توصیه ها و پیشنهادات ما به خانواده ها

توصیه ها و پیشنهادات ما به خانواده ها

برای مقابله با مسائل ومشکلات فرد در حال ترک اعتیاد و  بهبودی باید توجه داشت که فقط یک قسمت ابتدایی از تدبیر اعتیاد در مرکز درمانی  اعتیاد رهپویان آوای رهایی انجام میشود بهبودی ما تدریجی است و می تواند ماهها و حتی سالها توسط فرد درحال بهبودی و خانواده اش به کمک هم انجام گیرد.

1- با گشاده رویی، محبت و صمیمیت پذیرای ورود فرد در حال ترک و در حال بهبودی به خانه باشید.

2- قبل از همه به خودتان آموزش دهید چگونه در مورد مشکلات ناشی از اعتیاد قدم برمیدارید. زیرا ممکن است رفتار ناآگاهانه شما، خود باعث سوق دادن او به سمت لغزش شود، بیاموزید که چگونه با مشکلات او بطور منطقی و دور از حالات هیجانی خودتان برخورد کنید.

3- فرد درحال بهبودی نیاز و احتیاج بالایی برای عشق و محبت دارد از او حمایت و محبت به جا نمایید یعنی نشان دهیدبه خاطر سلامت او نگران هستید ولی انتظار نداشته باشید محبت شما را پاسخگو باشد.

4- سعی کنید نیازها و شخصیت فرد در حال بهبودی را هرچه بهتر بشناسید وبا در نظر گرفتن آنها به طور منطقی با نیازها و شخصیت او مواجه شوید.

5- از آنجاییکه فرد در حال بهبودی احساس تنهایی، پوچی، وزائد بودن مینماید، سعی کنید با خواستن چیزهای کوچک ودر حد توان او به تدریج او را به سمت مسئولیتهایش سوق دهید ویکباره او را با مسائل و مشکلات خانه محاصره نکنید.

6- ازفرد در حال ترک اعتیاد و در حال بهبودی حمایت کرده و به او در زمان لازم کمک کنید، اما این حمایت با وابستگی تفاوت دارد و با انجام دادن همه کارهایش او را به خود وابسته نکنید.

7- به علائم اضطراری و استرسهای روانی او توجه کنید.

8- ثبات رفتاری داشته باشید یعنی نه حمایت افراطی از او بکنید ونه آنقدر به او مسئولیت بدهید که زیر بار آنها خرد شود.

9- نسبت به فرد درحال بهبودی حساسیت نشان ندهید و تمام رفتار و حرکات او را زیر ذره بین قرار ندهید بی اعتمادی شما سرنخی است که فکر کند او تغییر کرده اما خانواده تغییر نکرده و دوباره دچار ترس میشود.

10- اطلاعات صحیح نسبت به مواد مخدر در زمانهای مناسب و شرایط مطلوب بدهید و باورهای غلط او را با ملایمت و ملاطفت اصلاح کنید.

11- سعی کنید شما و او نسبت به مشکلاتی آگاهی و بصیرت پیدا نمایید. عادات مطلوب را جایگزین عادات نامطلوب کنید تا به این وسیله دریچه ای به سمت زندگی هدفمند پیدا کنید تا به این وسیله دریچه ای به سمت زندگی هدفمند پیدا کنید.

12- اصرار نورزید که چیزی را که خلاف میل اوست انجام دهد.

13- از او توقع نداشته باشید که درست مانند زمان عادی رفتار کند به ویژه از او انتظار رابطه زناشویی نداشته باشید. باید به او کمک کنید تا به تدریج به حالت عادی برسد.

14- درباره زمان غیبت او و آنچه بر شما گذشت زیاد صحبت نکنید و وارد جزئیات نشوید.

15- آینده را پیش بینی نکنید زیرا معلوم نیست آینده چه میشود.

16- درباره مسائل جلسات زیاد از او سئوال نکنید ووارد جزئیات نشوید.

17- نقش اورا در خانواده به طور مشخص بپذیرید ویک نقش کاذب به او ندهید.

18- فرد در حال بهبودی غالبا از سرو صدا گریزان است سعی کنید محیط را برایش آرام کنید ولی او را از آن جدا نکنید.

19- فرد در حال بهبودی غالبا بی اشتهاست پس اصرار به خوردن او نکنید.

20- در کل برنامه ریزیتان در نظر داشته باشید که بهبودی تدریجی است، حداقل تا 6 ماه باید مرحله اول ادامه داشته باشد و مراحل بعدی و اهداف دور مدت چندین سال ممکن است طول بکشد.