برنامه دوازده قدم: آغاز بهبود روابط

برنامه دوازده قدم: آغاز بهبود روابط

بهبودی در خلا اتفاق نمی‌افتد. ما به دیگران نیاز داریم و همین طور لازم است با دنیای اطراف خود سر و کار داشته باشیم تا بهبود یابیم. پاک زیستن به معنی رابطه است.
 تیم درمان کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی با روش‌ها و متدهای علمی و تجربی تمام سعی خویش را می‌کند تا پس از ترخیص بیماران خود آموزش را دنبال کنند تا یک رابطه سالم را بیماران بیاموزند، رابطه با خود، با عزیزان خود، با اعضای انجمن، با جامعه و در نهایت با نیروی برترمان. افرادی که در زندگی ما حضور دارند، وسیله‌ای هستند تا ما با استفاده از آن بتوانیم وقار و متانت را تجربه کنیم.

ما معجزه تغییر را در دیگران مشاهده می‌کنیم و آن‌ها نیز تغییراتمان را برای ما منعکس می‌کنند. در واقع آن‌ها پنجره‌هایی هستند که ما از آن طریق به دنیا نگاه می‌کنیم و وسایلی هستند که با استفاده از آن به رشد و پیشرفت روحانی دست می‌یابیم. حقیقت این است که اکثر ما در روابط خود موفق نبوده‌ایم. به قول معروف عدم توانایی در ایجاد و حفظ روابط یکی از عوارض جانبی اعتیاد است.

بیماری اعتیاد ما را تبدیل می‌کند به افرادی گمراه، وحشت زده و منزوی که عادات عجیب و غریبی دارند و وقار و متانت اجتماعی خود را از دست داده‌اند. وقتی که تازه بهبودی را آغاز کرده بودیم تشخیص نمی‌دادیم که ایراد ما در ایجاد ارتباط با دیگران از چیست. تجارب ما به عنوان یک معتاد در حال مصرف، عادات و توقعات ما را شکل داده بود.

سر و کار داشتن با ما برای دیگران آسان نبود. در حال مصرف ما به دیگران صدمه می‌رسانیم و هر قدر که این افراد به ما نزدیکتر بودند صدمه بیشتری می‌خورند. ما در این حال لجوج، شکاک، عصبانی، وحشت زده، اهل طعنه زدن، خودسر و کوته فکر می‌شدیم. ما در جهنم بودیم  و دیگران را نیز با خود به جهنم انداخته بودیم. ما ضرر، شکست و اغلب خشونت را تجربه کرده‌ایم. حتی اگر زمانی که به انجمن می‌پیوندیم، خانواده یا شغل ما بی عیب و نقص و دست نخورده باقی مانده باشد، باز هم لازم است تا در نوع رفتار خود با آن‌ها تغییراتی ایجاد کنیم. بدست آوردن چنین مهارت‌هایی در بهبودی می‌تواند فرآیندی طولانی مدت و بعضی مواقع دردناک باشد. مسیر برنامه دوازده قدم معتادان گمنام را می‌توانید در مقاله دیگر ما بخوانید.

وقتی که دوران اعتیاد فعال خود را بررسی می‌کنیم و درمی‌یابیم که چه خسارتی به بار آورده‌ایم، چه روابطی را از بین برده‌ایم و چه فرصت هایی برای ایجاد صمیمیت را از دست داده‌ایم، از خرابی‌هایی که به بار آورده‌ایم بهت زده می‌شویم. اما در همان حال نیز سپاسگزار می‌شویم که پاک و در حال تغییر هستیم.

 

بهبود روابط در معتادان

سابقه ما در داشتن رابطه باعث شده که فکر کنیم امیدی برای ما در این زمینه وجود ندارد اما تجربه ما با قدم دوم به ما ثابت کرده است که سلامت عقل به ما باز می‌گردد.
ما به کمکی احتیاج داریم که عزیزان‌مان قادر به انجام آن نیستند. هیچ چیز واقعا ارزش درمانی کمک یک متعاد به معتاد دیگر را ندارد. عشق و حمایتی که در NA وجود دارد، بهترین و قویترین اسلحه برای مبارزه با بیماری منزوی کننده و مخرب ماست و به کار جدی نیاز است.

در حین فعل و انفعالاتی که با دیگران در  NA یا خارج از آن داریم، مواردی پدیدار می‌گردند که نیاز است به آن‌ها بپردازیم. وقتی که به دنبال زندگی خود می‌رویم و سعی می‌کنیم تا خود واقعی‌مان باشیم، التیام ما آغاز می‌گردد.

در ضمن در حین اینکه در حال التیام هستیم، درگیری ها و مشکلاتی را تجربه می‌کنیم. وقتی که پاکیم و دیگر نمی‌توانیم مواد مخدر را برای همه چیز سرزنش کنیم، شروع به درک نقش خود در مسائل و درگیری‌ها می‌کنیم. اگر ببینیم در حالیکه پاکیم باز هم مشغول به خراب کاری هستیم، برای کنار آمدن و آشتی با خود مشکل پیدا می‌کنیم.
بعضی از ما برای باور این مسئله که تغییر پویا و با دوام امکان دارد، مشکل داریم. اعضایی که برای ما اهمیت قائل هستند به ما کمک می‌کنند تا راه‌هایی را که از آن طریق هنوز برای خود مشکل درست می‌کنیم را به ما نشان دهند اما مسئولیت حل این مشکل با خود ماست. 

ما یاد می‌گیریم که صمیمانه مشارکت کنیم. برای اکثر ما رابطه راهنما و رهجو، اولین رابطه صادقانه است که حداقل پس از مدت‌های طولانی داشته‌ایم. رابطه راهنما و رهجو می‌تواند الگویی باشد که بر آن اساس بتوانیم روابط سالم، عاشقانه و سازنده دیگری بوجود آوریم. اکثر اعضای قدیمی ما بخاطر می‌آورند که زمانی تازه واردان پر دردسری بودند دائم در حال سوال، تشکیک، بحث و جدل و اقرار به بهانه و دستاویز خود بودند. اشتباهاتی در جمع انجام می‌دادند و پیامدهای آن را نیز تحمل می‌کردند.

ما پایه و اساس بهبودی خود را نه از طریق تظاهر بلکه از طریق گذر کردن صادقانه و توام با شهامت از مشکلات و درگیری ها و پذیرش کمک در طول مسیر می‌سازیم. بهبودی همیشه یک فرایند منظم و رضایت بخش نیست زیرا ما در حال ایجاد رابطه صمیمانه با دیگر افراد و با نیروی برتر خود هستیم و هیچ یک از این دو بطور طبیعی و راحت برای ما اتفاق نمی‌افتد.

ما مدعی نیستیم که بهترینیم ....مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم.


موسسه رهپویان آوای رهایی
 تیم پیشگیری و درمان