دوازده گام برای ترک اعتیاد - قسمت اول

دوازده گام برای ترک اعتیاد - قسمت اول

در بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد پس از گذشتن از مراحل ترک فیزیکی مواد مخدر بارها شنیده ایم که صحبت از 12 قدم (دوازده گام) شده است. اگر مایل هستید درباره این دوازده گام بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید:

 

برنامه دوازده گانه اساس آن داوطلبانه است. هیچ کس مجبور به شرکت در آن نیست. اما میلیون ها عضو داوطلب از شرکت خود در این حرکت، بی اندازه سود می بردند. اگر مایلید که برنامه دوازده گانه برای شما موثر باشد باید این دوستی و شیوه کار با آن را درک کنید.

 

بسیاری از مردم با کار روی برنامه ی دوازده گانه به معجزه ی ترک اعتیاد پی برده اند. از آنجا که هیچ روش دیگری برای آنان موثر نبوده برای درک و شناخت اصولی که باعث موثر بودن آنها می شود. تلاشی از خود نشان نمیدهند. کار با گامها می تواند معجزه ی ترک اعتیاد را ایجاد کند. اما معجزه جادو نیست. معجزه به این دلیل روی میدهد که دوازده گام به انسان ها اجازه میدهد که اصول قدرتمند بهبودی را به کار بندند. کسایی که مایلند ژرف تر به مسئله بنگرند و اصولی را که گام ها بر پایه ی آنها استوارند به راستی درک کنند بهتر می توانند این اصول را در زندگی خود به کار گیرند.

 

هدف اصلی کمک به معتادان در راستای دست کشیدن از اعتیاد است. هدفش هرگز " همه چیز برای کس بودن " نبوده است. با وجود این میپذیرد که دوازده گام میتواند به سایر مشکلات مردم نیز یاری رساند. این برنامه بر مبنای دوازده گام برای بهبودی و مانند راهنمای شخصی برای ترک اعتیاد پایه ریزی شده و نیز دارای دوازده سنت است که به صورت اصول راهنما یا قوانین آن عمل میکنند.

 

شناخت دوازده گام به دو دلیل برای افراد در حال بهبودی اهمیت دارد:

 

  1. گامها در صورتی موثر واقع می شوند که روی آنها کار شود.
  2. برنامه های دوازده گام ارزان و در دسترس می باشند. در نتیجه برای افرادی که در حال بهبودی و گسستن از وابستگی های شیمیایی هم وابستگی و سایر اختلالات اعتیاد آور و  اضطراری هستند موثرترین روش و مفید ترین خط مشی برای زندگی سالم آنان است.

 

برگرفته از کتاب دوازده گام نوشته ترنس گورسکی

 

------------------------------ مقاله های دیگر درباره ترک مواد مخدر و اعتیاد به الکل، شیشه، هروئین، تریاک و غیره --------------------------------

کلیدهای پیشگیری و مقابله با اعتیاد در نوجوانان و جوانان