذب در زمینه‌ی کار می‌دانند.

 

 

نکته‌ای برای خانواده‌ها

از سوی تیم درمان موسسه رهپویان آوای رهایی به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که مراقبت از جوانان و نوجوانان در چند آیتم فوق خلاصه نخواهد شد اما عمده‌ی اشتباهات جوانان و گرایش آن‌ها به مواد اعتیاد آور مواردی بود که در این مقاله اعلام شد.

 

موسسه رهپویان آوای رهایی - تیم پیشگیری و درمان