مراسوئیت یا بنزای چیست + روش‌های ترک

مراسوئیت یا بنزای چیست + روش‌های ترک

بنزای چیست؟

بنزای نیز مانند موادهای محرک دیگر خطرناک بوده ولی مصرف کنندگان آن با شعار اینکه خطری برای فرد مصرف کننده ندارد به مصرف بی رویه خود ادامه می‌دهند. ماده بنزای مانند موادهای محرک دیگر نیازی به تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ندارد و خیلی راحت تولید شده و به صورت قرص و کپسول به بازار عرضه می‌شود و جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را مورد حمله خود قرار می‌دهد.     

بنزای که به نام‌های مختلفی همچون (مگاسوئیت-بیگ بنگ و........) گفته می‌شود یک ماده نیست بلکه مخلوطی از موادهای مختلف شیمیایی که تمامی آن‌ها با هم ترکیب شده و در آخر ماده مورد نظر بدست می‌اید و فرد مصرف کننده با آغشته کردن آن با موادی مانند گراس و گل مورد استعمال قرار می‌دهند.

گزارشی از تحقیقات کمپ ترک اعتیاد اقدسیه نشان دهنده این است که تمام مواد مراسوئیت یا بنزای از ترکیب دو ماده‌ی شیمیایی md ،ma تشکیل شده اند که ma ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی اصلی بنزای است و به شکل مایع و پودر موجود است و md نگهدارنده‌ی آن مواد می‌باشد. ضمنا هر کدام از این مواد را به طور جداگانه نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد. اما از ترکیب این دو ماده‌ی شیمیایی می‌توان صدها نوع ماده بدست آورد که اثر هر کدام نسبت به دیگری متفاوت می‌باشد.

 

این مقاله را می‌توانید به صورت پادکست صوتی نیز گوش کنید:

 

ترکیبات بنزای چیست؟

بنزای با استفاده از ترکیبات شیمیایی مختلف از جمله MA و MD ساخته می‌شود که این دو ماده شیمیایی می‌توانند به صورت مایع و پودر شده تهیه شوند؛ البته که مواد شیمیایی دیگری هم در ساخت ماده خطرناک بنزای نقش دارند.

بعد تولید می‌توان موارد به دست آمده را با توتون سیگار، و یا مخلوط ماریجوانا مصرف کرد.

 

اثرات ماده مخدر بنزای بر فرد بیمار

در مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی موادی را در دست مصرف کنندگان با سنین زیر 25 سال مشاهده می‌کنیم که حتی نامی برای آن‌ها نمی‌توان یافت و از ترکیبات دو ماده‌ی شیمیایی ذکر شده بدست می آید. ترکیب هر کدام از مواد شیمیایی با دوزهای متفاوت توهمات و خلاء هایی را در ذهن ایجاد می‌کند که فرد احساس سبکی و سرخوشی لحظه ای می‌کند. پیشنهاد ما درمانگران به خانواده‌ها این است که اگر حالات و موارد رفتاری ذیل را در فرزند خود مشاهده نمودند سریعا در جهت درمان آنها اقدام نمایند:

  1. احساس سرخوشی، خنده های بلند مدت و بی مورد، پرحرفی، قرمز شدن چشم، رفتارهای غیر قابل کنترل و شجاع شدن لحظه ای از نشانه های مصرف بنزای است. 
  2. توهمات و خود بزرگ بینی نسبت به دیگران
  3. افسردگی و در انزوا و تنهایی فرورفتن
  4. تاثیر منفی بر روی کبد و کلیه و سیستم عصبی و اختلال در دستگاه گوارش
  5. تاثیر مستقیم بر روی بینایی فرد

اثرات ناشی از مصرف ماده فوق در فرد مصرف کننده طبق تحقیقات تیم پیشگیری و درمان موسسه رهپویان آوای رهایی و مشاوره با مددجویان مقیم مرکز نشان دهنده این موضوع می‌باشد مقایسه آن با موادهای مشابه تحریک پذیرتر و نئشگی آن شدیدتر می‌باشد که باعث افزایش فشار خون، تشنج، توهم، بی قراری، افزایش ضربان قلب و احتمال سکته قلبی می‌رود.

مصرف بیش از حد این ماده ایجاد علائم سایکوز (توهم و هزیان) و یا به دپرسیون اعصاب (افسردگی) و باعث ایجاد هیپوترمی می‌شود که علائم هیپوترمی به شرح ذیل می‌باشد:

  1. لرز شدید
  2. تنفس کند
  3. حرکت ناهماهنگ اندام‌ها
  4. عدم تعادل در حین راه رفتن
  5. گیجی و سردرگمی

قابل ذکر است خانواده با مشاهده این علائم در فرد مصرف کننده باید وی را هر چه سریعتر جهت درمان اورژانسی به یکی از مراکز درمانی انقال دهند در غیر این صورت کوتاهی در انجام درمان به موقع خطر مرگ را در فرد مصرف کننده بالا می‌برد.

 

ترک اعتیاد ماده مخدر بنزای

 

راه های ترک بنزای

در موسسه رهپویان آوای رهایی برای مصرف کنندگان و ترک اعتیاد به مواد شیمیایی مانند کمیکال تمهیداتی صورت پذیرفته که کارگاه های آموزشی و مشاورات فردی و همچنین تست های روانشناسی اولیه که در بدو ورود و پس از 8 روز مجددا تستهای روانشناسی و روانکاوی از افراد گرفته می‌شود که میزان تخریبات حاصل از مصرف این شیمیایی ها بر روی فکر و ذهن فرد مصرف کننده را نمایان می‌سازد.

علائمی چون تشنج، در انزوا فرو رفتن لحظه ای، افسردگی حاصل از مصرف طولانی مدت و استرس و تپش قلب و اضطراب از مواردی است که در زمان ترک باید به آن توجه داشت و امکان اینکه فرد بدون کمک گرفتن از کسی بتواند از دام این شیمیایی های وسوسه انگیز رهایی یابد بسیار نادر است.

ما در مرکز ترک اعتیاد شمرون بر این نکته تاکید می‌کنیم که در این مرکز به صورت تخصصی و پایه ای به درمان شیمیایی ها می‌پردازیم و با جدیت اعلام می‌نماییم که رسیدگی به اینگونه افراد در تخصص ماست.

کلاسهای مشاوره ی فردی و خانوادگی برای اینگونه افراد بسیار حائز اهمیت است و درمانگری که با خانواده ی مصرف کننده مشاوره می‌نماید باید آشنا به اینگونه مواد و روش های ترک اعتیاد به ماده مخدر بنزای باشد. هدف ما اطلاع رسانی از مواد جدید و درمان آن‌هاست و در این مسیر لازم است خانواده ها و فرد مصرف کننده دوش به دوش یکدیگر حرکت نموده و درمانگران را در این مسیر یاری نمایند.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم. مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم.

موسسه رهپویان آوای رهایی
تیم پیشگیری و درمان