در طول دوره سم زدایی چه کاری انجام می‌شود؟

در طول دوره سم زدایی چه کاری انجام می‌شود؟

پس از ورود شخص به کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی  (مرکز سم زدایی و ترک اعتیاد خصوصی در منطقه اقدسیه و مینی سیتی تهران) توسط مسئول فنی (پزشک) معاینه شده و از نظر جسمی سلامتی وی تایید می‌گردد.

کسانی که بیماری‌های خاص، زخم باز و توانایی طی کردن دوره‌ی سم زدایی را ندارند طبق نظر پزشک پذیرش نخواهند شد. پس از تاییدیه پزشک مددجو به اتاق سم زدایی معرفی شده و توسط مسئول سم زدایی که یکی از درمانگران مجرب می‌باشد پذیرای وی می‌شود.

 

این مقاله را می توانید به صورت پادکست صوتی نیز گوش کنید:

 

 

در دوره‌ی درمانی چه شرایطی برای بیماران مهیا می‌شود؟

  1. محیطی آرام و بدون استرس
  2. انجام کارهای شخصی فرد
  3. روند سم زدایی بدون دارو مگر با صلاحدید پزشک

 

در این مرکز ترک اعتیاد افرادی که خدمت رسان به همدردان هستند دوره‌های درمانی را به صورت تجربی و تخصصی آموزش دیده‌اند. لذا شرایط سم زدایی در این مرکز بسیار متفاوت است و بیماران با کمترین درد و بی‌خوابی سم زدایی می‌شوند.

در طول روزهای اولیه‌ی ورود فرد به موسسه در طول شبانه روز به صورت تخصصی بیمار آب درمانی را آغاز می‌کند که مسکن و آرام بخش برای وی می‌باشد. صحبت‌های همدردانه و درک کردن فرد بیمار از مشخصات درمانگران با تجربه‌ی این کمپ ترک اعتیاد است.

زمانبندی‌هایی که برای افراد در طول سم زدایی در نظر گرفته می‌شود بسته به نوع مصرف و مدت مصرف و تخریب‌های جسمی‌ای است که فرد مصرف کننده به خود وارد کرده، می‌باشد. کسانی که مصرف کننده‌ی قرص و متادون هستند یک هفته و مصرف کنندگانی که محرک و کانابیس‌ها را استفاده می‌کنند سه روز نیاز به رسیدگی از نظر فیزیکی دارند.

پس از درمان فیزیکی و مهیا شدن شرایط زندگی با دوستان، بیمار به سالن انتقال داده میشود تا روند درمان خود را از نظر فکری و ذهنی ادامه دهد.

کنترل بیماران، برپایی نظم و رسیدگی به اوضاع ظاهری از نظر نظافت و موارد دیگر به عهده ی مسئولین سالن است که دو نفر از دوستان با تجربه می‌باشند.

دوره‌های درمانگری‌ای که برای خدمتگزاران برپا میشود به عهده‌ی مدیریت موسسه جناب آقای جعفر حضرتی می‌باشد و توصیف شرایط روحی و روانی بر عهده‌ی مشاورین و مددیاران این مرکز است. که با هر بیمار چگونه باید صحبت کرد و چطور میتوان یک بیمار را به آرامش دعوت نمود؟

پس از طی 8 روز از روند درمان، فرد دچار استرس، بی قراری، کلافگی، سردرگمی و دلتنگی می‌شود که با تدابیر صحیح و گفتار درمانی و آموزش‌ها و تجربیات درمانگران، تا 12 روز فرد را آرام و به دور از هر تنشی نگهداری می‌نماییم، پس از 12 روز می‌توان گفت تقریبا فرد آرام می‌شود و پذیرش بسیاری از مسائلی که در روزهای اولیه را نداشت پیدا می‌کند.

ما درمانگران همیشه اعلام نموده‌ایم که زمان برای آموزش فرد در مرکز محدود است و طی چند روز باقیمانده از دوره فقط می‌توان آموزش ماتریکس و مهارت‌های زندگی را در حد آشنا شدن آموخت و تایید بر این مطلب داریم که فرد پس از ترخیص از مرکز نیاز است تا به روند درمانی خود و شرکت در کلاس‌های ماتریکس و کارگاه‌های مهارت‌های زندگی اقدام نماید. لذا از ابتدای پذیرش به افراد پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی درمان خود را به طور مستمر پیگیر باشند.

 

کلاس‌هایی برای ترک اعتیاد که به طور منظم برای مراجعین تشکیل می‌شود:

  1. جلسات روانشناسی اعتیاد با حضور روانشناس بالینی ( آقای حامد قاسمی)
  2. جلسات ماتریکس با حضور مددیار اعتیاد ( سرکار خانم حیدری)
  3. جلسات مهارت‌های زندگی و پاک زیستن با حضور مددیار اعتیاد ( آقای بهزاد گلزار نیا)
  4. جلسات خانواده با حضور ( سرکار خانم حیدری) به صورت فردی و خانوادگی

 

ضمنا در این مرکز ترک اعتیاد که به عنوان یک مرکز آموزش محور شناخته شده هر روز صبح‌ها کارگاه‌های آموزشی از ساعت 10 الی 11.30 برگزار می‌شود. در ضمن جلسات اختصاصی‌ای برای خدمتگذاران توسط مدیریت برگزار می‌شود که موضوع آن آرامش و محیط بدون استرس است.

در این مرکز آرامش جزو مهمترین آپشنهای موسسه است و تدارک دیدن محیطی دوستانه و بدون تنش و استرس حاصل تجربه‌ی 12 ساله‌ی ماست.

 

هدف ما درمانگری اعتیاد ، امید ما آینده‌ای روشن و آرزوی ما بهبود یافتن دوستان همدردمان است.

کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی – تیم پیشگیری و درمان