طبقه بندی کانابیس‌ها از دیدگاه کارشناسان ما

طبقه بندی کانابیس‌ها از دیدگاه کارشناسان ما

کانابیس چیست؟

همان شاهدانه است. محصولاتی که از این گیاه بدست می‌آید عبارتند از ماری جوانا و حشیش. اکثر کسانی که از این مخدر استفاده می‌کنند به صورت ((سیگاری)) مورد استعمال قرار می‌دهند.

کانابیس‌ها همان توهم زاها هستند که متاسفانه در افرادی که برای قطع مصرف به کمپ ترک اعتیاد شمیران مراجعه می‌کنند می‌بینیم که در اثر مصرف اینگونه از مواد اعتیاد آور فرد بسیار آشفته می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری از فرد سلب می‌شود. دوستانمان که به اینگونه مواد اعتیاد دارند توهماتی دارند که ممکن است این توهمات در موارد فکری مختلفی باشد.

به طور مثال برخی افراد توهمات رویایی، توهم خلا یا خلصه، توهمات جنسی و توهم خود بزرگ بینی را تجربه می‌کنند.

 

کانابیس‌ها شامل چه مواد مخدری هستند؟

به طور کلی کانابیس‌ها که مواد اعتیاد آور خطرناکی می باشند شامل گروه‌های مختلفی از جمله ماری جوانا، گانجا، علف و گل، گرس، بنگ، تی اچ سی و حشیش می باشند.

 

حشیش چگونه بدست می‌آید؟

حشیش ((بنگ،چرس، پنیر)) از صمغ موجود در نوک گل‌های شاهدانه ماده‌ای تولید می‌شود که از آن حشیش بدست می‌آورند.

 

ماری جوانا چگونه بدست می‌آید؟

با آسیاب کردن برگ‌های شاهدانه موادی تولید می‌شود که رنگ آن سبز و بوی نسبتا مطبوعی دارد که محصول بدست آمده ماری جوانا می‌باشد.

 

عوارض ناشی از مصرف ماری جوانا یا گل بر جسم و روان

مصرف کردن گل، باعث شادابی، آرامش و خواب آلودگی می‌شود. بیشتر کسانی که از این ماده استفاده می‌کنند و در دام آن گرفتار شده‌اند هیچگونه آگاهی کاملی از عوارض ناشی از سوء مصرف آن ندارند. در حال حاضر این ماده زیانبار قشر جوان و نوجوان را مورد تهاجم خود قرار داده است و بیشترین مصرف کننده را به خود اختصاص داده است.

تیم پیشگیری و درمان موسسه رهپویان آوای رهایی  در تلاش است تا با آگاه کردن خانواده‌ها از عوارض ناشی از سوء مصرف بتواند بر شیوع این ماده در فرزندانشان تاثیرگذار باشد. 

 

تاثیر مصرف ماده مخدر گل یا ماری جوانا در کوتاه مدت

بی‌قراری، ولع شدید، شادابی سرخوشی، ایجاد سایکوز (توهم و هزیان) اختلال در خواب و سرخی چشم نمونه‎‌هایی از اثرات ماده فوق بر روی ذهن و بدن می‌باشد که با قطع مصرف به تدریج علائم ذکر شده کاهش می‌یابد.

 

علائم اعتیاد در افرادی که کانابیس مصرف می کنند

مصرف کنندگان کانابیس‌ ها اصولا پرخاشگر می‌باشند و با محیط اطراف خود نمی‌توانند ارتباط صحیحی برقرار کنند، همگی آنها بر این باورند که کانابیس‌ها اعتیاد ندارد اما در زمان نرسیدن ماده‌ی مخدر خود دست به هر کاری برای رسیدن به هدف خود می‌زنند و اصولا برای رسیدن به مواد خود نترس می‌شوند.

بسیاری از عزیزانی که به این مرکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند پس از شرکت در کلاس‌ها و مشاوره‌های درمانی خود پی به چگونگی تخریب کانابیس‌ها میبرند و پشیمان از مصرف این ماده می‌شوند. زیرا متوجه می‌شوند که چه خرابکاریی در سیستم عصبی، جسمی، جنسی و رفتاری خود ترتیب داده‌اند.

 

ترک گل و یا کانابیس چقدر طول می کشد؟

ما درمانگران اعتیاد همگی می‌دانیم که درمان بیماری اعتیاد مخصوصا برای جوانانی مصرف کانابیس دارند بسیار سخت و دشوار است ولی با کمک فرد بیمار و خانواده‌ی او می‌توان در نقطه ای این بیماری را متوقف کرد و سپس با اطلاع رسانی و آموزش‌های صحیح که در کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی انجام می‌شود، می‌توان پیشگیری و سپس این بیماری را درمان نمود.

ممکن است این درمان و ترک اعتیاد طولانی مدت باشد به همین جهت پس از ترخیص شدن از مرکز با بیماران ارتباطی تنگاتنگ برقرار می‌کنیم، آن‌ها را دعوت می‌کنیم و کلاس‌ها و مشاورات درمانی را با آن‌ها ادامه می‌دهیم عموما این تعامل با فرد و خانواده حدودا 3 ماه به طول می‌انجامد و پس از آن بیمار را در شرایط روحی روانی متعادل تحویل خانواده می‌دهیم. در این 3 ماه فرد با خود و بیماری‌اش آشنا شده و خانواده نیز برخورد با یک فرد در حال بهبودی را می‌آموزد.

توصیه می‌شود به دوستان و خانواده‌هایی که عزیزانشان به این مواد گرفتار شده‌اند و قصد ترک و درمان این ماده و یا نیاز به مشاوره در این زمینه دارند حتما با موسسه رهپویان آوای رهایی تماس گرفته و با مشاورین و کارشناسان این موسسه مشورت نمایند. موسسه فوق با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه سوء مصرف مواد مخدر و با تیم درمانگر و آزموده لوح زرینی از خود به جا گذاشته است.

ما امیدواریم بتوانیم زندگی بدون مواد اعتیاد آور را به تمام همدردانمان آموزش بدهیم.
ما مدعی نیستیم بهترینیم مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم.


موسسه رهپویان آوای رهایی
تیم پیشگیری و درمان