نقش خانواده در اعتیاد جوانان

نقش خانواده در اعتیاد جوانان

با توجه به مشاهدات و آمارها نقش خانواده در اعتیاد بیش از آن چیزی است که فرد تصور می‌کند.

به جهت آسیب‌های جانبی که اعتیاد به جامعه و خانواده وارد می‌کند همه نهادها موظفند که برای پیشگیری و درمان بیمای اعتیاد اقدام کنند. اما مهمترین بخش پیشگیری از اعتیاد بر عهده خانواده است چرا که بسیاری از موارد گرایش افراد به سمت اعتیاد به دلیل مشکلات خانوادگی و نداشتن روابط سالم با اعضای خانواده است. این روابط و همین طور جو عاطفی بر خانه نقش موثری در معتاد شدن یا نشدن افراد دارد.

در ادامه این مقاله از کمپ ترک اعتیاد آوای رهایی (بهترین کمپ ترک اعتیاد اقدسیه) به توضیحات بیشتری در مورد نقش خانواده در اعتیاد و همچنین نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد می‌پردازیم.

 

این مطلب را به صورت پادکست صوتی نیز می‌توانید گوش دهید:

 

 

پیشگیری از اعتیاد

یکی از مشکلات اساسی جامعه ما اعتیاد و گرایش نوجوانان به مصرف مخدر می‌باشد. افزایش روز افزون مصرف مواد اعتیادآور در بین نوجوانان نشان می‌دهد که رویکردهای سنتی و پیشگیری قضایی و پیشگیری وضعی حال حاضر از کارایی لازم برخوردار نبوده اند، یافته‌های نوین علوم جرم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و ... در زمینه علل گرایش افراد به آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری از جمله اعتیاد، ضرورت تلاش برای پیشگیری زودرس و رشد مدار را در این خصوص ثابت کرده است.

خانواده به عنوان کانونی که شخصیت نخستین کودک را شکل می‌دهد نقش بسیار مهمی را در پیشگیری و یا گرایش به سوی ناهنجاری‌های اجتماعی دارد.

خانواده باید آگاهی خویش را به رفتارهای افراطی اعضایشان و برطرف کردن آن بالا ببرند. یعنی می‌بایست مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند، باید به یاد داشته باشیم با هر مدرک تحصیلی در هر سطحی که هستید چنانچه مهارتهای ده گانه زندگی را آموزش ندیده باشیم و بدان عمل نکرده باشید فردی هستید که هنر و سواد چگونه زیستن را ندارید و هرگز به آرامش نخواهید رسید، حال هرقدر که در آسایش باشید.

آموزش مهارت‌های زندگی، اولین راهکار پیشگیری از اعتیاد

آموزش مهارت‌های زندگی، راهکاری برای پیشگیری از اعتیاد افراد است. به غیر از اختلالات بالینی برای جلوگیری از عوامل دیگری که زمینه اعتیاد افراد را فراهم می‌کنند تنها نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی است. به طور مثال افراد با آموزش توانایی نه گفتن به دوستان، می‌توانند در شرایط  پر خطر از فرد دفاع کنند.

توانایی نه گفتن

 

باید گفت : فقر، رفاه بیش از حد، بی‌سوادی یا کم سوادی والدین، اختلافات سنی بیش از حد و غیره از دیگر عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به استفاده از مواد مخدر است.

ما در مرکز ترک اعتیاد آوای رهایی به دنبال راهی برای رهایی از اعتیاد و آگاهی خانواده‌ها از بیماری اعتیاد هستیم و مطمئنا با همکاری و مساعدت خانواده‌ها این مهم را نیز به انجام خواهیم رساند تا عزیزان آن‌ها بتوانند مراحل ترک اعتیاد در کمپ را با موفقیت پشت سر بگذارند. همچنین با خدمات مراقبت و مشاوره بعد از ترک اعتیاد همچنان در کنار بیمار و خانواده او هستیم.

به امید روزی که بیماری اعتیاد از این مرز و بوم رخت بربندد.

موسسه رهپویان آوای رهایی – تیم پیشگیری و درمان