آیا برای رهایی از اعتیاد اراده کافیست؟

آیا برای رهایی از اعتیاد اراده کافیست؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند که آنچه یک معتاد نیاز دارد اراده زیاد خودداری و تسلط بر نفس خویش است و می‌گویند اگر با شدت بیشتری تلاش کند بدون شک می‌تواند بر اعتیاد خود غلبه کند و آن را متوقف نماید و یا به اسارتی که در آن گرفتار است او را به فردی بی بند و بار و بی‌خاصیت تبدیل کرده است رهایی بخشد و یا مصرف مواد مخدر خود را (تریاک، کوکائین، هروئین و ...) خاتمه دهد. 

هیچ چیز بالاتر از حقیقت نیست در واقع آنچه مانع سلامتی یک فرد مصرف کننده می‌شود این است که او فقط به اراده خود متکی باشد، آری با اتکا به اراده می‌توانید برای یک هفته و یا بیشتر خودتان را از اعتیاد خلاص کنید ولی دیر یا زود وقتی که در زندگی روزمره با تمام ناملایمات روبرو می‌شوید به احتمال زیاد اعتیاد شما عود می‌کند و دوباره آغاز می‌شود و اینجاست که باید بدانیم بیماری اعتیاد چیست؟ 

در این قسمت مقاله کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی به این سوال پاسخ می‌دهیم.

اعتیاد یک بیماری قابل تعریف است. علائم و نشانه‌های خاصی هم دارد و مزمن و پیشرونده نیز است. علائم بارز و اصلی آن عبارتند از: وسوسه و اشتیاق شدید برای دستیابی به مواد، کنترل و مصرف و انجام رفتارهای معتادگونه، ادامه مصرف و انجام هر کاری برای به دست آوردن مواد و مصرف آن و مهمتر انکار آن 

مشکل آنجاییست که اعتیاد یک بیماری فردی است ولی درمان آن جمعی است. فرد معتاد قادر به کنترل بیماری فردی خود نیست. بنابراین این باور حقیقت ندارد که فرد معتاد اگر بخواهد و تنها اراده داشته باشد می‌تواند اعتیادش را متوقف کند مثل این می‌ماند که فردی از بیماری قلبی و یا قندی رنج می‌برد و می‌گوید که خودم می‌توانم خودم را درمان کنم و بیماری را متوقف نمایم.

 

قدرت اراده برای ترک اعتیاد

پس شاید بتوانید بر اعتیاد خود از هر نوعی که باشد (اعتیاد به روانگردان ها، کانابیس ها، تریاک، هروئین و حتی اعتیاد به الکل) غلبه کرده و یا به اصطلاح ترک کنید ولی بعد متوجه می‌شوید که درگیر اعتیاد دیگری هستید درست مثل کسی که مواد خود را قطع کرده ولی با مصرف نابجا، داروهای تجویز شده پزشک را آغاز کرده است. تعجبی ندارد که وقتی سعی می‌کنیم از اعتیاد خلاص شویم همه ما با شکلی مشابه با آن برخورد می‌کنیم و آن را در کنترل کردن و اراده نداشتن می‌دانیم چرا که همه ما در جامعه‌ای بزرگ شده و زندگی می‌کنیم که به شدت بر استفاده از راه حل‌های سریع و عجولانه متکی هستیم. بنابراین تصور می‌کنیم که برای رهایی از اعتیاد راه حل ساده و راحتی وجود داشته باشد ولی یک فرد مصرف کننده خیلی سخت می‌تواند این موضوع را درک کند.

ما تاکید بر این داریم که نیروی محرک و قدرتمند وجود در تمامی فرایند بهبودی خود پذیری است نه کنترل کردن.
خود منبع اصلی اعتیاد در درون ماست. قطع مصرف یک یا دو نوع ماده اعتیادآور شما را از رفتارهای اعتیادی خلاص نمی‌کند بلکه شروعی است تازه تا به ناسامانی هایی فکر و ذهنمان.

این موسسه با کادری مجرب و کارآزموده و با مشاوره‌های گروهی و فردی، فرد تازه بهبود یافته را با مشکلات رفتارشان، آگاهی ایشان انگیزه تغییر کردن را می‌آفریند.

دست برداشتن از لجاجت و رفتارهای گذشته که باعث شده فرد را به سوی نابودی بکشاند، اولین گامی که فرد تازه بهبود یافته به آن واقف می‌شود. هنر گوش کردن و راه استدلال‌های منطقی است و این شروع یک زندگی تازه و پر از هیجان و قابل قبول خانواده و جامعه است. گرچه اراده خصوصیتی مثبت است اما آگاهی از خویش و خویشتن پذیری مکملی بسیار حیاتی در یک فرد است.

برای دست یافتن به زندگی سالم می‌بایستی روح و روانمان را و دست از باورهای غلط برداریم و لذت یک زندگی سالم و بدور از هر وابستگی مخرب را تجربه کنیم.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهایم.

تیم پیشگیری و درمان
موسسه رهپویان آوای رهایی