اعتیاد دانشجویی

اعتیاد دانشجویی

با توجه به اینکه دانشجویان قشر تاثیر گذار جامعه هستند سلامت جسمی و روانی آنها موضوع بسیار مهمی است. از خطراتی که ممکن است سلامت دانشجویان را تهدید کند استفاده از روشهای خود سرانه و غیر اصولی و گاها خطرناک برای کاهش استرس و اضطرابهای ناشی از حجم درس نمره و امتحان است.

در بیشتر مواقع فشار درسها و امتحانات که در دوران تحصیلی بر دانشجویان وارد می‌شود بیش از حد تحمل و توان فردی آنها است و این موضوع باعث بروز استرس و اضطراب می شود.

اگر استرس و اضطراب از حد معمول بیشتر باشد باعث سردرد، اختلال خواب، مشکل گوارشی و افسردگی می‌شود. در بعضی مواقع مشاهده می شود افراد برای رها شدن از این حالات ناخوشایند دست به اقدامات غیر اصولی خودسرانه و گاها خطرناکی می زنند؛که نه تنها استرس را از بین نمی برد بلکه پس از مدتی عوارض مخرب و جبران ناپذیری را برای فرد به همراه خواهد داشت.
از تصمیمات نادرستی که بعضی از دانشجویان به هنگام استرس و اضطراب اتخاذ می کنند؛استعمال سیگار؛قلیان؛مشروبات الکلی؛مواد مخدر و قرصهای آمفتامینی (ریتالین) است.
به عنوان مثال:در برخی موارد مشاهده می شود افراد نا آگاه و سودجو مصرف قرصهای آمفتامینی (ریتالین) را برای تقویت حافظه به دانشجویان توصیه می کنند بدون اینکه در نظر بگیرند که این نوع داروها جزو دسته های مواد اعتیاد آور است و مصرف خود سرانه آنها باعث بروز عوارض مشابه مصرف مواد اعتیادی محرک (شیشه) در فرد می گردد.
بعضی از دانشجویان به خیال اینکه راه میانبری برای حل مشکلات خود یافته اند برای کاهش استرس و اضطراب خود بدون مشورت دست به این اقدامات خودسرانه؛غیر اصولی و خطرناک می زنند و سلامت جسم و روان خود را به خطر می اندازند.
در بیشتر مواقع تفکر ها و راه حل های میانبری که خیال می کنیم مشکلاتمان را بدون صرف زمان ؛تلاش و انرژی لازم و کافی حل می کنند برای ما بسیار گران تمام می شود.
به عنوان مثال یک شبه پول دار شدن معمولا باعث ورشکستگی می شود.یک شبه معروف شدن معمولا باعث خجالت زدگی و یک شبه قبول شدن هم باعث از دست دادن سلامت جسم وروان می شود.
برای مدیریت و کاهش استرس و اضطرابهای ناشی از حجم دروس دانشگاهی و کسب نمره وموفق شدن در امتحانات راه حل های اصولی و مطمئنی وجود دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنم و پیشنهاد می کنم آنها را امتحان کنید.


1:دانشجو بودن یک نوع سبک زندگی است. برای سبک زندگی دانشجویی خود برنامه ریزی کنید.

2:به اندازه کافی و به موقع بخوابید.
3:تغذیه مناسب که با طبع بدنی شما همخوانی دارد داشته باشید.
4:رعایت نظم در زندگی دانشجویی از ارکان بسیار مهم است منظم باشید.
5:شرایط خود را برای افراد خانواده و دوستانتان توضیح دهید و از آنها بخواهید با شما همراهی کنند.
6:استفاده از اینترنت؛تلویزیون و تلفن همراه را با برنامه ریزی قبلی انجام دهید.
7:زمانی را به بازی؛ورزش و تفریح در برنامه ریزی خود اختصاص دهید.
8:محل مطالعه خود را به درستی انتخاب کنید؛نور؛سکوت و دمای محیط متناسب باشد.
9:با فواصل زمانی مطالعه کنید و همه مطالب را شب امتحان نخوانید.
10:نقش معلمی را پیش بگیرید وسعی کنید چیزهایی که خواندید را به فرد دیگری یاد بدهید.
11:از مطالب درسی خود یادداشت برداری کنید.
12:به موضوع درسی و سبک زندگی خود علاقه مند باشید.

باتشکر:سعید امدادی
(کارشناس اعتیاد؛ دانشجوی روانشناسی)