5 باور اشتباه در مورد مصرف مواد اعتیاد آور

5 باور  اشتباه در مورد مصرف مواد اعتیاد آور

از نظر کمپ ترک اعتیاد ( شیشه، هروئین، تریاک، گل و ... ) آوای رهایی معمولا در بین افرادی که معتاد می شوند باورهای غلط و اشتباهی وجود دارد. از طرف دیگر اطلاعات معتبر و درست در مورد معتاد شدن به انواع مواد مخدر و محرک صنعتی و سنتی، بسیار اندک می‌باشد که مردم عادی کمتر به آن دسترسی دارند.

 

باورهای غلط در مورد پدیده اعتیاد:

اکثر مردم اعتیاد را عادت به انجام کاری میدانند. ولی در واقع اعتیاد پیچیده تر از یک عادت معمولی میباشد. اعتیاد باعث ایجاد اختلالهای رفتاری و فیزیکی در فرد میشود.

 

پدیده تحمل:

تحمل یکی از ویژگیهای اعتیاد است که فرد در طی مصرف برای رسیدن به اثرات اولیه ماده مصرفی مرتبا مجبور است بر مقدار ماده مصرفی خود بیافزاید تا بتواند به همان احساس لذت اولیه دست یابد یا اینکه ماده مصرفی خود را به مواد قوی تر تغییر دهد مثل تغییر از تریاک به هروئین و یا از هروئین به کراک و یا اینکه به جای روش تدخینی به روش تزریق روی آورد. که در برخی مواد علاوه بر مصرف ماده مخدر قبلی (مثل مصرف هروئین) مصرف و اعتیاد جدیدی نیز پیدا می کند (مثل مصرف شیشه).

 

مصرف اجباری:

با آن فرد مایل به قطع مصرف مواد است ولی نمیتواند که مصرف خود را رها کند. اگر نگاهی به پر جستجو ترین عبارت در موتورهای جستجو از جمله گوگل بیاندازیم می بینیم که عبارت زیادی در مورد ترک اعتیاد و روش های آن توسط فرد یا خانواده او جستجو می شود. برخی از این کلمات عبارتند از:

  • کمپ ترک اعتیاد شیشه
  • داروی ترک اعتیاد تریاک
  • بهترین روش ترک شیشه
  • بهترین روش ترک اعتیاد
  • روشهای ترک اعتیاد
  • داروهای ترک شیشه
  • ترک هروئین در خانه
  • بهترین دارو برای ترک تریاک

 

همانطور که مشاهده می کنید این حجم از جستجو نشان دهنده آگاهی بسیار کم و ناشی از باورهای غلط در مورد اعتیاد، مواد مخدر و محرک و معتاد شدن است.

 

پیامدهای منفی مصرف مواد مخدر و محرک و در کل معتاد شدن:

فعالیتهای اجتماعی فرد به خاطر مصرف مواد کاهش می یابد و با اینکه میداند موفقیت اجتماعی، خانوادگی، کار، سرمایه و سلامتی اش را از دست میدهد ولی هم چنان به مصرف ادامه میدهد. بنابراین اعتیاد بسیار متفاوت تر از یک عادت میباشد پس این باور غلط که یک عادت است میتواند باعث شروع اعتیاد در فرد گردد.

 

5 باور شایع و اشتباه در مورد مصرف مواد اعتیاد آور

1- همه مواد مصرف می‌کنند

همه معتادند همه مصرف کننده هستند در خیلی از اوقات این گفته ها را از جوانان میشنویم این نگرش خود مروج مصرف مواد است چون همه این کار را انجام می دهند پس می تواند رفتاری طبیعی ونرمال باشد.نتایج بررسی ها در مطالعات مختلف نشان میدهد که عده کمی از مردم یک جامعه به مصرف مواد روی می آورندوافراد سالم به مراتب بیشتر از مصرف کنندگان مواد هستند ودر حد کمی از افراد جامعه معتادند.

 

2- با مصرف تدریجی معتاد نمی‌شویم

این باور که مصرف تفریحی مواد اعتیاد آور نیست بسیاری از افراد را دچار اعتیاد میکند تحقیقها وپژوهشهای جدید نشان میدهد که مغز انسان در پدیده اعتیاد نقش مهمی دارد ومصرف مواد باعث تحریک قسمت لذت در مدار پاداش مغز می شود که گاهی اوقات فقط با یکبار مصرف باعث میشود در فرد تمایل به ادامه مصرف ایجاد کند وبه همین دلیل مصرف ادامه پیدا میکند.

 

3- مصرف کم باعث اعتیاد نمی‌شود

این باور غلط بسیار شایع است واشتباه ودلیل آن هم نداشتن آگاهی نسبت به پدیده تحمل است به همین دلیل تصور میکنند که میتوانند مقدار ماده مصرفی خود را کنترل کنند ولی بعد ازمدتی متوجه میشوند که مجبورند مرتبا مقدار ماده مصرفی خود را زیاد کنند ومقادیر قبلی اثر خود را ندارد.

 

4- مصرف مواد فکر را باز می‌کند:

این باور بسیار غلطی است که گفته میشود مواد میتواند به رشد تفکر انسان کمک کند وبا مصرف آنها فرد میتواند از نیروی تفکر بهتر استفاده کند.

باید بدانیم که با مصرف مواد فرد دچار بیماری و مشکلات شدیدی میشود وروز به روزبه طرف ناتوانی ونیازمندی سوق داده میشود

 

5- مصرف مواد باعث خلاقیت می‌شود

در بعضی از موارد این تصور غلط وجود دارد که مصرف مواد میتواند باعث خلاقیت شود نکته مهم آن است که خلاقیت در اثر تمرین، مطالعه و پرورش ایجاد میشود و برای دستیابی به آن باید زحمت کشید.

 

نتیجه گیری: هدف از این مقاله مرکز سم زدایی رهپویان آوای رهایی تهران، این بود که یادآور شود، باورهای غلطی که مخصوصا در بین نوجوانان و جوانان در مورد بلای خانمان سوز اعتیاد وجود دارد کاملا اشتباه است. خانواده ها نیز سهم به سزایی در آگاه سازی فرزندان خود در مورد این باورهای غلط دارند. باید با شناختن اعتیاد و خطرات و پیامدهای منفی آن روز به روز بکوشیم تا جامعه ای ای عاری از مصرف هرگونه مواد مخدر و محرک بسازیم. کمپ مدرن و با امکانات ترک اعتیاد آوای رهایی سعی دارد تا با استفاده از تجربیات و دانش مشاوران و کارشناسان خود علاوه بر فعالیت در حوزه سم زدایی، در بخش آموزش و پیشگیری نیز در حد توان خود فعالیت داشته باشد.