قرص‌ها و مسکن‌های اعتیاد آور + نحوه ترک اعتیاد قرص‌ها

قرص‌ها و مسکن‌های اعتیاد آور + نحوه ترک اعتیاد قرص‌ها

کمپ ترک اعتیاد رهپویان (منطقه شمیران، اقدسیه و مینی سیتی) در این مقاله انواع قرص‌ها و مسکن‌هایی که اعتیاد آور هستند و ممکن است ترک آن‌ها سخت باشد را معرفی می‌نماید.

 

انواع مسکن‌های اعتیاد آور

دیازپام و آلپرازولام:

قرص‌هایی که برای درمان افسردگی و بی خوابی و استرس عصبی تجویز می‌شوند و متاسفانه بسیاری از معتادین به قرص‌ها با سوء مصرف اینگونه مسکن‌ها اعتیادهای سخت درمانی را برای خود ترتیب می‌دهند. برای ترک قرص آلپرازولام و دیازپام باید حتما تحت نظر پزشک باشید.

 

لورازپام:

قرصی که برای درمان بی‌خوابی و استرس تجویز می‌شود و برای کسانی که وسواس دارند تجویز می‌گردد اما باز هم مانند قرص‌هایی که تعریف شدند مخرب و خطرناک هستند.

 

کلونازپام:

قرص کلونازپام نیز از دسته‌ی مسکن‌‌هاست و متاسفانه در دسترس همگان می‌باشد و با دوزهای مختلف مورد استفاده‌ی مصرف کنندگان می‌باشد.

 

کلرودیازپوکساید:

در درمان استرس و آرامبخش می‌باشد و مانند دیگر موارد یاد شده اعتیاد آور است.

 

قرص بی2:

این قرص مورد استفاده‌ی بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر می‌باشد و این توجیه بین آن‌ها موج می‌زند که این قرص برای ترک اعتیاد مفید است اما نمی‌دانند که خود بی 2 بسیار اعتیاد آور و مضر می‌باشد.

 

قرص آموباربیتال:

این قرص نیز مسکن می‌باشد اما اعتیاد به آن تخریب‌های خود را مانند دیگر مسکن‌ها بر روی بدن فرد مصرف کننده به جای می‌گذارد.

 

قرص ترامادول:

قرص ترامادول نیز مانند بی2 در بین مصرف کنندگان باب شده که برای درمان اعتیاد و ترک مواد مفید است اما مانند بی2 تخریبات خود را دارد.

در دسته‌ی قرص‌ها و مسکن‌ها باید گفت: طبق تحقیقات مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی (بهترین کمپ ترک اعتیاد شمیرانات) قدرت تخریب قرص‌ها در مواد اعتیاد آور به نسبت در دسترس بودن بسیار مخرب تر از دیگر موارد اعتیادی می‌باشد و وسوسه‌ی آن پس از ترک بسیار بالاست.

 

اعتیاد به قرص‌ها و مسکن‌ها چه عوارض و خطرهایی دارد؟

در سوء مصرف مسکن‌ها و قرص‌ها باید گفت که دستگاه گوارشی و بیش از همه کبد و کلیه‌ها مورد تهدید شدید قرار می‌گیرند و قدرت تخریب آنها بسیار بالاست.

در سوء مصرف اینگونه مواد اعتیاد آور فرد لذتهایی را تجربه میکند که دل کندن از آنها مشکل است.

بی خیالی ، شل شدن عضلات ، پررو شدن ، خوابهای طولانی مدت ، صحبت‌های نابجا و کارهای ناعقلانی از سوء مصرف قرصهاست.

 

در ترک این نوع مواد اعتیاد آور در کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی آمادگی این را داریم که فرد تشنج، افسردگی، گریه های طولانی مدت،بهانه جویی های کودکانه و... را داشته باشد و در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و فردی برای افرادی که مصرف قرص دارند مباحثی را آموزش می‌دهیم که فرد پس از ترخیص از مرکز ترک اعتیاد با وسوسه‌های مصرف بتواند مقابله نماید و زندگیش را تیره نسازد.

بسیاری از مصرف کنندگان قرص اعلام نموده اند که در زمان مصرف هیچ نگاهی به اطراف حتی خانواده‌ی خود نداشته اند و پس از ترک متوجه شده اند که چه خرابکاری‌هایی در زمان مصرف و مستی قرص به جای گذاشته اند.

 

تیم تحقیق و پیشگیری کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی

تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان تهران (شمیرانات)