کوکائین و عوارض مصرف آن

کوکائین و عوارض مصرف آن

در مقاله امروز کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی به ماده مخدر و اعتیاد آور کوکائین خواهیم پرداخت و عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت آن را مرور می کنیم.

 

ماده اعتیاد آور کوکائین چیست؟

کوکائین از برگ درخت کوکا به دست می آید و جزو خانواده مواد محرک محسوب می شود. کوکائین محرک سیستم عصبی مرکزی است و مصرف آن سیستم عصبی را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. به صورت کلی دو نوع از این ماده ی شیمیایی وجود دارد:

  • نمک هیدروکلراید
  • کوکائین بازی

نمک هیدروکلراید یا همان پودر کوکائینی است که در آب حل نمی شود و به صورت تزریق داخل وریدی یا به صورت استنشاقی و یا اسنیف استفاده میشود. کوکائین بازی به صورت تدخینی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

افرادی که کوکائین مصرف میکنند ابتدا احساس سرخوشی، نشاط، ایجاد قدرت و سرخوشی کاذب می نمایند. اما متعاقب مصرف این ماده اعتیاد آور فرد مصرف کننده بیخوابی، هیجان، توهم، گیجی، اظطراب، ترس، پرحرفی را نیز تجربه میکند. وابستگی روانی به این ماده در فرد به سرعت ایجاد شده و از این رو فرد مجددا ناچار به مصرف میگردد.

 

فرد معتاد به کوکائین معمولا دچار توهمات حسی وهذیان است از این رو کلاسهای مشاوره ای برای اینگونه افراد در کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی تدارک دیده ایم که فرد را از حالات توهم و هذیان بیرون کشیده و به او راه درست را پیشنهاد میکنیم. در برخی موارد دیده شده آنچنان عملکرد شناختی وی تحت تاثیر قرار میگیرد که حتی دوستان و نزدیکان خود را نیز نمی شناسد.

هنگامی که معتادین به کوکائین، مصرف این ماده خطرناک را قطع میکنند مانند مصرف قرص ها که در مقالات قبلی مرکز ترک اعتیاد شمرون به آن اشاره شد، دچار افسردگی میشوند به همین منظور محیطی را برای افراد تدارک دیده ایم که با اجتماعات دوستانه و شادابی به این مهم نیز رسیدگی نموده ایم و با راهکارهایی که در طول 12 سال درمانگری اعتیاد بدست آورده ایم مدعی در درمان این ماده نیز هستیم.

 

عوارض مصرف کوکائین

اثرات کوتاه مدت آن مشابه آمفتامین هاست ولی مدت زمان تاثیر آن کوتاه تر است. اثرات این دارو بسیار زود از بین میرود (حدودا 30 دقیقه بعد از مصرف) که این تاثیر باعث می شود فورا فرد پس از رفع تاثیر مواد مجددا احساس نا آرامی و افسردگی کند و مصرف نماید.

 

اثرات پس از مصرف کوکائین

افزایش ضربان قلب و نبض و تنفس، درجه حرارت بالای بدن و فشارخون، باز شدن مردمک چشم، پریدگی رنگ، کاهش اشتها، تعریق شدید، هیجان بالا، بیقراری، عدم هماهنگی حرکات فیزیکی بدن، تهوع، تاری دید

 

عوارض مصرف طولانی مدت کوکائین

 

عوارض مصرف طولانی مدت کوکائین

 

از جمله اثرات مصرف بلند مدت کوکائین رفتار تهاجمی، تحریک پذیری شدید، افسردگی، پرخاشگری، تمایل به خودکشی، توهم و اختلال در حواس (به خصوص بینایی و شنوایی و لامسه)، افکار هذیانی، گاهی اشتهای کاذب، از دست دادن وزن بدن، یبوسیت، بی خوابی، ضعف جنسی، تهوع، کم خونی، رنگ پریدگی، تعریق شدید، دردهای شکمی واسهال، اختلال در دستگاه گوارش، سردرد، لرزش دستها، تشنج، هپاتیت، آبریزش دائمی بینی، ایجاد زخم وجوشهای پوستی به خصوص اطراف گوش و بینی، اضطراب و بیقراری، سوظن، اختلال در درک زمان و مکان و سرانجام ناراحتی های شدید روانی می باشد.

همچنین گزارشاتی وجود دارد که این محرک باعث خونریزی و سکته های مغزی بالاخص در افراد زیر 35 سال میشود.

 

دوره ی درمانی ترک اعتیاد کوکائین

در کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی در دوره ی درمانی کوکائین تمهیداتی صورت گرفته که فرد از حالات نابسامانی فکری و روانی خارج شده و افسردگی حاصل از ترک بر روی فرد تاثیرات منفی باقی نگذارد.

جلسات فردی و مشاورات باعث شده مرکز ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی بتواند در طول درمان با اینگونه بیماران نیز به صورت صحیحی برخورد نماید  و در لوح خود بیماران بهبود یافته ای که مصرف محرک یکی از نیازهای زندگیشان بوده نیز داشته باشد.

ما با افتخار اعلام نمودیم  که با هرنوع ماده ی مصرفی روش درمانی خاصی را ارائه میدهیم تا درمسیر پاک زیستن همدردانمان امیدی باشیم به سوی پیشرفت فکری ومعنوی

 

کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان