انکار مصرف موادمخدر و پیامدهای آن

انکار مصرف موادمخدر و پیامدهای آن

بسیاری از خانواده ها به این مرکز (کمپ ترک اعتیاد رهپویان آوای رهایی شمیران) مراجعه میکنند و موضوع اعتیاد عزیزشان را اینگونه مطرح میکنند که ما رفتارهای غیر اجتماعی و نامعقول عزیزمان را میبینیم و وقتی با وی در میان میگذاریم ، پذیرای اعمال خود نیست و باید چه راهکاری برای او به کار ببریم؟

 

این مقاله را می توانید به صورت پادکست صوتی نیز گوش کنید:

 

 

 

ابتدا معنای انکار کردن را بدانیم:

انکار یعنی فریب دادن خود و اطرافیان. وقتی فردی در انکار است و سعی در فریب خود و دیگران دارد خیلی به سختی میتوان به او راهی را معرفی کرد. ما بر این باوریم: کسی که راه غلطی را میرود شانس بیشتری دارد به راه درست درآید ، تا کسی که راه درست را غلط میرود.

بنابراین نتیجه میگیریم فردی که در حال مصرف مواد است و انتخاب اشتباهی دارد منطقی نیست توقع یک تصمیم درست را از او داشته باشیم. پس باید علیرغم میل باطنی او تصمیم گرفت و فرد را در مسیر درست قرار داد.

 

پیشنهاد ما به عنوان یک مرکز درمانگری اعتیاد به خانواده ها این است که در ابتدا به عنوان مشاوره طی تماس تلفنی و نوع مواد مصرفی و سن فرد مصرف کننده اطلاعاتی را به کارشناسان مرکز ترک اعتیاد رهپویان بدهند و پس از آن با مداخله تیم درمان میتوان تصمیم درستی برای فرد مصرف کننده اتخاذ کرد.

 

موضوع جالب اینجاست که :

بهبودی از اعتیاد نه تنها امکان پذیر است بلکه میتواند یکی از پر هیجان ترین سفرهای اکتشافی باشد چون در آن انسان میتواند در مسیر خود آگاهی و بهبودی قرار گیرد، گذشته از دشواریها و دردها و رنجها، ضروری است برای رهایی از اعتیاد با آنها روبرو شد، بهبودی میتواند دری به سوی یک زندگی لذت بخش باشد.

به عبارتی دیگر میتوان گفت بهبودی فرصتی است برای آگاهی و دست یابی مجدد به معنا و هدف در زندگی، ایجاد روابط عمیقتر و رضایت بخش تر از گذشته و آموختن اینکه چطور به خود( شاید برای اولین بار در زندگی) احترام بگذاریم و افتخار کنیم.

اولین مرحله در درمان اعتیاد این است: تا زمانی که شما معتقد هستید معتاد فردی پست و کثیف است در رویارویی با اعتیاد خود دچار مشکل خواهید بود پس باید انکار این مساله که من معتاد نیستم و معتاد فقط کسی است که در گوشه ی خیابانها به فکر تهیه و مصرف است را از خود دور کنید.

این باور که معتاد فردی بد و رانده شده از اجتماع  است، فقط مشکل اعتیاد را پیچیده و ماندگار می سازد به همین دلیل نگاه کردن به اعتیاد با دیدی عاری از هرگونه قضاوت و داوری بسیار اهمیت دارد بنابراین شما به عنوان یک بیماری که اعتیاد خود را بوجود آورده اید متفاوت هستید.

تیم درمان موسسه رهپویان آوای رهایی این مژده را به مصرف کنندگان میدهد که در مسیر درمان قرار گرفتن خانواده و فرد مصرف کننده باعث شده بسیاری از دوستانمان با واحد پیگیری و مشاوره ی این مرکز سم زدایی و ترک اعتیاد در تماس باشند و هر روز زندگی زیباتری را با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادیی که برای همگان وجود دارد تجربه کنند.

 

ما مدعی نیستیم که بهترینیم، مفتخریم که انتخاب بهترینهاییم

کمپ ترک اعتیاد خصوصی رهپویان آوای رهایی

تیم پیشگیری و درمان با مدیریت جعفر حضرتی