اتورفین چیست؟

اتورفین چیست؟

اتورفین (Etorphine) با نام‌های ایمبولین (Immbolin) یا M99 که قدرت خنثی‌کنندگی دردش ۱۰۰ تا ۳ هزار بار قوی تر از مرفین است. اتورفین در صنعت داروسازی یک ماده نیمه مصنوعی است.
اتورفین برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ از اوریپاوین (Oripavine) تهیه شد. ماده اوریپاوین در خشخاش‌های معمولی به صورت کلی وجود ندارد و فقط در نوعی از خشخاش‌های بخصوص یافت می‌شود که یک نوع آن برگ تیاتوم (Papaver Bracteatum) است که از آن ماده مورد نظر به دست می‌آید.

طبق تحقیقات کمپ ترک اعتیاد شمیران از این ماده برای بیهوش کردن و متوقف کردن پستانداران عظیم الجثه از قبیل فیل، زرافه، کرگدن و غیره استفاده می‌شود. تزریق و یا استفاده از این ماده برای حیوانات خانگی و آزمایشگاهی حتی در دوز پایین منجر به نوعی جنون می‌شود. زیرا اگر میزان مورفین تریاک را ۱۰ درصد قلمداد کنیم ۱گرم اتورپین برابر با ۱۰۰ کیلو تریاک و یا معادل ۳۰ کیلو هروئین است. در برخی کشورها برای مسابقات مثل خروس‌های جنگی و یا برای اسب های مسابقه‌ای که آسیب دیده‌اند با تزریق دوز پایین استفاده می‌شود.

تزریق اتورفین به اسب آسیب دیده باعث می‌شود حیوان بتواند روی پای خود ایستاده و با آگاهی نسبت به اطراف در مدت نسبتا کوتاهی با سرعت بیشتری به کار خود ادامه دهد.

پادزهر این ماده دیپره نورفین(Diprenorphine M5050) است که مصرف یک سوم برابر دوز مصرفی اتورپین آن که اثر آنتاگونیستی (گیرنده‌های سلولی نوعی پروتئین هستند که در پیوند با لیگاند مربوط به خود مانند هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی با یک ماده خارجی مانند داروها یا ماده مخدر فعال یا غیر فعال شده که هوده تاثیر آن تحریک یا مهار یک واکنش بیولوژیکی از طرف سلول است) در برابر گیرنده‌های این ماده دارد و اثرات اتورفین را برعکس می‌کند به همین دلیل این پادزهر همیشه در دسترس دامپزشکان قرار داده می‌شود که در صورت لزوم از آن استفاده کنند.

از هم خانواده‌های دارویی یا مشابهاتش می‌توان به دی هیدروتورفین (Dihydroetorphine) اشاره کرد. از این ماده به عنوان مسکن و آرامبخش در چین برای انسان‌ها استفاده می‌شود و مدعی هستند که کمتر از مواد مخدر سنتی اعتیادآور است که البته صحت این موضوع هنوز تایید نشده است.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم.


تیم پیشگیری و درمان
موسسه رهپویان آوای رهایی